Slovensko patrí medzi automobilové veľmoci. Ročne sa u nás vyrába viac ako milión automobilov vďaka viacerým továrňam. Pribudne k ním aj mladoboleslavská Škodovka?

V auguste obletela našimi médiami nie veľmi radostná správa. Slovensko prehralo boj o automobilku BMW. Nemci sa namiesto toho rozhodli, že fabriku postavia v maďarskom Debrecíne. No črtá sa ďalšia príležitosť. Česká Škodovka sa teší obrovskému záujmu zo strany zákazníkov a jej fabriky pracujú už takmer na plné kapacity. Preto sa pozerá po novej továrni vo východnej Európe. V hre je aj východné Slovensko, konkrétne lokalita neďaleko druhého najväčšieho mesta – Košice. Tá bola ponúknutá aj mníchovskému BMW. Išlo by tak o prvú automobilku, ktorá by bola lokalizovaná na východe našej krajiny.

Prečo BMW neprišlo na Slovensko? Je na vine naozaj infraštruktúra?

Automobilka z Mladej Boleslavi sa aktuálne rozhoduje medzi viacerými krajinami. Okrem východného Slovenska je v hre aj Bulharsko, Turecko, ale aj Maďarsko či Rumunsko. Hovorkyňa značky pre nemecký Handelsblatt odmietla tiet informácie komentovať.

Automobilka má ambiciózny cieľ do roku 2025 predávať 2 milióny automobilov ročne, čo predstavuje nárast o 800-tisíc vozidiel ročne oproti aktuálnym údajom. Vysoký záujem o modely českej značky jej ale paradoxne spôsobuje ťažkosti. Závody bežia na plné obrátky a podľa najnovších informácií bude česká Škodovka onedlho vyrábať aj nemecký bestseller: Volkswagen Passat. Ak automobilka nevybuduje novú fabriku, podľa informácií by mohla prísť až o 200-tisíc potenciálnych zákazníkov.

Akú má Slovensko šancu uspieť v konkurencii?

V neprospech Turecka hrá napríklad fakt, že krajina nie je členom Európskej únie a tiež spôsob, akým súčasný turecký prezident Recep Tayyip Erdoğan vedie krajinu. V neprospech Bulharska hrá napríklad jeho nie príliš výhodná geografická poloha: krajina je totiž pomerne vzdialená od centra Európy a rovnako tak aj Ruska. Na druhej strane, pracovná sila v oboch krajinách je lacnejšia v porovnaní s tou slovenskou.

V prospech našej krajiny zasa hrá fakt, že tu úspešne funguje niekoľko automobiliek, vrátane materského Volkswagenu. To je ale súčasne nevýhoda, keďže manažment koncernu si môže povedať, že chce riziko diverzifikovať do viacerých krajín a nie sústrediť sa na Slovensko. Výhodou je určite aj geografická poloha: najmä východné Slovensko môže automobilmi zásobovať nielen západnú Európu, ale aj Ukrajinu či Rusko. Dôležitým faktorom je aj logistika a práve východ Slovenska disponuje napojením na širokorozchodnú koľaj, ktorá vedie až do Ruska.

Zdroje: HN | aktuality | startstop.sk