Domov Elektromobilita Podarí sa Škode rozhýbať elektromobilitu na Slovensku? Predaje Enyaqu niečo prezrádzajú

Podarí sa Škode rozhýbať elektromobilitu na Slovensku? Predaje Enyaqu niečo prezrádzajú

Pokiaľ má niektorá zo značiek potenciál na našom trhu dostať elektromobilitu medzi masy, tak je to práve Škoda. Podarilo sa jej naplniť očakávania, ktoré zo sebou priniesol Enyaq? A čo nás čaká v budúcnosti?

Obľúbenosť Škodovky medzi Slovákmi, vyplýva predovšetkým z čias bývalého režimu, no ani po páde železnej opony, automobilka nezaspala a vydala sa cestou k modernej ére. Po roku 1991, kedy sa stala súčasťou nemeckého koncernu VW, nasledoval obrovský rozkvet a príchod modelov ako Octavia, Fabia či Superb. V roku 2014 sa automobilke po prvýkrát podarilo predať viac ako 1 000 000 vozidiel v jedinom roku a zaradila sa tak ku globálnym hráčom.

Dnes stojí automobilový priemysel na prahu obrovského míľnika v podobe elektrifikácie vozidiel. Elektromobily už viac nie sú len víziou či alternatívou, ale budúcnosťou ktorú si vybrali samotné automobilky. Či chceme alebo nie, s najväčšou pravdepodobnosťou budeme musieť na elektromobily presedlať skôr či neskôr. Regulácia EÚ totiž môže tento proces značne urýchliť, avizovaným zákazom predaja spaľovacích vozidiel od roku 2030.

 

Zahoďme predsudky

Dnes už dávno neplatia argumenty v podobe krátkeho dojazdu, pomalého nabíjania či zvýšeného rizika požiaru. Moderné elektromobily poľahky prekonávajú 400 ale aj 500 kilometrovú hranicu na jediné nabitie. Nabíjací výkon ktorý dosahujú, postačuje na to aby sme na nabíjačke strávili nanajvýš 20 minút. Tvrdenie o častých požiaroch elektromobilov je umelo nafúknuté tým, že média venujú zvýšenú pozornosť práve nehodám elektrických vozidiel. V skutočnosti je riziko vzplanutia omnoho nižšie ako pri bežných spaľovacích vozidlách. Aj tie totiž horia, len sa o tom nikde nepíše.

Nabíjanie a samotná infraštruktúra je kostrou celej elektromobility. V súčasnosti je na Slovensku dostatok nabíjacích bodov, vrátane rýchlo nabíjačiek. Optimálnym tempom pribúdajú aj UFC (ultra-rýchle nabíjacie stanice). Nájdeme ich predovšetkým na diaľniciach a v blízkosti dopravných uzlov. Škoda, ako jedna z mála automobiliek, ponúka jedinečnú Powerpass kartu, vďaka ktorej dokážete nabíjať prakticky kdekoľvek len s jedinou kartou.

Omnoho podstatnejšou vecou je však domáca sieť nabíjacích bodov. Na elektromobil je potrebné pozerať sa inou optikou a využívať čas kedy auto bezvýznamne stojí. Podobne ako váš mobilný telefón, ktorý po príchode domov, zapojíte na nabíjačku. Takéto nabíjanie je nielen cenovo najvýhodnejšie ale aj najefektívnejšie, keďže pri ňom nedochádza k zvýšenému opotrebeniu batérie.

Aj túto oblasť dokážete pokryť so Škodou, pre individuálne nabíjanie sú k dispozícii tri verzie wallboxov Škoda iV. Značka pritom poskytuje aj kompletnú prípravu a jeho inštaláciu priamo na mieste.

Cena a budúcnosť

S prihliadnutím na aktuálnu inflačnú krízu, môžeme nadobúdaciu cenu elektrických vozidiel označiť za kľúčovú, pri rozhodovaní väčšiny spotrebiteľov. Áno, elektrické autá sú drahšie ako tie spaľovacie, no majú svoje výhody ktoré dokážu kartu obrátiť. Prevádzkové náklady predstavujú tú najväčšiu úsporu, najmä z dlhodobého hľadiska. Za zmienku stojí aj bohatá výbava, ktorá je prakticky vždy súčasťou všetkých elektrických vozidiel.

Pomôcť môžu aj štátne dotácie, ktoré dokážu preklenúť rozdiel medzi cenami spaľovacích a elektrických vozidiel. Škoda to už raz dokázala! Práve v období štedrých štátnych dotácii, beznádejne vypredala elektrické Citigo iV. V tej dobe sa jednalo o jeden z najlacnejších elektromobilov vôbec s cenou 17 590€. Navyše, pokiaľ ste využili štátnu dotáciu vo výške 8 000€, mohli ste ho mať za menej ako 10 000€, čo je skutočne smiešna suma.

Česká automobilka však pokračuje ďalej a aktuálne sa na Slovenskom trhu môže pochváliť ďalším predajným úspechom. Jej model Enyaq iV, je totiž aktuálne najpredávanejším elektromobilom vôbec. Od začiatku roka 2022 bolo za prvých sedem mesiacov zákazníkom dodaných už 112 kusov tohto elektrického SUV. Príchod Coupé variantu a stabilizácia výroby, tieto čísla môže len navýšiť. Enyaq iV najnovšie dominoval aj v ankete Elektromobil roka 2022, kde zvíťazil v kategórii elektrické SUV. Škoda má tak reálnu šancu dostať elektrické vozidlá medzi masy Slovákov. Azda najzásadnejším by bol príchod čisto elektrickej Octavie, Fabie alebo veľkého sedemmiestneho SUV.

 

Práve posledný zmienený model sa už reálne črtá, Vision 7S je  štúdia, ktorá nám poodhaľuje chystané 7-miestne SUV od Škody a zároveň naznačuje dizajnérske smerovanie budúcich modelov. Odhalená bude 30. augusta v Prahe a my už tušíme, že sa máme na čo tešiť.

Je toto budúcnosť? Škoda VISION 7S poodhaľuje dizajnové smerovanie značky

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 1.4 / 5. Počet hodnotení 17

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokJeep predstavil tie najúčinnejšie a najsofistikovanejšie stierače na trhu.
Nasledujúci článokV lepšom prípade prinesie pokutu, v horšom môže spôsobiť smrť. ​Ako sa vyvarovať používaniu počas  šoférovania?