Domov TESTY TEST SEAT Ateca Xperience 2.0 TDI, ste si istý, že nechcete TDI?

TEST SEAT Ateca Xperience 2.0 TDI, ste si istý, že nechcete TDI?

Priznajme si, že nemecko-španielske SUV skutočne potrebovalo nové dizajnové lákadlo. V tomto prípade došlo k dôležitým estetickým zmenám, najmä v interiéri. Zmenilo sa niečo aj na dynamike?

Štyri roky po uvedení na trh prešiel Seat Ateca prvou poriadnou renováciou. Kompaktné SUV nastúpilo do radu s modernizovaným dizajnom a ďalšími technológiami v službách asistencie a konektivity. Nechce predsa zaostávať za najnovšími verziami iných modelov. Ateca je jedným z tých SUV-čiek, ktoré sú v predaji skutočne úspešné. Je to čiastočne vďaka priestrannému interiéru a jeho terénne estetickej stránke, ktorá si získava svojich nasledovníkov každý deň.

seat ateca
Viaclúčové 19-palcové disky kolies Atece neskutočne sedia

Tvári sa ako pragmatik

Keď sa postavíte pred nový Seat Ateca, narazíte na jeho vynovený dizajn, ktorý ale až tak nebije do očí. Musím povedať, že je atraktívnejší a sústreďuje sa hlavne v prednej časti. Nachádza sa tu nová maska s prepracovanými reliéfmi a po novom vidíme aj šesťuholníkovú mriežku. Čo sa týka LED optiky, tá ťaží z oveľa prenikavejšieho svetleného podpisu.

Na zadnej časti treba podporiť vzhľad Full LED svetiel, ktoré sú po novom štandardom vo všetkých výbavách. Najvýraznejšou zmenou je však označenie vozidla – hoci názov ostal na rovnakom mieste, po novom si prebral písmo, ktoré aktuálne využíva nová generácia modelu Seat Leon.

Okrem nových dizajnových prvkov vyniká aj veľkorysou svetlou výškou, ktorá umožňuje ľahký prechod komplikovaným terénom ale aj vstup do auta. Keď k tomu však pridáme štyri kusy nízkoprofiloviek, jeho schopnosti mimo asfaltu sa vytratia. Pre vodičov, ktorí si budú objednávať práve verziu s pohonom všetkých štyroch kolies, určite odporúčam o niečo väčší profil pneumatík, pretože aj s 19-tkami má auto potenciál na to, aby sa s ním dalo zabávať na blate či v snehu. Povrchová úprava Xperience je jednou z veľkých noviniek modelu Ateca 2020. Spája prvky výbav Reference, Style aj športovú FR tým, že ponúka viac lesklých prvkov a tiež malé čierne plastové podbehy kolies.

Malé estetické zmeny s veľkým prínosom

Pri vstupe do kabíny okamžite cítiť, že Ateca poskočila vo vnímanej kvalite o level vyššie. Často sa hovorí, že ak niečo funguje, je lepšie sa toho príliš nedotýkať. A v Seate si museli myslieť niečo podobné, pretože tu nájdete minimálne zmeny. Ako napovedá jeho zovňajšok, ide o priestranné auto so správne zvolenými povrchovými úpravami a materiálmi, ktoré zodpovedajú očakávaniam segmentu.

O pohodlie na sedadlách nie je núdza, aj keď si zrejme budete chvíľu zvykať na dosť vzpriamenú jazdnú polohu. Vo vnútri je ale aj tak najnápadnejšia úplne digitálna prístrojová doska, ktorá sa síce objavila v nejakej forme už predtým, ale teraz je grafika oveľa modernejšia. Zmenila sa tiež centrálna obrazovka, ktorá po novom nemá už fyzické tlačidlá, vďaka čomu sa mohla rozmerovo roztiahnuť. Novým duchom dýcha aj volant s atraktívnejším a modernejším dizajnom aj novými ovládacími prvkami.

V aute nájdete obrovské množstvo odkladacích priestorov a praktických detailov, kvôli ktorým sa stanú vaše vačky na bunde konečne slobodnými. Pokiaľ ide o veľkosť kufra, tá sa s novou Atecou nemení a zostáva teda na 510 litroch objemu. Aj keď je dĺžka modelu jednou z najkompaktnejších vo svojej kategórii, batožinový priestor je v segmente nadpriemerný.

Určite nechcete TDI?

Paleta pohonu všetkých štyroch kolies je k dispozícii s dvoma naftovými variantmi – 150 alebo 190 koní, obe s rovnakým motorom. Je pravda, že verzia s výkonom 150 koní zastáva miesto zaujímavej strednej cesty s menšími vstupnými nákladmi, no ak chcete mať všetko, odporúčam rozhodnúť sa pre výkonnejší motor, ktorý sa na spotrebe prejaví iba minimálne.

Aj napriek svojmu menšiemu apetítu a konskej sile si agregát splní poslanie pre tých, ktorí hľadajú auto, ktoré prosto na plynový pedál reaguje. Síce nie je športové a ani sa naňho nehrá, ale umožní vám agilne prechádzať po akomkoľvek type vozovky. Kombinácia dvojlitra a prevodovky je veľmi pohodlná. Motor síce má nejaký zvukov prejav, ale vnútro kabíny má odhlučnenie na dobrej úrovni a hluk je sotva počuť cez zapnuté rádio. Dvojspojková prevodovka DSG reaguje rýchlo a má dokonalý chod.

Na ceste sa príliš neotriasa, no určite nerovnosti znáša dosť tvrdo, ale vzhľadom na jej rozmery je to normálne. Komfort je badateľný najmä na diaľnici alebo rýchlostnej ceste, kedy hltá kilometre bez toho, aby si to niekto vo vnútri všimol.

Čísla spotreby sa po týždni zastavili na hodnote cca 7 litrov na 100 km. Pri diaľničnej rýchlosti číslo narastie o pol litra, takže pri tých 130 km/hod si motor vezme z nádrže 7,5 l. Keď sa s touto obratnou Španielkou vyberiete na mestskú trať vyskúšať semafory a kolóny, dvihne sa až na 8 l/100 km. Faktom zostáva, že auto sa cíti najlepšie na okresných cestách, kde netreba namáhať plynový pedál a tak vďaka konštantnej rýchlosti zníži hodnoty spotreby na 6,5l/100 km.

Čo terénne vlastnosti?

Pohonný systém používaný Seatom, nazývaný 4Drive, rozdeľuje silu medzi kolesá vozidla v závislosti od podmienok priľnavosti každého kolesa, uhla natočenia volantu a podmienok terénu. Systém si automaticky rozkáže sám, ktoré koleso dostane väčšiu silu. Všetko sa deje pod oponou elektricky riadeného systému Haldex.

Z ovládania pohonu umiestneného v strednej konzole si môžete vybrať s niekoľkých jazdných režimov: Eco, Normal, Sport, Individual, Offroad a Snow. Tieto režimy prispôsobujú trakčný systém, prevodovku, plynový pedál aj volant. Prvým testom, ktoré auto absolvovalo v teréne, bolo veľmi mokré blato. Aj napriek nízkoprofilovkám sa auto snažilo vyhrabať a verím, že keby boli bývali na kolesách obuté plnohodnotné gumy, vymanilo by sa zo situácie oveľa rýchlejšie a bez problémov.

Pri aktivácii režimu Offroad sa v prípade zjazdu z kopca automaticky aktivuje kontrola klesania, ktorá drží auto vynikajúcim spôsobom (aj keď na úkor bŕzd). Milovníkov terénu síce možno nenadchne ako Ford Ranger, ale určite prekvapí svojimi trakčnými schopnosťami. Jediné, čo vás bude limitovať, je výška trupu.

Resumé

Z konštrukčného hľadiska ju možno od svojej predchodkyne až tak neodlíšite, ale načo meniť dizajn ktorý funguje? Niečo podobné sa udialo aj vo vnútri – malé estetické detaily, technologickejší a prepojenejší interiér a vyššia výbava robia z tohto SUV jeden z najzaujímavejších modelov súčasnosti.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Zdvihový objem 1 968 cm3
Max. výkon 110 kW/150 k
Max. krútiaci moment 340 Nm
Palivo Nafta
Pohon 4Drive – pohon všetkých kolies
Prevodovka 7-stupňový automat DSG
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka 4 363 mm
Šírka (bez spätných zrkadiel) 1 841 mm
Výška 1 611 mm
Rázvor náprav 2 630 mm
Pohotovostná hmotnosť 1 695 kg
Objem batožinového priestoru 510 l
Zrýchlenie 0-100 km/h 4,6 s
SPOTREBA (počas testu)
Kombinovaná 7,0 l/100km
CENA
Základná cena modelu 32 350 eur
Základná cena testovanej verzie 39 846 eur

TEST Seat Arona 1,5 TSI EVO FR DSG – malé auto s hravým srdcom

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 3 / 5. Počet hodnotení 8

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokEšte ste neprezuli? Oplatí sa teraz vôbec prezúvať? Toto by ste mali vedieť
Nasledujúci článokNeviete, kde nabiť svoje auto? Prichádza autonómna nabíjačka