Na ženevskom autosalóne uzrela široká verejnosť po prvý krát nový počin z dielne Koenigsegg-u. Táto švédska automobilka  v minulosti vytvorila mnoho hyperšportov, no Jesko má byť tým najrýchlejším.

Keď je už reč o športových autách najvyššej ligy ako napríklad Astom Martin Valkyrie nesmieme zabudnúť ani na nový výtvor z dielne Koenigsegg, ktorý nesie meno Jesko. Jedná sa o nástupcu modelu Agera RS, ktorý “ukradol” rýchlostný rekord v šprinte Chironu od Bugatti. Jesko však nemá byť len auto na šprint, ako už naznačujú jeho krivky. Navyše musí okrem konkurencie, ktorá je vcelku silná, prekonať aj svojho predchodcu. Podarí sa mu to? Poďme ale po poriadku. Čo skrýva tato beštia pod kapotou?

Motor

Prvý pokus Koenigseggu vytvoriť výkonný motor skončil rovno v Guinessovej knihe rekordov. Jednalo sa o agregát vytvorený pre vozidlo CC8S, ktorý prekonal niekdajšieho kráľa rýchlosti McLaren F1. Okrem samotného výkonu zdolal aj najvyššiu maximálnu rýchlosť produkčného auta na svete, opäť stanovenú McLaren-om F1. Ďaľší “nečakaný” rekord automobilky prišiel v roku 2014, keď Koenigsegg One:1 poháňaný dvakrát preplňovaným osemvalcom dosiahol pomer výkonu a váhy 1:1 (1360 koní : 1360 kilogramom).

Najľahší na svete

Jesko je síce poháňaný “mainstreamovou” kombináciou dvoch turbodúchadiel a vidlicového osemvalca s obejmom 5 litrov, no jeho výkon sa tuctovým nazvať nedá. Tento agregát z Regery prešiel mnohými úpravami, vďaka ktorím dosahuje výkon 1600 koní na palive E85. Ak však natankujete bežný benzín, jeho výkon klese na 1280 koní. Bez minimálneho zaváhania “točí” až na 8500 otáčok za minútu, čo je viac ako niektoré športové vozidlá s atmosférickým motorom (napríklad Ford Mustang 5.0 zvláda len 7500 otáčok). Hodnota krútiaceho momentu je 1500 Nm. Celá táto sila je posielaná na zadnú nápravu.

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

Keď som už spomenul že motor prešiel úpravami, bolo by asi dobré ich spomenúť, však? Koenigsegg je najviac hrdý na prepracovaný kľukový hriadeľ. Možno sa pýtate, čo môže byť na ňom také skvelé? Odpovedí je hneď niekoľko. Azda najzávažnejším faktorom pri tomto diely, podobne ako aj pri ostatných súčastiach motora je jeho hmotnosť. Tá je len 12.5 kilogramu, čo ho robí najľahším kľukovým hriadeľom pre osemvalcový motor na svete. Je vyrobený z jednoliateho kusu ocele pre väčšiu odolnosť pri vysokom tlaku. Ani ojnice nezostali bez povšimnutia. Ich váha sa oproti Regere nezmenila (540 gramov aj so skrutkami), no sú ešte o kúsok pevnejšie.

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

Zhrňme si fakty o motore. Veľká V8, dve turbá, výkon 1600 koní. Majiteľom áut s výkonným turbomotorom sa rozhodne rozsvieti v hlave veľká červená kontrolka “Turbodiera!“. A tá by tu aj bola. Nie je predsa možné aby bol výkon 1600 koní dolovaný z preploňovaného osemvalca dostupný ihneď. Nie, pokiaľ by sa Koenigsegg nepohral so systémom vstrekovania vzduchu. Eliminácií turbodiery alebo takzvaného turbo lag-u značne napomáha elektrický kompresor s 20 litrovou karbónovou nádržkou na vzduch. Celých 20 barov vzduchu je posielaných do turbodúchadiel podľa potreby pre okamžitý nástup výkonu.

Automatická prevodovka trochu inak

Prečo mnoho vodičov tak zaryto preferuje manuálne prevodovky v športových autách? Veď predsa automatické sú rýchlejšie a eliminujú riziko, ža vám auto v strede križovatky “skape”. Vodičom však nedávajú pocit absolútnej kontroly a prepojenia s vozidlom. To je ďalšia vec, v ktorej je Koenigsegg Jesko jedinečný. Pocit prepojenia s vozidlom a okamžité zmeny prevodov zaručuje 9-stupňová 7-spojková prevodovka s označením LST – Light Speed Transmission. Narozdiel od bežnej dvojspojkovej prevodovky, táto dokáže teoreticky meniť prevody za 0 sekúnd a dokonca vám umožní preskočiť z aktuálneho prevodu na ľubovolný bez potreby postupného preraďovania cez každý jeden prevodový stupeň.

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

To však nie je ani zďaleka všetko. Preraďovanie pádlami alebo pákou prevodovky je záživnejšie ako pri hociakej inej automatickej prevodovke. Stojí za tým systém Dual-Mode Shift. V krátkosti, pádla aj páka majú dve fázy radenia nahor aj nadol. Ak preradíte len pomocou prvej fázy, prevodovka zareaguje tak, ako nám je známe – zmení jeden stupeň. Ak sa však radiace zariadenie dostane do druhej fázy, zvolí optimálny prevodový stupeň pre maximálny výkon v danom momente. Pri celom aute sa kladie dôraz na čo najnižšiu hmotnosť a rovnako je to aj pri prevodovke. Zatiaľ čo typická dvojspojková prevodovka váži okolo 170 kilogramov, sedemspojková prevodovka v Jesku váži len 90 kilogramov. Tu je jasný dôkaz, že viac znamená menej.

Vzhľad vesmírnej lode

Pri vysokých rýchlostiach hrá spoločne s výkonom veľkú rolu aj aerodynamika. Bez dokonale narhnutých krviviek pre dobré prúdenie vzduchu by auto mohlo mať akokoľvek vysoký výkon a bolo by stále nemotorné. To však nie je prípad Jeska. Dizajnéri mali stanovený jednoduchý cieľ – navrhnúť bezkonkurenčne rýchle auto na trať, ktoré by mimo nej nemuselo byť trnasportované len v prívese. Aj keď jeho predchodcovia neboli priam najpomalšie autá na svete, Jesko je úpne nové auto a s predchodcami zdieľa minimum dielov.

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

Od nich sa odlišuje najmä novým, obrovským difúzorom, spliterom a masívnym krídlom, ktoré je upenvené na strednú časť auta pre maximalizáciu prítlakovej plochy. Samozrejme, nejedná sa o lacný plastový výrobok – všetky tieto diely sú vyrobené z ultraľahkých a pevných uhlíkových vlákien. Ak vás manželka kvôli kúpe Jeska vyhodí z domu, nezúfajte, Koenigsegg na vás myslel. Zadné krídlo je také veľké, že v krízovej sitácií sa na ňom aj vyspíte 🙂 .

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

Dizajnovanie Jeska bol “neprestávajúci tanec medzi estetikou a aerodynamikou“. Jednotlivé diely boli najprv navrhnuté, následne testované vo verenom tuneli, navrhnuté odznovu a opäť testované. Tento proces sa opakoval mnoho krát pre dosianutie výsledkov, ktoré boli uspokojujúce. Len pre zaujímavosť – auto je natoľko aerodynamické, že aj spätné zrkadlá pridávajú 20 kilogramov prítlaku na zadnú časť. Suma sumárum, auto vytvára prítlak 800 kilogramov pri rýchlosti 250 km/h a až 1000 kilogramov pri 275 km/h.

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

Osobne sa mi Jesko veľmi páči. Má ladné krivky, veľké krídlo, funkčné nasávacie otvory – čo viac si prijať? Ako to už v automobilovom priemysle často býva, rôzne automobilky vytvoria takmer zhoné autá. Môže to byť kvôli emisným normám, schopnostiam a vlastnostiam auta alebo jednoduchou “inšpiráciou” od konkurencie. Pre porovnanie by som rád uviedol Hennessey Venom F5, ktorý disponuje podobnými parametrami ako Koenigsegg Jesko a bol predstavený na výstave SEMA 2017.

Interiér

Jednoducho povedané – praktické monštrum. Oproti iným modelom od tejto švédskej automobilky má Jesko väčší otvor na nasadanie, viac miesta na hlavu a nohy pre vodiča aj spolujazdca. Automobilka tvrdí, že športový inteirér v tomto aute je dosť pohodlný na to, aby sa dal porovnávať s “GT-čkami” ako je napríklad BMW radu 8.

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

Kam až oko dovidí, všetko je vyrobené z kvalitných materiálov ako koža, alkantara, hlíník, uhlíkové vlákna a dokonca aj sklo. Za dvkaŕat splošteným volantom sa ukrýva digitálny displej, na ktorom sa zobrazujú všetky údaje potrebné pre vodiča. Zaujímavým prvkom výbavy je meradlo preťaženia G (zelený objekt guľového tvaru) umiestnený buď na šoférovej alebo spolujazdcovej strane palubnej dosky. Nejedná sa o nejakú novinku, veď meradlo preťaženia má napríklad aj Porsche GT3 RS. Oceňujem však, že sa Koenigsegg rozhodol pre fyzické spracovanie namiesto ukazovateľa na displeji.

Odpruženie a stabilita

Pri vysokých rýchlostiach je rovnako dôležitá aj stabilita vozidla. Keonegisegg tento krát stavil na pevnú karosériu vyrobenú z karbónu a hliníku. V nej už je integrovaná bezpečnostná klietka a palivová nádrž. Vysokú pevnosť karosérie dokazujú aj veľmi dobré výsledky v amerických a európskych crash testoch. Netradičné je aj odpruženie náprav.

Namiesto štyroch tlmičov (jeden pre každé koleso) pracuje na zadnej aj prednej náprave celkovo šesť tlmičov. Tento spôsob odpruženia je nazývaný Triplextended. Tretí tlmič, ktorý je uložený v strede (viď foto) dodáva extra dávku stability pri rapídnom zrýchľovaní a udržiavananí potrebnej svetlej výšky aj pri prítlaku 1400 kilogramov. Nechýba ani adaptívne natáčanie zadnej nápravy pre ešte lepšie jazdné výkony. Už vyššie spomínaný komfort zaručuje Jesko aj aktívnymi úchytmi motora, vďaka ktorým je jazda v nízkych rýchlostiach pokojná a pohodlná.

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

Pri prezeraní fotiek vám určite padli do oka aj nové disky. Auto je dostupné s dvoma typmi. Ekonomickejšou voľbou sú ultraľahké kované hliníkové disky v strieborno-čiernej farebnej konmibnácií. S istotou vám môžem povedať, že väčší záujem bude o superľahké karbónové disky, ktoré vážia 7,4 kilogramu (zadné, 21 palcové) alebo iba 5,9 kilogramu (predné, 20 palcové). Celková hmotnosť vozidla je na hodnote 1420 kg. Nech už siahnete po ktorýchkoľvek, budú mať obuté  pneumatky Michelin Pilot Sport Cup 2. Na suchom povrchu je možné použiť rovnaké pneumatiky s označením “R”, s ktorými by ste mali byť na trati rýchleší o 10 až 30%.

Záver

Koenigsegg Jesko je živým príkladom toho, že aj napriek všetkým emisným normám a reguláciám sa dá kúpiť auto s výkonom cez 1500 koní, možnosťou využitia v každodennej premávke a excelentými výkonmi na okruhoch. Samozrejme, ak ste jedným zo 125 šťastlivcov, ktorí sa k nemu dostanú. Pred dvoma týždňami bolo už 80 kusov predaných a je vysoko pravdepodobné že dnes sú preč už všetky. Navyše, auto pomenované po otcovi zakladateľa Koenigsegg-u (Jesko von Koenigsegg) dostane aj sestru s oznečením Jesko 300, ktorá má byť schopná dosiahnuť (možno aj prekonať) rýchlosť 300 míľ za hodinu (približne 482 km/h). Nezabúdajme, že na rovnakú cifru mieri aj Hennessey Venom F5.

Christian von Koenigsegg (vpravo) s rodičmi

Aby som odpovedal na otázku z nadpisu – pravdepodobne áno. Prečo pravdepodobne? Pretože Koenigsegg ešte nezverejnil akceleračné časy ani maximálnu rýchlosť svojho nového modelu. Pomer výkonu a váhy Jeska je 0.88, čo znamená že na jednu konskú silu pripadá približne 880 gramov. Bugatti Chiron má pomer výkonu a váhy 1,3, čo je o dosť slabšia hodnota. Dúfame že sa novému Koenigesgg-u Jesko podarí zdolať nejaký ten rekord a že sa pár kúskov dostane aj do strednej európy.

Zdroje: Koenigsegg | autoevolution | startstop.sk