V novej továrni budú vyrábať autá so spaľovacím motorom, hybridy a prvý elektrický model Ferrari.
Na otvorení nechýbal ani taliansky prezident Sergio Mattarella, ktorého privítal šéf značky John Elkann, podpredseda Piero Ferrari, generálny riaditeľ Benedetto Vigna.
Ferrari očakáva boom elektromobility
Prostredníctvom novej e-továrne zvyšuje Ferrari svoju výrobnú flexibilitu v súlade so stratégiou uprednostňovania kvality pred kvantitou.
Závod tiež odzrkadľuje princíp technologickej neutrality, keďže sa v ňom budú vyrábať a vyvíjať spaľovacie motory, hybridné motory a nové elektromotory, od ktorých automobilka očakáva, že nebude chýbať charakteristické vzrušenie z jazdy vo Ferrari.
Početné zlepšenia výroby vďaka elektromobilite
Integrácia všetkej výroby do jedinej budovy umožní Ferrari efektívnejšie reorganizovať a prerozdeliť všetky výrobné aktivity medzi svoje existujúce zariadenia v Maranelle. Tým sa zvýši jeho schopnosť rýchlo sa prispôsobiť potrebám výroby.
Nová továreň je vybavená najmodernejšou technológiou. Bude tiež vyrábať potrebné elektrické komponenty, ktoré sú veľmi dôležité pre odlíšenie technológie a výkonu: vysokonapäťové batérie, elektromotory a nápravy.
Životné prostredie
Budova je navrhnutá na dosiahnutie najvyššej úrovne energetickej hospodárnosti. Energiu zabezpečuje viac ako 3 000 solárnych panelov inštalovaných na streche s výkonom 1,3 MW.
Po odstavení elektrárne, naplánovanej na koniec roka, bude budova poháňaná výlučne obnoviteľnou energiou. Na opätovné využitie energie a dažďovej vody vo výrobnom cykle bolo prijatých niekoľko špičkových riešení.
Viac 60 percent energie použitej na testovanie batérií a motorov sa obnoví v akumulátoroch a presmeruje na napájanie nových procesov.
Relaxačné priestory pre ľudí
Školenie a pohoda pracovníkov boli prioritou pri navrhovaní budovy. Vzdelávanie pre ľudí vybraných pre nové linky sa začalo pred dvoma rokmi s cieľom ponoriť sa do zručností a procesov, ktoré sú potrebné pre nové systémy a produkty, ako aj posilniť znalosti súvisiace s elektromotormi.
V plnom nasadení s mechanickými a elektronickými zručnosťami, ktorými bolo Ferrari vždy charakteristické, boli vyvinuté ďalšie kompetencie, napríklad vo výrobných procesoch montáže batérií.
V novej továrni boli navrhnuté aj rôzne riešenia na zlepšenie pohody ľudí v pracovnom prostredí. Ergonomické pracovné stanice, relaxačné priestory, akustický aj vizuálny komfort, správna kombinácia prirodzeného a umelého osvetlenia sú niektoré z aspektov, ktoré sú najprospešnejšie.
Architektonický návrh
Vonkajšie fasády a hlavné vnútorné priestory budovy navrhla MCA – Mario Cucinella Architects, firma v popredí vývoja udržateľných riešení v spolupráci s tímom automobilky. Nová továreň obdĺžnikového tvaru je vysoká 25 metrov.
Budova je rozpoznateľná podľa fasády s na mieru šitou, vysoko efektívnou „kožou“. Voľba opálového zasklenia, prelínajúceho sa časťami číreho skla, tlmí impozantnú vizuálnu hmotu budovy a umožňuje v nej rozložiť prirodzené svetlo, zatiaľ čo v noci pripomína žiariacu lampu.
Fasáda bola navrhnutá a vyrobená podľa logiky Design for Manufacturing and Assembly (DfMA). To všetko smeruje zas a znova k udržateľnosti, a ochrane životného prostredia.
Nová eko-továreň značky Ferrari má rozlohu 42 500 štvorcových metrov a pracovalo sa na nej 2 roky. Ponúka 300 pracovných a 1400 parkovacích miest. Prízemie budovy slúži na montáž automobilov a logistiku. Na medziposchodí sa nachádzajú kancelárie a na druhom poschodí je okrem montáže vozidiel aj sklad pre motory a ďalšie komponenty.