Porsche 959 S možno označiť za jedno z tých najvzácnejších modelov značky Porsche. Teraz sa dostal do predaja a hľadá si nového majiteľa.
Porsche 959 S symbolizuje ten najvzácnejší príklad super-športového Porsche z osemdesiatych rokov minulého storočia. Tento model vyrobený v roku 1985 si aktuálne hľadá nového majiteľa. Britský predajca exotických vozidiel Girardo & Co ho zaradil do ponuky v stave nového vozidla a jeho cenovka musí atakovať astronomické hodnoty. Veď celkovo vyrobili iba zopár kusov, keď sa snažili nájsť spôsob na homologizáciu modelu v USA.
Konkurent pre Ferrari
Model s označením 959 S si možno nenesie so sebou taký kult ako model 911, no pre automobilových nadšencov znamená veľa. Ide o symbol priekopníctva pohonu 4×4 v športových vozidlách. Model 959 S vznikol zo súťažného špeciálu triedy B a za úlohu dostal konkurovať značkám ako Ferrari či Lamborghini.
Porsche 959 patrilo medzi elitu technologicky najvyspelejších sériovo vyrábaných modelov svojej doby. Neskutočná dynamika bola dielom plochého šesťvalcového motora s objemom 2,8 litra. Verzia s písmenom S mala byť určená na export do USA. Jej špecifikom bola nižšia hmotnosť a vďaka odľahčeniu a väčším turbám dosahovala výkon až 379 kW, respektíve 515 konských síl. A čo maximálka? Tam Porsche zamierilo až na hodnotou 339 km/h.
Porshce 959 sa vyrábalo ďalej aj medzi rokmi 1986 až 1993. Za týchto sedem rokov zišlo z výrobnej linky iba 345 kusov. Nie že by oň nebol záujem, skôr ich limitovala ich cenovka na úrovni 225 tisíc dolárov. Následne iba 29 z nich malo funkčné vylepšenia a mohlo tak niesť označenie 959 S. Súčasťou spomínanej výrobnej série boli aj predprodukčné modely s označením 959 F. A jedno z tejto malej série si tiež hľadá nového majiteľa.
Česká stopa
Konkrétny prototyp F9 vlastnil kedysi pretekár, predajca a konštruktér v jednej osobe – Václav Polák. Tento rodák z Prahy pôsobil v USA a venoval sa počas svojho života automobilizmu každým kúskom svojho tela. Porsche sa preto rozhodlo ho obdarovať prototypom 959 F9 ako poďakovanie za spoluprácu na vývoji tohto modelu. Dostal však bizarnú podmienku. Musel sľúbiť, že na tomto exemplári nikdy nebude jazdiť. Aby si Porsche zabezpečilo tento sľub, dodalo mu vozidlo bez kľúčov.
Vozidlo sa však predáva aktuálne s necelými 6 tisíc kilometrami, ktoré pochádzajú ešte z čias továrenských testov. Model dýcha minulosťou 80. rokov, prináša eleganciu vďaka čiernej koži zladenej k farbe interiéru. Funkčné usporiadanie všetkých prvkov a budíkov ukazuje, ako veľmi vyspelú techniku použili inžinieri v 80. rokoch. Unikátnosť podčiarkovala nefalšovaná odozva od podvozku a zvuk motora. A presne tento model si práve hľadá svojho majiteľa. Máte záujem?