Mazací olej, ako vieme, je viskózna kvapalina, ktorá zachováva trenie v motore medzi pohyblivými časťami. Ľudia majú krvný obeh, agregáty zasa potrebujú k životu olej.

Olej, ktorý stratil svoje mazacie schopnosti, už nie je pre motor vhodnou kvapalinou. To isté platí aj pri nižšej hladine oleja, ako je potrebná, pretože agregát s ňou dlho nevydrží. Vo svete olejov existuje množstvo druhov a variant, ktoré sa rozdeľujú podľa viskozity či hustoty.

Výmena oleja je súčasťou pravidelnej údržby motora, pretože táto viskózna kvapalina stráca vplyvom času svoje mazacie vlastnosti. Je to buď z dôvodu samotnej oxidácie alebo jednoducho dĺžkou najazdených kilometrov. A tu platí jedno pravidlo – čím viac kilometrov, tým viac práce musí olej vykonať, a tým sa viac degraduje. Jednou z jeho dôležitých funkcií je totižto udržiavať motor čistý vďaka prísadám, ktoré obsahuje.

Stručne povedané: Za normálnych podmienok by sa mal meniť každých 10 000 alebo 15 000 kilometrov, ale táto hodnota sa s každým autom mení.

Faktom je, že existuje aj typ maziva s dlhou životnosťou, resp. predĺženou životnosťou, ktorý vám umožní nabehať až 30 000 kilometrov bez výmeny. Môže to znieť veľmi zvláštne, ale existujú výrobcovia, ktorí ich odporúčajú. S takýmto prekvapením pre spotrebiteľov prišiel v roku 2003 VAG, ktorý ho začlenil do chodu svojich automobilov. Sú to jednoducho oleje, ktoré vydržia dlhšie ako bežný olej a samozrejme stoja o niečo viac.

 

Dá sa naňho spoľahnúť?

Pravdou je, že áno, pokiaľ ide o kilometre. Oleje s dlhou životnosťou tiež zvyčajne vydržia dva roky, pokiaľ nie je uvedené, musí sa meniť každý rok. Ale pozor, je to mazivo pre ľudí, ktorí ročne nabehajú veľké množstvo kilometrov, takže sa nebavíme o 8 tisíckach za rok. Napríklad Castrol EDGE Titanium LL FST 5w30 má dlhú životnosť a spĺňa špecifikácie výrobcov, ako je napríklad skupina VAG.

Je možné, že pri otázke výmeny s toľkými najazdenými kilometrami je tento interval zvláštny, ale treba veriť výrobcovi. Ak odporúča taký a taký interval, bude z nejakého dôvodu a zrejme používa komponenty a materiály, ktoré znesú trochu viac. Pokiaľ ale chcete meniť životnú tekutinu pre agregát skôr, nič sa nestane.

Môžete použiť vo svojom „obyčajnom“ aute olej s dlhou životnosťou?

Rýchla odpoveď je áno. Prepracovaná odpoveď je áno, musíte si však uvedomiť, že pri výmene oleja sa nemení iba olej, ale musí sa meniť aj filter. Ak váš filter vydrží prinajmenšom 15 000 km, ale výmena oleja bude až pri 30 000 km, na nič nezabudnite. Ak teda chcete vo svojom aute využiť dlhú životnosť maziva, pretože najazdíte veľa kilometrov, alebo nechcete meniť olej toľkokrát za rok, nezabudnite tiež vymeniť filter za filter s dlhou životnosťou.

Olejový filter má jeden z najkratších intervalov výmeny zo všetkých dielov v aute a jeho výmenu by nemalo byť ťažké zaradiť do rutiny. Filter s dlhšou životnosťou vám ušetrí čas, ktorý by ste inak strávili nad opakovanou výmenou niekoľkokrát do roka. Ak chcete ušetriť peniaze a kupovať lacnejší, teda klasický filter, musíte ho meniť v pravidelnom intervale ako udáva výrobca. V opačnom prípade vám nepomôže ani mazivo s dlhou životnosťou.

Na záver nezabúdajte, že niektorí výrobcovia zrušia záruku na novom aute, ak sa nepoužije nimi odporučené mazivo, takže v mnohých prípadoch odporučia síce olej s dlhou životnosťou, ale až keď už vaše auto nebude v záručnej dobe.

Kto má posledné slovo pri výmene oleja vo vašom automobile, ste vy, ale nezabudnite na tieto informácie. Predovšetkým, nech sa už rozhodnete akokoľvek, pokúste sa zvoliť také mazivo, ktoré najlepšie šetrí váš motor a poskytne vám najlepší výkon za studena, čo bude závisieť od toho, kde žijete a kam dochádzate.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 3.5 / 5. Počet hodnotení 4

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!