Domov SPRÁVY Doprava Zmeny registračných poplatkov znevýhodnia najmä…

Zmeny registračných poplatkov znevýhodnia najmä…

Zdroj: Ministerstvo vnútra SR

Zmeny týkajúce sa registrácie nových vozidiel a nových evidenčných čísel nadobudnú platnosť 1. apríla 2023. Okrem týchto zmien sa však potichu podarilo parlamentu schváliť aj zmenu registračných poplatkov. Od začiatku tohto roka tak platia nové pravidlá, poďme sa na ne spoločne pozrieť.

Zmeny v poplatkoch za registráciu vozidiel sú pomerne zásadné. Doteraz platilo pravidlo, že čím vyšší výkon, tým vyšší správny poplatok. Pri starších vozidlách zasa platil takzvaný prepočítavací koeficient, ktorý sa zakladal na veku vozidla a postupne s vekom vozidla tento koeficient klesal. Od začiatku tohto roku je však takmer všetko inak. Cieľom je zvýhodniť novšie a ekologickejšie vozidlá na úkor tých starších.

Pozmeňujúci návrh dostal zelenú

Schválený pozmeňujúci návrh poslanca Mariána Viskupiča hovorí o tom, že zmenou spôsobu výpočtu sa sleduje zavedenie ekologického aspektu pri registrácii nových aj starších vozidiel. Má to priniesť zvýhodnenie novších vozidiel, ktoré už samé o sebe majú nižší negatívny vplyv na životné prostredie. Sadzobník, ktorý platil doposiaľ, zvýhodňoval dovoz starších vozidiel zo zahraničia, nakoľko obsahoval už spomínaný prepočítavací koeficient. V návrhu sa píše nasledovné: „Predložený návrh zákona odstraňuje formu majetkovej dane, ruší sa koeficient veku vozidla a zavádza výpočet registračného poplatku ako súčin výkonu a ekologického koeficientu vozidla.“

Zdroj: NR SR

Ako modelový príklad si môžeme vziať novú Škodu Superb s výkonom 110 kW. V rámci sadzobníka vám aktuálne výkon vozidla určí správny poplatok vo výške 360 eur. Ak by ste sa však rozhodli zakúpiť si staršie vozidlo, povedzme Škodu Octavia s motorom 2.0 TDi a výkonom 110 kW z roku 2010, pôvodný poplatok by sa vyšplhal na minimálnych 33 eur. Po novom však kvôli emisnej norme Euro 4, ktorú toto auto spĺňa, zaplatíte poplatok vo výške 182 eur. Výpočet vyzerá nasledovne – poplatok podľa výkonu x ekologický koeficient (260 x 0,7 = 182 eur).

ssangyong-torres-evx
Trošku väčší extrém

Pozrime sa však na trošku extrémnejšie prípady. Predstavte si, že by ste si zakúpili Mercedes S500 z roku 2008 s výkonom 228 kW. Toto vozidlo spĺňa emisnú normu Euro 4. Poplatok podľa pôvodných pravidiel by vašu peňaženku vyšiel na 184 eur. Po novom vďaka súčtu výkonu a ekologického koeficientu by ste museli zaplatiť správny poplatok vo výške 1 610 eur. To znamená  takmer desaťnásobok pôvodnej sumy.

Tento vzorec na výpočet registračného poplatku za vozidlo vstúpi do platnosti od 1. apríla 2023. Poplatky výrazne stúpnu pre staršie vozidlá a zvýhodnené budú nové vozidlá s nižším ekologickým vplyvom na životné prostredie. Minimálny registračný poplatok sa nemení a zostáva na hodnote 33 eur. A pre majiteľov veteránov máme informáciu o koeficiente pre vozidlá staršie ako 40 rokov, tam si svoj výkon vynásobíte koeficientom 0,1.

Zdroj: Ministerstvo vnútra SR

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 3.5 / 5. Počet hodnotení 24

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

ZDROJMinisterstvo vnútra SR
Predchádzajúci článokNeviete sa dohodnúť na hudbe v aute? Qualcomm má riešenie
Nasledujúci článokBMW prestane používať prístrojové panely. Toto je budúcnosť

5 COMMENTS

  1. Žiadny problém, budem všetky firemné autá prihlasovať u bratov v CZ, tam im nehrabe na ekologickú hlavu…

  2. Pán Viskupič si myslí ,že ľudia nevedia čo s peniazmi “tak ako on” ako aj jeho kolegovia z SaS .Aká sloboda a aká solidarita ? Pán Viskupič , čo je to solidarita podľa vašej mienky ??? ( vašej by som napísal s veľkým V ale vo vašom prípade…..)
    SaS sťažuje život ľuďom v SR ,minister hospodárstva. TEDA -EX minister hospodárstva si len zohrieval r i ť v kresle ministra a keď už mu tieklo do topánok ,tak sa jednoduho vzdal postu ministra hospodárstva. ” aké jednoduché” Lebo Matovič…….
    Presne tak ako Sulíkovi nezáleží na spodnej vrstva obyvateľstva ,(a spodná vrstva obyvateľov SR sa rozširuje) lebo stredná trieda zaniká VĎAKA VAŠEMU VLÁDNUTIU ,ale samozrejme aj VĎAKA OĽaNO. “Tešíme sa teda ,že sa vráti Fico” a snáď nebude hrabať len pre seba ,ale aj nejaké omrvinky hodí ľuďom. Posledná vláda SR a to čo ste predvádzali je na zaplakanie. No a naozaj, sú to horké slzy.

  3. Je to choré a ešte raz choré. Chceli sa priblížiť k štátom, ktoré majú podobný prihlasovací systém ale urobili s toho zdieranie obyčajných ľudí. Okrem toho. Ako je možné, že zakaždým keď sa auto ide prihlásiť, musí sa platiť takáto suma podľa koeficientu a KW. Keď sa to bude jednať o vozidle, ktoré bude dovezené,tak ako prvotné prihlásenie,dobre,akceptujem. No napríklad ja mám Mercedes W211,200kw v benzíne ale originál kúpené na Slovensku. Prečo,ak by som auto predával do budúcna, prečo by sa mali platiť takéto nehorázne peniaze za niečo, čo už tu bolo urobené.
    Toto je katastrofa, čo vymysleli. A ešte sa budú usmievať a tvrdiť, že ako ľuďom uľahčujú život,bastardi.

  4. To nie je žiadna ekológia, lebo kto sa trochu vyzná do ekologickej situácie automobilov vie, že väčšia ekologická záťaž je vyrobiť nové auto (obzvlášť elektromobil) ako používať staršie auto ktoré už je vyrobené. Toto nemá nič spoločné s ekológiou je to len spôsob ako z nás vytrieskať ďalšie peniaze a ako nás donútiť kupovať nové autá a udržiavať tým ekonomiku pri živote.

  5. Je logické že keď máte ťažšie auto musí mať viac kilowattov, čiže aj keď kúpite dodávku ktorá nemôže mať 80 kw lebo by nič nevládala zaplatíte stovky eur za prepis, nemusíte mať luxusné výkonné auto pán Viskupič sa aj tak postará aby vás oholil, ekologická daň sa má platiť jednorázovo za vyrobené vozidlo nie pri každom prepise, ale pacient ktorému dali moc tomu nepochopil.

Comments are closed.