Mainstreamové modely, ktoré patria v Európe aj na Slovensku medzi tie najpredávanejšie, sú na výslní aj vďaka širokej palete motorizácií.
Preferencie zákazníkov sú totiž rôznorodé. Niekto preferuje benzínový motor, niekto zase naftový. Mnoho zákazníkov prichádza na chuť elektrickým autám, iní zase spoznali výhody hybridných pohonov. Medzi vozidlá so širokou škálou pohonných jednotiek patrí aj Hyundai Tucson. Ten nedávno prešiel faceliftom, ktorý síce zvonku postrehnete pri podrobnejšom skúmaní, dostal však úplne novú kabínu. Najprv sme ho testovali v hybridnej benzínovej motorizácii a teraz prišiel rad aj na jediný naftový motor v ponuke – 1,6 CRDi.
Keď plachtí, šetrí
Nebudeme dlho chodiť okolo horúcej kaše. Naftová jednotka je vyšperkovaná mild-hybridným systémom. Ten nielenže pomáha pružnosti motora v nižších otáčkach, ale po uvoľnení plynu umožňuje aj “plachtiť”. Táto funkcia sa však aktivuje až po prejdení vzdialenosti cca 10-11 km od naštartovania. Dovtedy systém po zložení nohy z plynu rekuperuje. Tento proces sa opakuje po každom fyzickom vypnutí motora. To znamená, že po opätovnom naštartovaní opäť musíte prejsť určitú vzdialenosť (osobne sme zaznamenali priemer tých 10 km), aby bola táto funkcia dostupná. Ak už auto plachtí, výrazne tým klesá spotreba, v priemere až o 1,5 litra, ak dokážete naplno využiť jeho potenciál.
Ak teda pravidelne jazdíte kratšie trasy po meste, resp. aj dlhšie trasy s častými zastávkami, viac sa vám oplatí siahnuť po klasickom hybride. Ak budete auto používať na dlhšie vzdialenosti, výhody naftového motora vrátane funkcie plachtenia sa podpíšu pod nižšiu spotrebu ako v prípade hybridu. Je to teda o preferenciách a jazdnom štýle, ako budete vozidlo používať najčastejšie.
Pohon 4×4
Naše testovacie vozidlo bolo vybavené pohonom všetkých kolies s označením HTRAC. Ak potrebujete zdolať náročnejšie prekážky mimo spevneného povrchu, treba siahnuť po tlačidle LOCK, ktoré pevne stanoví rozdelenie krútiaceho momentu na prednú a zadnú nápravu v pomere 50:50. Táto funkcia je aktívna do rýchlosti 40 km/h a pomáha optimalizovať trakciu na klzkom povrchu.
Samotný naftový motor je príkladne odhlučnený a kvitujeme aj prácu 7-stupňovej dvojspojkovej prevodovky, ktorá posádku zbytočne neobťažuje nečakanými trhnutiami. Po facelifte sa ovládanie automatu presunulo zo stredového tunela na stĺpik volantu. Uvoľnený priestor v Hyundai využili na vytvorenie väčších odkladacích priestorov a veľkorysejšej lakťovej opierky. Pri vozidlách značky Hyundai sa už s nasledujúcim konštatovaním síce budeme možno opakovať, no treba to pripomínať, pretože u konkurencie to zďaleka nie je samozrejmosť – osvetlené a veľmi dobre prístupné USB-C porty. Keď potrebujete, kábel k portu pripojíte aj v noci počas jazdy.
Takisto oceňujeme aj mimoriadne bohatú aktívnu i pasívnu bezpečnostnú výbavu. Na druhej strane pípanie najrôznejších asistenčných systémov tu už dosahuje skutočne vysoký level sebaovládania. Našťastie, ide to vypnúť, len tak treba spraviť po každom naštartovaní vozidla. Vo výbave Premium sa toho nachádza skutočne veľa, no predným svetlometom chýba matrixová funkcia. Toto bola jedna z tých kritizovanejších častí predchádzajúceho modelu spolu so zadnými smerovkami pod zadným nárazníkom a na toto v Hyundai nereflektovali.
Dynamika
Dynamika je priemerná, veď čo sa týka výkonu, ide o najslabší agregát, ktorý môže poháňať Tucson. 136 koní je štandardom skôr pre hatchbacky B segmentu, takže v rýchlostiach nad 100 km/h už na dynamické manévre potrebujete viac času a priestoru. Pružnosť motora pod touto rýchlosťou je však dobrá, čo sme ocenili v mestskej premávke aj na obchvatoch. Čo sa týka spotreby paliva, počas testovacieho týždňa sme dosiahli priemer 6,9 l/100 km. Absolvovali sme veľa trás práve do tých 10 km, takže plachtenie sme využívali menej. No akonáhle sme sa k tejto funkcii dostali, spotreba začala klesať na úroveň 5,5 l/100 km.
Záver
Hyundai dokázal v portfóliu modelu Tucson udržať naftový agregát, takže pokiaľ stále najviac dôverujete nafte, choďte do toho. Na dlhých trasách to bude stále tá najúspornejšia alternatíva. Vo výbave Style a pohonom predných kolies stojí Tucson 1,6 CRDi od 38 290 €, testovacie vozidlo s výbavou Premium a príplatkovou krásnou perleťovou bielou farbou karosérie Serenity White stálo 43 050 €.