Posledná dekáda dvadsiateho storočia stála naozaj za to. Neznamenalo to iba to, že sme v česko-slovensku získali demokratickú slobodu, ale automobilky sa prebiehali, čo ponúknu trhu.

V roku 1989 bolo predstavených hneď niekoľko vozidiel, ktoré prišli s tými najnovšími technológiami. Niektoré z týchto áut dokonca fungujú dodnes. Aké to však boli modely, ktoré sa radili k tým najprepracovanejším? Ktoré autá ukazovali komunistickej strane Európy, ako sa to má robiť? Dnes si väčšinu z nich vieme pozrieť iba na internete, prípadne v múzeách alebo vo výstavných skriniach zberateľov.

Acura/Honda NSX

Prvá generácia populárnej Hondy alebo Acury (závisí od toho, či ste fanúšikom Japonska alebo USA), bola predstavená roku 1989 na autosalóne v Chicagu. Honda NSX bolo jedno z málo áut, ktoré bolo dolaďované pretekárom F1 Ayrtonom Sennou. V čase predstavenia jazdil za McLaren Honda seriál F1. Japonci sa nevedeli nabažiť jeho pretekárskeho umenia a preto ho povolali do vývojového centra.

Honda NSX bola prvým sériovo vyrábaným vozidlom s hliníkovou karosériou. Japonci týmto autom chceli svet bohatých preniesť aj ku širšej spoločnosti. Išlo o priameho konkurenta pre talianske Ferrari. Pod kapotou driemala V6-tka a ubrané kilá na vozidle dokázali konkurovať kadekomu.

Takáto vec sa nikdy nestala, aby automobilka, ktorá sa venuje masovej produkcii vozidiel pre celý svet bola schopná konkurovať veľkým menám vo svete superšportov. V roku 2016 sa Honda pokúsila o návrat v podobe hybridného superšportu s pohonom všetkých kolies. Žiaľ úspech nezožala a o NSX sa moc nevie.

BMW radu 8 (E31)

Toto legendárne BMW zažilo svoju premiéru v roku 1989 v nemeckom Frankfurte. Auto malo však nešťastnú techniku a elektroniku, no aj tak sa radilo medzi jedno z najpokrokovejších áut doby. Rada 8 sa po dlhých tridsiatich rokoch vrátila portfólia značky. Osem rokov sa toto vozidlo produkovalo a nakoniec sa generácia E31 predala v počte tridsaťtisíc.

Variant 850CSi bol vôbec prvým mníchovským vozidlom s V12 pod kapotou. Motor bol štandardne spriahnutý so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. Na druhú stranu, toto auto zožalo veľký úspech v technológiách. Bolo to vôbec prvé BMW s elektronickým plynovým pedálom, prvé BMW bez b-čkového stĺpika, malo automatické dovieranie okien bezrámových dverí, automaticky zatmaviteľné spätné zrkadlo, centrálne uzamykanie, kontrolu trakcie (ASC+T), posilňovač riadenia. Áno.. môže sa Vám to zdať ako štandard v dnešnej dobe a ruku na srdce, asi by ste si bez tohto auto ani nekúpili, no na tú dobu sa naozaj jednalo o prelomové technológie.

Mazda MX-5 / Miata

Vôbec prvá Mazda MX-5 alebo Miata sa ukázala na autosalóne v Chicagu. Laickú verejnosť posadila na zadok séria NA, podľa štúdií Jinba Ittlaia (jednota jazdca a koňa). Umiestnenie motora vpredu, krátke prevodové dráhy, pohon zadných kolies. To sa stalo akýmsi synonymom pre Miatu. A to aj do aktuálnej generácie vozidla.

Toto vozidlo si nezakladá na tom, že majú automaticky sklápateľné spätné zrkadlo, či podobné výstrelky. Je to auto, ktoré dokázalo sprístupniť pôžitok z jazdy v športovom roadstery takmer každému. Samozrejme tomu, kto o vozidlo prejavil záujem. Dodnes sa na toto auto pozeráme ako keby bolo vyplašené a bálo sa vyjsť na vozovku.

Mercedes-Benz SL (R129)

Osemnásť rokov trvala výroba modelu SL R107. Až po tomto dlhom čase sa predstavil nástupca v podobe R129. Odhalenie prišlo zároveň s predstavovaným BMW radu 8. Zákazníci sa tak rozdelili na dva tábory. Rozdielom medzi radou 8 a SL R129 bol ten, že bavorská automobilka stavila na úplne novú platformu a auto bolo vyvíjané ako úplne nový model. V Stuttgarte si však povedali, že prečo neosadiť tú istú platformu, ktorá sa používala na triede E (W124) a nevypustiť tak do sveta novú generáciu roadsteru SL.

SL-ko bolo ako prvé vozidlo so vstavanými bezpečnostnými pásmi do sedadiel a pri premiére taktiež zažiaril s ochranou otvorenej kabíny pri prevrátení vozidla. SL došlo ako technologická novinka. Pri spomínanom prevrátení vozidla dokázalo v priebehu 0,3 sekundy vystreliť ochranné oblúky nad hlavami cestujúcich. Takisto ako prvé došlo s elektricky nastaviteľným vnútorným zrkadlom. Nezabudnime na to najdôležitejšie. Mercedes-Benz SL (R129) do sveta roadsterov priniesol ako prvý elektricky sklápateľnú a vysúvateľnú plátennú strechu.

Nissan Skyline GT-R R32

Nissan (Skyline) GT-R sa jednoznačne radí medzi legendy superšportových vozidiel. Generácia R32 sa stala naozaj ikonou. Pôvodne sa rátalo s tým, že vozidlo dostane pohon zadných kolies. Nikto však nečakal, že Japonci prídu so zapriahnutím prednej nápravy. Systém AWD, nazývaný aj ATTESA E-TS, dokázal krútiaci moment prevodovky preniesť do stredového samosvoru a ten pomocou energie elektricky rozdeľoval predný a zadný diferenciál. Práve tu s položili základy GT-R, z ktorého sa stal kráľ šprintov a auto, ktoré dokázalo dosiahnuť extrémny výkon.

Trvalo to pár rokov, no od R32 postupom času začali aj iní „kradnúť“ nápady. Ďalším míľnikom v úspechu mena GT-R bol samozrejme aj motor RB26DETT. Ten bol navrhnutý a pripravený tak, aby dokázal zvládnuť pár stoviek koní naviac a vďaka tejto rezerve sa z mena Nissan GT-R stalo to, čo je dnes. Niet sa čo čudovať, že tohto japonského samuraja sa bála luxusná smotánka z Európy.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokNový Nissan Qashqai: paleta motorov vsádza na istotu, diesel zmizol z ponuky
Nasledujúci článokTEST DS 7 E-Tense, plug-in hybrid pomohol extravagantnému SUV