Domov SPRÁVY Elektromobilita BMW ukázalo technológiu, ktorá konkurentov položí na kolená

BMW ukázalo technológiu, ktorá konkurentov položí na kolená

BMW Vision Driving Experience
Foto: BMW

BMW Vision Driving Experience je testovacie vozidlo, ktoré slúži ako skúšobné zariadenie pre technológiu riadenia pohonu a dynamiky jazdy vyvinutú špeciálne pre Neue Klasse. Automobilka ju označuje ako Heart of Joy (Srdce radosti). Jej zámerom je predvádzať radosť z jazdy až po fyzické limity.

Prototyp otestoval schopnosti riadiacej jednotky Heart of Joy v teste odolnosti v priestoroch BMW Performance Driving Center v americkom Spartanburgu. Výhody Heart of Joy bude využívať každý plne elektrický model Neue Klasse. Prvé elektrické vozidlo Neue Klasse s vyššou stavbou karosérie (iX3) sa začne sériovo vyrábať koncom tohto roka v závode v maďarskom Debrecíne. Nová riadiaca jednotka Heart of Joy pridáva k existujúcej trojici vlastností vozidiel Neue Klasse (elektrické, digitálne, cirkulárne) štvrtý rozmer – radosť z jazdy.

BMW Vision Driving Experience
Foto: BMW

Oliver Zipse, predseda predstavenstva spoločnosti BMW AG, vystúpil na pódium na výstave IAA 2023 s malou čiernou skrinkou. Treba poznamenať, že riadiaca jednotka sa dostane do sériovej výroby, no testovací prototyp Vision Vehicle nie. „Riadiaca jednotka Heart of Joy (Srdce radosti) nám umožňuje posunúť radosť z jazdy nielen na ďalšiu úroveň, ale rovno na úroveň o stupeň nad ňou,” hovorí Frank Weber, člen predstavenstva spoločnosti BMW AG zodpovedný za vývoj. „Okrem toho ďalej zvyšujeme účinnosť, a tým aj predlžujeme dojazd, pretože v budúcnosti bude vodič brzdiť takmer výlučne s využitím rekuperácie energie.”

Foto: BMW

Výpočtový výkon je teraz desaťkrát vyšší

Riadiaca jednotka Heart of Joy pre podriadené funkcie pohonu, bŕzd, nabíjania, rekuperácie a riadenia spracováva informácie desaťkrát rýchlejšie ako predchádzajúce systémy. V spolupráci so softvérom BMW Dynamic Performance Control ovláda Heart of Joy všetky funkcie dynamiky jazdy s úplne novou úrovňou rýchlosti a presnosti. Riadiaca jednotka bola vyvinutá plne interne na základe skúseností v oblasti dynamiky jazdy. Prototyp Vision Vehicle vyvinie krútiaci moment 18 000 Nm. Dôvodom je, že ak sa riadiaci systém dokáže vysporiadať s explóziou sily takejto veľkosti, bez problémov zvládne aj požiadavky na každodenné jazdenie.

BMW Vision Driving Experience
Foto: BMW

Rekuperácia energie pri brzdení vytvára v elektrických vozidlách symbiózu medzi pohonom a brzdením. V inovatívnej architektúre elektroniky vozidiel Neue Klasse predstavuje Heart of Joy jednu zo štyroch centrálnych riadiacich jednotiek a prvýkrát spája funkcie pohonu a dynamiky jazdy. Tieto inovatívne riadiace funkcie chráni niekoľko patentových prihlášok. Vysokovýkonná jednotka riadi zrýchlenie a brzdenie, stabilizáciu vozidla, dynamické funkcie riadenia a ovládanie nabíjania. Centrálna výpočtová jednotka a softvér BMW Dynamic Performance Control umožňujú všetkým pripojeným ovládacím prvkom reagovať priamo a s minimálnym oneskorením: latencie sú v rozsahu milisekúnd. Naproti tomu konvenčné systémy majú samostatné riadiace algoritmy pre pohon a brzdy. To znamená, že neumožňujú plné využitie potenciálu vozidiel s výkonnými elektrickými pohonmi.

BMW Vision Driving Experience
Foto: BMW

Presné prejazdy zákrut

BMW tvrdí, že vodič a cestujúci zažijú vo vozidlách Neue Klasse harmonický a tichý pocit z jazdy – bez ohľadu na situáciu a rýchlosť, ktorou idú. V dynamických jazdných podmienkach ponúka nová kombinácia Heart of Joy a BMW Dynamic Performance Control doteraz nevídanú vyváženosť a istotu v zákrutách. Vozidlo generuje pôsobivú trakciu a môže prechádzať zákrutami s výnimočnou presnosťou. Na ovládanie stačí menej riadiacich vstupov a vozidlo udržiava trajektóriu presnejšie a stabilnejšie. To pomáha vozidlu vyvinúť konzistentné, reprodukovateľné správanie v zákrutách a umožňuje mu intuitívnejšie a plynulejšie riadenie.

Foto: BMW

Rekuperácia zvyšuje účinnosť o 25 percent

Okrem toho integrované riadenie pohonu, brzdenia a rekuperácie energie umožňuje udržateľnejšie využívanie energie. Až 98 percent vodičov nepotrebuje brzdiť pomocou konvenčných bŕzd. Na bežné každodenné jazdenie postačuje brzdná sila generovaná pomocou rekuperácie energie. Klasické trecie brzdy potom zasahujú len pri prudkom brzdení, napríklad v núdzovej situácii. Celkovo tento systém zvyšuje účinnosť až o 25 %.

Testovacie vozidlo BMW Vision Driving Experience pomocou podsvietených farebných kódov na diskoch kolies ukazuje, v akom režime Heart of Joy práve pracuje: zrýchlenie indikuje zelená farba, rekuperáciu energie modrá a brzdenie pomocou trecích bŕzd oranžová farba. V budúcich vozidlách značky BMW začnú pracovať úplne nové supermozgy. Tieto vysokovýkonné počítače šikovne spoja rôzne prvky, ktoré predtým fungovali oddelene. Supermozog Heart of Joy si automobilka BMW vyvinula svojpomocne. Umožňuje spojenie štyroch dôležitých riadiacich jednotiek do jedného vysokovýkonného počítača. Ďalšie tri supermozgy riadia ďalšie funkcie vrátane autonómnej a vysoko autonómnej jazdy, infotainmentu a základných funkcií, ako sú klimatizácia, prístup do vozidla alebo vnútorné a vonkajšie osvetlenie. BMW Vision Driving Experience oslávi svoju oficiálnu svetovú premiéru na Auto Shanghai 2025 (23.4 – 2.5.2025).

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 4 / 5. Počet hodnotení 1

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

ZDROJTS BMW
Predchádzajúci článokBMW X3 je v Číne o 12 000 € lacnejšie ako na Slovensku
Nasledujúci článokVolkswagen VR5: Technologická rarita s jedinečným charakterom
Práci redaktora sa venujem už viac než 20 rokov. Začínal som na portáli Autovia.sk, neskôr som sa stal členom redakcie magazínu Stop. Od roku 2022 som šéfredaktorom portálu startstop.sk.