Domov SPRÁVY Elektromobilita V prvom európskom meste elektromobily stabilizujú elektrickú sieť

V prvom európskom meste elektromobily stabilizujú elektrickú sieť

Foto: We Drive Solar

Skupina Renault, MyWheels a We Drive Solar spolu s mestom Utrecht oznamujú podľa spustenie prvej rozsiahlej služby zdieľania automobilov Vehicle-to-Grid (V2G) v Európe.

Iniciatíva podporuje udržateľnejší a efektívnejší energetický systém v meste, kde je už 35 % striech vybavených solárnymi panelmi. Vďaka technológii V2G môžu elektrické vozidlá ukladať energiu a počas špičky ju dodávať späť do miestnej siete, takže obnoviteľná energia zostáva k dispozícii nepretržite. Kombináciou služby zdieľanej mobility s pokročilou technológiou projekt udržiava miestnu sieť v rovnováhe a zároveň urýchľuje prechod na udržateľnú mestskú dopravu.

Tretina striech v meste má solárne panely

Spustenie tejto rozsiahlej služby zdieľania áut s využitím technológie V2G bolo oznámené v novembri 2024 a teraz je spustené. Táto iniciatíva, ktorá predstavuje rozhodujúci krok smerom k čistejšej mobilite, podporuje rozsiahlu dostupnosť zdieľaných elektrických áut a zároveň pomáha vyrovnávať elektrickú sieť mesta prostredníctvom technológie obojsmerného nabíjania. Holandsko je svetovým lídrom v oblasti zavádzania solárnej a veternej energie a Utrecht sa radí medzi najprogresívnejšie európske mestá v oblasti obnoviteľných zdrojov energie, pričom už 35 % všetkých striech v meste je vybavených solárnymi panelmi.

Využívanie obnoviteľných zdrojov energie predstavuje pre sieť výzvy kvôli ich masívnemu nasadeniu, ktoré spôsobuje vysoké špičky v dodávkach energie. Riadenie siete s vysokým podielom obnoviteľných zdrojov energie si vyžaduje systém, ktorý sa rýchlo prispôsobuje zmenám vo výrobe a spotrebe energie. Tu prichádza na rad technológia V2G, ktorá tieto výzvy rieši.

Foto: We Drive Solar

Autá vyvažujú energiu v regióne

Zavádzanie je už spustené s 50 elektromobilmi Renault 5 E-Tech. Vozidlá sú dostupné prostredníctvom služby zdieľania áut spravovanej spoločnosťou MyWheels a využívajú technológiu obojsmerného nabíjania V2G, ktorú vyvinula spoločnosť Mobilize, značka skupiny Renault. Je to prvýkrát, čo je táto inovatívna technológia sprístupnená pre verejnú infraštruktúru, ktorú poskytuje spoločnosť We Drive Solar. Už 500 obojsmerných vozidiel dokáže zabezpečiť 10 % flexibility potrebnej v regióne Utrecht na vyváženie solárnej a veternej energie vyrobenej elektriny v čase špičky.

Nabíjanie a odovzdávanie energie do siete

Pre pokračovanie v zavádzaní služieb V2G bude nevyhnutný podporný regulačný rámec, ktorý rieši prekážky, ako sú nepriaznivé daňové politiky, štruktúry poplatkov za sieť a zložité certifikačné procesy, aby sa plne uvoľnil potenciál V2G a umožnilo sa jeho široké prijatie. Skupina Renault potvrdila svoj záväzok voči technológii Vehicle-to-Grid (V2G) a vyzvala tvorcov politík a zainteresované strany v priemysle, aby urýchlili jej zavádzanie v celej Európe. V2G umožňuje elektrickým vozidlám nielen odoberať energiu zo siete, ale aj ju v čase špičky spätne vybíjať, čím sa vozidlá premieňajú na mobilné zdroje energie.

Foto: We Drive Solar

Pridať by sa mohli ďalšie automobilky

Úspešné zavedenie V2G vo veľkom rozsahu si vyžaduje harmonizovaný prístup v celom energetickom ekosystéme, ktorý spája vozidlá, nabíjaciu infraštruktúru, dodávateľov energie a prevádzkovateľov sietí. Skupina Renault to už demonštruje vo Francúzsku, kde zákazníci úspešne využívajú V2G s modelmi ako R5, Alpine A290, R4, Megane a Scenic. Hoci je technológia pripravená na trh a ponúka významné výhody vrátane flexibility siete, znížených nákladov na energiu pre majiteľov elektromobilov a nižších celkových nákladov na vlastníctvo, uvoľnenie tohto potenciálu si vyžaduje prekonanie súčasných regulačných a technických prekážok.

Skupina Renault požaduje jasné a konzistentné predpisy v celej Európe, ktoré zahŕňajú fiškálne stimuly, revízie poplatkov za sieť, zjednodušené certifikačné procesy a podporu zavádzania inteligentných meračov. Tieto opatrenia sú kľúčové pre uvoľnenie potenciálu V2G a pre to, aby sa stala základným kameňom rýchlejšieho a udržateľnejšieho prechodu na energiu. V konečnom dôsledku to prispeje k premene každého elektromobilu na sieťové aktívum a podnieti rýchlejší a inteligentnejší prechod na udržateľný energetický ekosystém.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 1

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokKeď 1000 koní letí 160 km/h: Zažil som jazdu v pretekárskom ťahači ETRC
Nasledujúci článokNeriešte to, ako sa volá. Ford postavil špičkový elektromobil
Vo svete motorizmu sa pohybujem približne 20 rokov. Hlavnou náplňou je online priestor www.startstop.sk a printový magazín Stop. Okrem áut sa rád venujem mojim dvom deťom, rád sledujem hokej a futbal.