Dostupné športové autá vymierajú. Každý sa ženie za výkonom a rýchlosťou, ktorá spôsobuje fyzickú bolesť. Už ani hot hatche nie sú, čo bývali kedysi. Stávajú sa z nich exkluzivitky, na ktoré sú vypísané poradovníky. Toto však nebude text o hot hatchoch, ale o športovom kabriolete, ktorý spôsobuje jazdeckú závislosť.
Ako sme si rýchlo zvykli na dizajn BMW radu 4, však? Tým, ktorí sa s autom aj reálne povozili, to išlo rýchlejšie a pochopili sme taktiež nahradenie osemvalca za pružný šesťvalec. BMW naordinovalo celému radu 4 facelift, takže úpravám sa nevyhol ani najvýkonnejšie modely M. A keďže je leto, je to ideálny čas na vyskúšanie BMW M4 Competition Cabriolet.
V BMW rozhodne neplánovali nejak výraznejšie korigovať dizajn exteriéru. Napriek kontroverziám je tento dizajnový smer predajne úspešný, takže zmeny sú iba kozmetického charakteru. Čo úplne zanedbateľné nie je, je výkonový nárast verzie Competition, a to o 20 koní. Ale k tomu sa ešte dostaneme.
Čo je nové?
Modernizácia priniesla do sveta BMW M4 Competition Cabriolet nové predné svetlomety, laserové zadné svetlá, kované disky kolies s novým dizajnom, nový volant a operačný systém BMW 8.5. V prípade konfigurácie testovacieho vozidla by sme vizuálne volili skôr čierno lakované disky.
Nárast výkonu motora o 20 koní je záležitosťou len verzie xDrive, teda Cabrioletu s pohonom všetkých kolies. Varianty BMW M4 Cabriolet sú tak pekne odstupňované – aj po modernizácii je M4 k dispozícii v puristickejšom variante s výkonom 480 koní, pohonom zadných kolies a 6-stupňovou manuálnou prevodovkou, vo verzii Competition s pohonom zadných kolies a pohonnou jednotkou naladenou na výkon 510 koní a spomínanou verziou xDrive s výkonom 530 koní. Avšak pozor, na Slovensku je v predaji len najvýkonnejší Cabriolet s pohonom všetkých kolies, s cenou od 107 450 €.
To, či výkonný šesťvalec zaobalíte do karosérie sedanu, kupé alebo kabrioletu, je čisto o vašich preferenciách. Samozrejme, Cabriolet vám ponúkne menej praktickosti výmenou za autentickejší zážitok z jazdy. Akustický prejav motora je v porovnaní s osemvalcom predchádzajúcej generácie zakríknutejší, takže v Cabriolete si dokážete lepšie užiť jeho repertoár.
Plus dvadsať
Motor má dvojité preplňovanie, no svojim prejavom pripomína skôr atmosférickú pohonnú jednotku. Je to zásluha najmä širokého spektra otáčok, v ktorom prúdi na kolesá maximum krútiaceho momentu. 650 Nm je k dispozícii od 2750 až po 5730 ot/min, takže zrýchlenie v stredných otáčkach je skutočne lineárne a vyvrcholí po prekročení hranice 6000 ot./min. Maximálny výkon 530 koní je k dispozícii pri 6250 ot./min. BMW M4 Competition Cabriolet tak zrýchli z 0 na 100 km/h za 3,7 sekundy a dosiahne elektronicky limitovanú maximálnu rýchlosť 250 km/h. My však vieme, že určite siahnete po M Driver’s Package, ktorý zvýši maximálku na 280 km/h.
RWD alebo AWD? Je to na vás
So štvorkolkou je BMW M4 komplexným autom. Netreba sa báť, že s xDrive prídete o pôžitok jazdy ako so športovým BMW s pohonom zadných kolies. Môžete si totiž zvoliť nastavenie auta s maximálnou trakciou, ale taktiež aktivovať režim 4WD Sport, kedy sa väčšie percento krútiaceho momentu prenáša na zadné kolesá, prípade prenos hnacej sily na predok úplne odpojiť. S autom tak môžete šoférsky rásť a pohon prispôsobiť trati či poveternostným podmienkam. My sme napríklad pohon iba zadných kolies využívali aj pri jazde po meste kvôli dosiahnutiu nižšej spotreby paliva. Počítať ale treba s tým, že v tomto režime je neaktívny stabilizačný systém.
Výbornými pomocníkmi na zmeny naladenia vozidla sú výrazné červené tlačidlá na volante M1 a M2. Keďže vozidlo poskytuje široký rozsah nastavení podvozka, riadenia, prevodovky, bŕzd, stabilizačného systému a podobne, nepotrebujete sa pri každej zmene vŕtať v menu. Okrem základného režimu, v ktorom je aktivovaný pohon všetkých kolies, zapnutý stabilizačný systém a súčasti auta sú v režime Comfort, sme konfigurovateľné tlačidlá využili na zmenu na dvojkolku a prepnutie súčastí do režimu Sport.
Cabrio na každý deň? Radšej M440i
Aj keď M4 Competition Cabriolet má všetky predpoklady na to, aby mohlo byť autom na každý deň, ktoré vám dopraje veľa radosti na okreskách či uzavretých tratiach, je predsa len príliš tuhé. Tuhosť karosérie aj podvozku cítiť skrz volant už po niekoľkých stovkách metrov. V zákrutách je neomylné a poskytuje vodičovi perfektnú dávku istoty a stability, no predsa len, ak hľadáte výkonný kabriolet na každý deň v roku, lepšou voľbou pre vás bude verzia M440i s výkonom 374 koní. M4 bola vyvíjaná s ohľadom na jazdný zážitok na okruhoch a príliš časté posúvanie sa v meste po nekvalitných cestách nie je úplne pohodlné. A nie, nie je to sedadlami, ktoré majú anatomické tvarovanie a sedí sa v nich fakt skvelo.
Priplaťte si za keramiku
Keď už si M4 Competition Cabriolet kúpite ako ultimatívne jazdiaci nástroj na prekonávanie zákrut či boj s časom na okruhoch, je dobré siahnuť po karbón-keramických brzdách. Tie vydržia podstatne vyššiu záťaž ako štandardné brzdy a keďže často musíte do zákrut pribrzďovať z vysokých rýchlostí, vydržia vám dlhšie. Naopak, ich účinok pred zahriatím je slabší, takže na vozenie sa po meste či výlety do prírody sú vhodnejšie tie základné. Nie že by nemali dostatočný brzdný výkon, ale začnú vädnúť podstatne skôr. Poteší tiež elektricky ovládaná aktívna klapka vo výfukovom systéme.
Výborný automat
Šesťvalec netreba podceňovať, získal si náš rešpekt. Má úžasne lineárnu krivku výkonu a ručička otáčkomera letí do červeného poľa tak rýchlo, že manuálne radenie prevodových stupňov si vyžaduje pohotové reakcie. Ale automatická prevodovka je nastaviteľná v troch stupňoch a v tom najšportovejšom odhaduje prevodové stupne pred zákrutami s takou presnosťou, že siahnuť po pádlach vás napadne iba vtedy, ak chcete nad autom prevziať absolútnu kontrolu. M4 je maniakálna a prudko návyková, takže pozor na to, čo si želáte.
Záver
Spotreba? Medzi 15 až 20 litra, pri jemnejšom zaobchádzaní s plynovým pedálom počítajte okolo čísla dvanásť. Diagnóza petrolhead začína byť prekliatím, ide poriadne do peňazí. Nuž, s bedmintonom je menej starostí a pri prúseri vám nehrozí odobratie vodičského preukazu. V M4 podržte na 10 sekúnd plyn na podlahe a večer hľadáte fotku auta na policajnom Facebooku.
BMW M4 Competition Cabriolet poskytuje ultimatívny zážitok z jazdy prostriedkom, ktorý si dokonalo viete prispôsobiť svojmu jazdeckému štýlu. Áno, je to kabriolet, má vyzývavý dizajn, ale nie je to auto na predvádzanie sa. Je to auto, ktoré potrebuje jazdiť. Kontrolovane, rýchlo a so všetkými vnemami, ktoré dokáže poskytnúť iba auto so stiahnutou strechou.
TECHNICKÉ ÚDAJE | |
Usporiadanie a počet valcov | R6 |
Zdvihový objem | 2993 cm3 |
Max. výkon | 390 kW/530 k |
Max. krútiaci moment | 650 Nm |
Palivo | benzín |
Pohon | AWD |
Prevodovka | 8-stupňová automatická |
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY | |
Dĺžka | 4 801 mm |
Šírka | 1 887 mm |
Výška | 1 399 mm |
Rázvor náprav | 2 857 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 2000 kg |
Rozmer kolies | 275/35 ZR19 285/30ZR20 |
0-100 km/h | 3,7 s |
Max. rýchlosť | 250 km/h |
SPOTREBA | |
Mesto | 16,3 l/100 km |
Diaľnica | 13,6 l/100 km |
Okresky | 11,5 l/100 km |
Objem nádrže | 59 l |
CENA | |
Základná cena modelu | 107 450 € |
Cena testovaného vozidla | 121 461 € |