Domov News McLaren Solus GT – pozemný Top Gun dokáže jazdiť po strope

McLaren Solus GT – pozemný Top Gun dokáže jazdiť po strope

Michael Leiters, generálny riaditeľ McLaren Automotive, s veľkou hrdosťou predstavil svetu počas Monterey Car Week v Kalifornii jednomiestne auto s uzavretým kokpitom. Solus GT je okruhová hračka pre 25 najbohatších a najodvážnejších zákazníkov McLarenu.

Pocit z riadenia monopostu F1 nebol nikdy taký blízky ako teraz. Futuristický koncept, ktorý sa objavil vo videohre Gran Turismo SPORT, McLaren teraz pretavil do ultimatívneho okruhového špeciálu v reálnom svete. McLaren Solus GT je vyvinutý bez akýchkoľvek obmedzení vyplývajúcich z cestných alebo pretekárskych predpisov, ale s celým spektrom odborných znalostí britskej automobilky so širokými skúsenosťami so stavbou cestných i okruhových športových vozidiel.

McLaren Solus GT

Pozemný Top Gun

Zoznam charakteristických vonkajších prvkov je dlhý, pričom jedným z najvýraznejších je posuvný kryt nad centrálnym sedadlom. Dvojité pevné zadné krídlo je kľúčom k dosiahnutiu mimoriadne veľkej hodnoty prítlaku, ktorá presahuje celkovú hmotnosť vozidla. Pomer prítlaku k odporu vzduchu je tiež optimalizovaný, čo napomáha výkonu v priamom smere a zlepšuje schopnosti v zákrutách. Veľkým zážitkom bude už len samotné nastupovanie. Kryt kokpitu sa posúva dopredu, takže táto procedúra pripomína skôr nastupovanie do prúdového lietadla ako do auta. Poloha sedadla v kokpite je pevná. Každému majiteľovi skonštruuje McLaren sedadlo na mieru. Nastaviteľné budú iba pedále.

Volant čerpá inšpiráciu z F1. Displej a základné ovládacie prvky sú do kokpitu integrované tak, aby vyhovovali úzkym obmedzeniam jednomiestneho pretekárskeho vozidla. Vodič sa díva na trať cez cez sklenenú „bublinu“ s integrovanou ochranou kokpitu v štýle halo. Na tomto komponente je ešte namontovaný displej napájaný širokouhlou kamerou umiestnenou v obruči.

McLaren Solus GT

Najvzrušujúcejšia autoškola na svete

Okrem individuálne vyrobeného sedadla so šesťbodovými bezpečnostnými pásmi vyrobeným presne podľa telesných parametrov dostane každý majiteľ McLarenu Solus GT aj pretekársku kombinézu, prilbu, zariadenie HANS s homologizáciou FIA a vložky do uší s rádiovou komunikáciou. K dispozícii bude aj školiaci program rozvoja vodičov, ktorý zákazníkom pomôže naplno využiť potenciál ich nového okruhového hyperauta.

McLaren Solus GT

Motor

McLaren Solus GT je poháňaný unikátnym 5,2-litrovým vidlicovým desaťvalcom, ktorý dokáže točiť viac ako 10.000 ot./min. Zaujímavosťou je, že  motor má rozvody poháňané ozubenými kolesami, individuálne škrtiace klapky a prvýkrát v histórii značky je súčasťou nosnej konštrukcie podvozka. Tento konštrukčný prístup, ktorý je v motoristickom športe bežný, optimalizuje zníženie hmotnosti tým, že nepotrebuje žiadne pomocné rámy. Aj vďaka absencii reťazí či remeňov dokáže motor točiť tak vysoké otáčky. Jeho najvyšší výkon je 840 koní a krútiaci moment 650 Nm. McLaren Solus GT zrýchli z 0 na 100 km/h za 2,5 sekundy a dosiahne najvyššiu rýchlosť 320 km/h.

[youtube https://www.youtube.com/watch?v=3NVs–u1JZg?ab_channel=McLarenAutomotive]

Prevodovka a zavesenie

Sedemstupňová sekvenčná prevodovka vyrobená z hliníka a horčíka je namontovaná na zadnej časti motora. Medzi nimi sa nachádza ešte viaclamelová karbónová spojka z uhlíkových vlákien. Systém je plne automatizovaný a ovládaný softvérom, takže vodič nemusí stláčať spojku. Systém odpruženia zahŕňa dvojité priečne ramená s vnútorným tlmením torznej tyče, ktoré sú zo zavesením prepojené systémom push-rod vpredu a pull-rod vzadu. Obe nápravy sú spojené stabilizátormi, pričom vodič má k dispozícii možnosti ich nastavenia. Predné závesné články sú vyrobené z ocele a sú zapuzdrené v aerodynamických krytoch z uhlíkových vlákien, podobne ako vo Formule 1.

Vo výrazných krytoch kolies sú umiestnené 18-palcové kované hliníkové kolesá so stredovými poistnými maticami, obuté do pneumatík Le Mans Prototype, ktoré sú dostupné v suchej aj mokrej zmesi. O brzdenie sa starajú 6-piestikové hliníkové strmene a karbón-keramické kotúče. Predpätie medzi prednou a zadnou brzdou môže vodič nastaviť v kokpite.

McLaren Solus GT

Prítlak

Napriek slobode, ktorú mal vývojový tím pri skúmaní hraníc možností pre Solus GT, prakticky jediným obmedzením dizajnérov a konštruktérov bolo, aby si aj skutočné auto zachovalo „faktor wow“ z auta, ktoré sa objavilo vo videohre Gran Turismo SPORT. Ako sa na ultraľahké auto určené len na okruhy patrí, karoséria je vyrobená z uhlíkových vlákien. McLaren nemusel riešiť žiadne váhové limity, takže hmotnosť celého auta je nižšia ako 1000 kg. Automobilka sa tak mohla sústrediť viac na maximalizáciu aerodynamickej účinnosti a prítlak.

Ten je ohromných 1200 kg. Teoreticky by vedelo toto auto jazdiť po strope tunela. Veľký predný splitter privádza vzduch do pozemných tunelov v celej štruktúre podlahy, ktorá bola navrhnutá tak, aby znášala vysoké aerodynamické zaťaženie. Vzduch vychádza spod auta cez difúzor. Predné kolesá sú umiestnené mimo hlavnej karosérie, pričom priečne ramená zavesenia sú vystavené prúdeniu vzduchu a zahalené do aerodynamicky tvarovaných uhlíkových vlákien, ktoré nasmerujú vzduch k chladičom namontovaným na bočných podstavcoch. Bočné umiestnenie vysokoteplotných chladičov je inšpirované motoristickým športom a poskytuje priame chladenie motorových kvapalín.

McLaren Solus GT

Prívod vzduchu nad kokpitom nasáva chladný a prietokovo upravený vzduch nad vozidlom a zároveň vytvára príjemne podmanivý zvuk nasávania motora. Dvojprvkové pevné zadné krídlo je jedným z tých výraznejších vizuálnych prvkov Solusu GT. V popise práce má maximalizáciu prítlaku na zadnú časť vozidla. Funguje spolu s kombináciou vysokého prítlaku a nízkej citlivosti systému odpruženia odvodeného od motoristického športu, čím sa eliminuje potreba aktívnych predných alebo zadných krídel a pomáha tak udržať nízku hmotnosť dole.

Na okruhoch na budúci rok

McLaren Solus GT je momentálne ešte stále vo fáze testovania. Prvé z 25 zákazníckych áut budú dodané v roku 2023. Súčasťou zásielky bude tiež kompletná súprava náradia, zdviháky, stojany, vysielačky, systém na predhrievanie chladiacej kvapaliny a spomínaný školiaci program.

McLaren Solus GT

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokVodičák podľa výkonu auta? Na superšport by vám obyčajný nestačil
Nasledujúci článokNové MG 7 – toto chceme aj v Európe