Holandská firma Niels van Roij Design odhalila svoju modernú intepretáciu kultového 250 GT Breadvan postavenú na základoch Ferrari 550 Maranello. Vznikne len jeden kus.
Ferrari 250 GT SWB Breadvan (alebo po našom “pekárenská dodávka”) je kultové auto, za ktorého vznikom stojí veľmi zaujímavý príbeh. Južanské štáty sú známe svojou temperamentnosťou a výnimkou nebol ani Enzo Ferrari. Ten bol okrem skvelých áut známy aj svojou výbušnosťou či už voči svojim zamestnancom, alebo zákazníkom. Podobný príbeh stojí aj za vznikom Breadvanu.
Najprv kúsok histórie…
Po veľkej roztržke medzi Enzom a niektorými kľúčovými zamestnancami opustilo továreň Ferrari mnoho skúsených inžinierov, medzi ktorými bol aj Giotto Bizzarini. Posledný projekt, na ktorom pracovali pod krídlami Ferrariho, bol závodný špeciál 250 GTO. Odídenci si tak na protest založili vlastnú továreň s názvom Automobili Tourismo Sport. Jedným z prvých zákazníkov, ktorí na vtedajšiu novinku čakali, bol aj taliansky vplyvný podnikateľ Giovanni Volpi.
Ako už ale pravdepodobne tušíte, Volpi, ktorý okrem iného vlastnil závodný tím Scuderia Serenissima, patril medzi podporovateľov novovzniknutej továrne ATS. To sa, samozrejme, nepáčilo Ferrarimu, a tak sa rozhodol, že auto Volpimu jednoducho nedodá. Nasledovalo niekoľko potýčiek mužských ég, ktorého výsledkom ale bolo extrémne závodné auto s trojlitrovým vidlicovým 12-valcom usadený za prednou nápravou. Vďaka umeniu Bizzarriniho tímu dokázala továreň ATS uložiť motor ešte nižšie a o 12 centimetrov bližšie k stredu vozidla oproti 250 GTO, čím malo auto ešte vyváženejšie jazdné vlastnosti. Jedinou slabinou špeciálu bola 4-stupňová manuálna prevodovka oproti 5-stupňovej v 250 GTO.
…a teraz späť do súčasnosti
Moderná interpretácia kultového Breadvanu by mala odkazovať na jeho “tradičné hodnoty”. Pod tým rozumejme Holandského jednorožca v podobe atmosférického vidlicového 12-valca. Ako ideálny kandidát sa ukázalo Ferrari 550 Maranello, ktoré Taliani vyrábali od roku 1996 do roku 2001. Pod dlhou kapotou sa skrýva 5,5-litrový vidlicový 12-valec s výkonom 357 kW (485 koní) a krútiacim momentom 569 Nm, ktorý je navyše spojený výhradne so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. Tieto parametre stačili 550-ke na zrýchlenie na 100 km/h za 4,4 sekundy a maximálnu rýchlosť 320 km/h.
Ako bolo sľúbené ešte pred pár rokmi, holandské dizajnérske štúdio Niels van Roij si do hľadáčika vzalo práve 550 Maranello a postavilá krásnu, hoci len jednorazovú poctu kultového Breadvanu. Po prvotných skicách zo začiatku roka 2019 sme sa konečne dočkali hotového auta.
Interpretáciu má na svedomí Bas van Roomen, ktorý v minulosti pracoval na modeli Vandenbrink Design 612 Scaglietti Shooting Brake, či dvojdverovom Range Roveri „Adventum Coupe“ od Niels van Roij. A že odviedol perfektnú prácu! Auto si zachovalo všetky kľúčové detaily z originálu, od zadnej časti dodávkového typu až po malú sklenenú kupolu vyčnievajúcu z kapoty. A hoci skúsenému oku pri pohľade spredu neujde, že ide o 550 Maranello, štúdio tvrdí, že jedinou pôvodnou časťou je čelné sklo.
Interiér je doplnený sedadlami z uhlíkových vlákien potiahnutými modrou Alcantarou a novou pákou manuálnej prevodovky z frézovaného hliníka. Pôvodná stredová konzola je preč, nahradili ju budíky po vzore originálu zo 60-tych rokov.
Zmeny sa udiali aj na podvozku, ktorý dostal tlmiče na mieru od firmy Koni a pneumatiky Vredestein Ultrac Vorti . Motor ostal pôvodný, no úprimne, aké zmeny potrebuje atmosférická V12 od Ferrari?
Zdroje: Temple of Speed / Niels van Roij / carthrottle / startstop