Európska komisia zverejnila svoju prvú správu o skutočných emisiách CO2 nových osobných a ľahkých úžitkových automobilov. Správa je založená na údajoch zozbieraných v roku 2021 zo zariadení monitorujúcich spotrebu paliva.
Od januára 2021 musia byť všetky nové autá a ľahké úžitkové vozidlá poháňané fosílnymi paliva vybavené schválenými zariadeniami na monitorovanie spotreby paliva na palube (OBFCM). Tieto zariadenia zaznamenávajú spotrebu paliva, resp. spotrebu energie a celkovú prejdenú vzdialenosť. Palubné údaje následne musia zbierať výrobcovia vozidiel prostredníctvom prenosu údajov vzduchom, alebo pri pristavení vozidiel v servise. Raz ročne sa potom súbor všetkých údajov zasiela Komisii. Podľa správy dostala Komisia v apríli 2022 údaje len o 10,6 % osobných automobilov a 1,0 % dodávok, ktoré boli prvýkrát zaregistrované v EÚ v roku 2021. V tomto prvom roku zberu údajov tak bolo pokrytie vozového parku ďaleko za očakávaniami väčšiny výrobcov.

Spotreba PHEV je v skutočnosti 3,5x vyššia
V prípade dodávok bol súbor údajov z roku 2021 nedostatočný na hĺbkovú analýzu. Napriek svojim obmedzeniam poskytujú doteraz zozbierané reálne údaje o osobných vozidlách cenné predbežné poznatky. Priemerný rozdiel medzi skutočnými a oficiálnymi priemernými emisiami CO 2 a spotrebou paliva v roku 2021 bol 23,7 % v prípade benzínových áut a 18,1 % v prípade dieselových áut (1 – 1,5 l/100 km alebo 28-35 g CO2/km). Takáto medzera sa očakávala, pretože existujú rôzne faktory ovplyvňujúce skutočné emisie, ktoré nie je možné všetky plne replikovať v laboratórnom teste, ako sú dopravné podmienky, krajina, stav vozovky, okolitá teplota, používanie klimatizácie a palubnej elektroniky či správanie vodiča.
V prípade nových plug-in hybridných vozidiel, ktoré boli prvýkrát zaregistrované v roku 2021, však bola spotreba a skutočné emisie CO2 v priemere 3,5-krát (4 l/100 km alebo 100 g CO2/km) vyššie ako hodnoty v typovom schválení. To len potvrdzuje, že tieto vozidlá v súčasnosti nevyužívajú svoj plný potenciál. Deje sa tak najmä preto, že sa nenabíjajú a nejazdia na elektrinu tak často, ako sa predpokladalo. Komisia preto už zaviedla zmeny vo výpočte faktora užitočnosti – očakávaného podielu prejdenej vzdialenosti na elektrický pohon – ktorý sa používa na určenie emisií CO2 počas oficiálneho skúšobného postupu. Tieto zmeny budú platiť od roku 2025. Plug-in hybridné vozidlá tak čaká nová metodika testovania spotreby a emisií, ktorá má lepšie reflektovať ich skutočné používanie. Komisia zároveň dodala, že ak bude potrebné ďalej upraviť metodiku testovanie plug-in hybridných vozidiel na základe údajov z reálneho sveta, urobí tak.