Americká automobilka Ford avizovala už pred nejakým časom príchod nového modelu Puma. Nebude sa však jednať o ľahké dvojdverové coupé. Tak ako sa mení doba, menia sa aj preferencie zákazníkov – tentokrát to bude crossover inšpirovaný SUV.

Trh pre stredne veľké a malé crossovery v posledných rokoch naberá na veľkosti. Spočiatku boli SUV a crossovery brané ako napodobeniny terénnych vozidiel, vhodné tak jedine pre šoférov, ktorí sa báli o svoju bezpečnosť, či potrebovali svojmu okoliu ukázať, že majú na to aby “sedeli vyššie”. Časom sa však z SUV a crossoverov stali praktické mestské autá, bez ktorých si len ťažko vieme predstaviť dnešnú premávku. Ako hovoria štatistiky Fordu, ich predaj vozidiel typu SUV na starom kontinente predstavuje viac ako pätinu, pričom počas minulého roku vzrástol až o 19%.

Nie je sa preto čo čudovať, že nová Puma bola navrhovaná pre spĺňanie potrieb európskej klientely. Aby sa nestalo, že v snahe nadizajnovať auto pre európanov vznikne niečo, čo sa bude len veľmi ťažko predávať, Ford dal veľké slovo zákazníkom, ktorých sa pýtali, čo je pre nich na aute najdôležitejšie. Najčastejšími odpoveďami boli veľkosť batožinového priestoru, štýlovosť a rozhľad z kabíny. Práve na týchto troch “pilieroch” je postavená nová Puma.

Dizajn

Exteriér plní pri tomto aute okrem iného dve úlohy. Tou prvou je tvarom predných svetlometov a športovejším dizajnom odkazovať na hravé kupé, ktoré nieslo kedysi rovnaké meno. Druhou úlohou je aj napriek malým rozmerom napodobňovať vozidlá typu SUV. Darí sa mu to najmä kvôli opticky vyššej svetlej výške oproti konkurencií, no aj mohutnou mriežkou chladiču a veľkým diskom.

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

Zadná časť vozidla je skôr športovejšia, čo dáva jasne najavo nefalšovaná koncovka výfuku. Tento prvok vidíme na nových autách veľmi radi, nakoľko dáva najavo, že na konci dňa sú to zákazníci ktorí nepriamo ovplyvňujú dizajn nových áut. Krídlo na piatych dverách a viacero línií, ktoré sa dizajnéri snažili zapracovať do týchto partií môžu mať negatívny vplyv na viditeľnosť dozadu (všimnite si malé okno). Možno jediným detailom, ktorý by som exteriéru tejto “zdvihnutej Fiesty” vytkol, je priveľký otvor na palivovú nádrž.

Test Ford Fiesta Active 1,0 Ecoboost, vyzbrojená do mestskej džungle!

Interiér

Tu sa rozhodne podobnosť s Fiestou nezaprie, no kvalita spracovania pri tomto modely je na vyššej úrovni. Prvé krátke videorecenzie hovoria o tom, ako sú všetky materiály mäkké na dotyk a ako sú všetky prvky ľahko ovládateľné. Kompozícia dotykového displeju v hornej a tlačidiel na ovládanie klimatizácie v dolnej časti palubovej dosky je známa a overená už viacerými značkami a mnoho vodičom (vrátane mňa) veľmi vyhovuje. Čo sa mi však veľmi nepozdáva je na môj vkus priveľké množstvo gombíkov na volante.

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

Výhodou je, že verzie vybavené automatickou prevodovkou bude možné naštartovať aj na diaľku. Toto sa hodí počas zimných dní, kedy budete potrebovať auto zohriať ešte predtým ako sa s ním pohnete. Nechýbajú tu ani známe funkcie ako Android Auto či Apple CarPlay. Na moje prekvapenie nová Puma disponuje aj vlastným WiFi hotspotom. Na predných sedadlách je miesta dosť, no vzadu je to len triedny štandard. Milým detailom vo verzií Titanium je možnosť jednoducho odstrániť poťahy vďaka zipsu (pre jednoduchšie čistenie).

Batožinový priestor

A je to tu. Časť auta, o ktorú sa podľa prieskumov zaujíma najviac väčšina európanov. Ford si pri navrhovaní tejto partie dal extra záležať, čo je aj vidno. V prvom rade musím spomenúť, že Puma má bezkonkurenčne najväčší objem batožinového priestoru vo svojej triede! So svojimi 456 litrami schová do vrecka aj autá ako Volkwagen Golf a šliape na päty Honde Civic.

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

To však nie je všetko, veľkosťou to iba začína. Keď odstránite alebo šikovne zaistíte dvojité dno o zadné sedadlá, naskytne sa vám pohľad na takzvaný Mega Box. Kedysi tento priestor možno slúžil ako miesto na rezervu, no Ford mu zmenil zameranie. Vďaka tomu, že ponúka až 80 litrov batožinového priestoru navyše zmestíte do kufra 2 golfové tašky. Na stojato! Aby toho nebolo málo, tento kufor by ste mohli čistiť aj wapkou. Pod gumeným koberčekom v strede kufru je totiž štupeľ, ktorý sa dá odkrútiť aby mohla voda vytekať priamo pod auto. O materiál sa báť nemusíte – tapacíre MegaBoxu sú vyrobené zo syntetického materiálu. Neprekvapilo by ma, ak by nejakí praktici využili tento priestor keď sa im pokazí práčka.

Motor a pohon

Pod kapotou tejto malej šelmy pracuje 1,0 litrový preplňovaný benzínový agregát s označením EcoBoost. Celková pohonná sústava, ktorá je doplnená o 48 voltový akumulátor, ktorý pomáha spaľovaciemu motoru, nesie názov EcoBoost Hybrid. Vďaka mild hybridu dokáže auto vyprodukovať decentný ťah prvých pár sekúnd, čo sa hodí v mestskej premávke. V ponuke budú dve výkonnostné varianty – 125 a 155 konských síl. Spotreba slabšej verzie by mala byť podľa cyklu WLTP 5,4 litra na 100 kilometrov, zatiaľ čo silnejšia potrebuje len o 60 mililitrov viac.

Spočiatku budú Pumy dostupné len s litrovým benzínom a šesťstupňovou manuálnou prevodovkou, časom pribudne aj diesel a sedemstupňový automat.

Zdroj: Ford