Turecké ministerstvo obchodu počas uplynulého víkendu oznámilo, že zavedie dodatočné clo vo výške 40 % na autá dovážané z Číny. Minimálna dodatočná tarifa pre každé vozidlo bude 7 000 dolárov a začne platiť od 7. júla 2024.
Ministerstvo ďalej uviedlo, že cieľom dodatočných ciel na spaľovacie automobily a hybridy dovážané z Číny je chrániť domácich výrobcov automobilov a riešiť problémy s deficitom rozpočtu krajiny. Čína je pod čoraz väčším tlakom globálneho obchodu kvôli rastúcemu exportu elektrických vozidiel. Rôzne krajiny obvinili Peking, že výrazne dotuje tento export na podporu svojich výrobcov elektrických vozidiel. Európska komisia tento týždeň rozhodne o zavedení dočasných dodatočných ciel. Medzitým USA minulý mesiac oznámili 100-percentné clo na dovoz čínskych elektrických vozidiel.
Napriek tomu, že Čína dováža na obrovských nákladných lodiach tisíce elektromobilov na európsky kontinent, záujem o ne zo strany európskych zákazníkov je minimálny. Najviac sa darí značke MG, ktorá medziročne rastie na každom európskom trhu vrátane Slovenska. Tá sa však môže aspoň oprieť o vyše storočnú európsku históriu, pre typicky čínske automobilky je etablovanie v Európe podstatne náročnejšie. Mnohé dovezené autá stoja dlhé mesiace na parkoviskách v prístavoch, kde nezriedka plesnivejú.
40-percentné clo
Najnovšie rozhodnutie Turecka je ďalšou ranou pod pás čínskeho automobilovému priemyslu, ktorý má ambíciu expandovať na svetové trhy. V Turecku sa od 7. júla začne uplatňovať nové clo vo výške najmenej 7 000 dolárov na každé vozidlo dovezené z Číny. Turecké ministerstvo obchodu vyhlásilo, že toto clo sa bude vzťahovať na konvenčné aj hybridné vozidlá, aby ochránilo klesajúci podiel domácej produkcie.
Clo sa bude uplatňovať vo výške 40 % z ceny dovážaného vozidla. Ak vypočítané clo klesne pod hranicu 7000 dolárov, aplikuje sa minimálne clo práve v tejto výške. Turecký minister zahraničných vecí Hakan Fidan pritom iba minulú stredu ukončil trojdňovú návštevu Číny. Oznámenie 40-percentných ciel na vozidlá o týždeň neskôr mnohých čínskych predstaviteľov prekvapilo.
Tento týždeň by sme sa tiež mali dozvedieť, aké clá Európska komisia zavedie na čínske elektromobily. S najväčšou pravdepodobnosťou to nebude také drsné ako v Turecku a USA, keďže mnohé tunajšie automobilky lobujú v prospech Číny. Navyše, mnoho čínskych výrobcov automobilov plánuje postaviť továrne v krajinách Európskej únie. Koncern BYD plánuje postaviť závod v Maďarsku. Automobilka Chery si vybrala Barcelonu pre svoj prvý závod na elektromobily v EÚ. Great Wall Motor si vyberá medzi Poľskom, Nemeckom, Českom a Maďarskom a vozidlá značky Leapmotor sa budú montovať v poľskom závode Stellantisu.