Tretí najväčší výrobca automobilov na svete sa rozhoduje pre rovnocennú fúziu medzi spoločnosťou Fiat Chrysler a Renaultom. Cieľom je znížiť náklady na ďalekosiahle technologické a regulačné zmeny a obsadiť automobilové trhy.

Renault oznámil, že návrh taliansko-americkej firmy FCA študuje s veľkým záujmom a nestavia sa k nemu negatívne. Akcie v oboch spoločnostiach vyskočili o viac ako 10 percent. V preklade to znamená, že investori tento nápad privítali s otvorenou náručou. Prečo vlastne?

Rozšírenie obchodu by znamenalo 2 veci. Najpodstatnejšie sú väčšinou peniaze a fúzia by znamenala zväčšiť pole pôsobnosti a vyrobiť ročne viac ako 8,7 milióna vozidiel. Zároveň by pri tom stúpli aj ročné úspory, ktoré by sa mohli vyšplhať až do výšky 5 miliárd eur. Druhým svetlým bodom, a to hlavne pre všetky zúčastnené automobilky, je určite fakt, že by sa mohli začať doťahovať – ak nie predbehnúť, na takých lídrov na celosvetovom trhu ako je Toyota či Volkswagen.

V priebehu nasledujúcich dní sa uskutoční niekoľko stretnutí, kde sa bude rada Renaultu rozhodovať, či uzavrie dohodu s FCA. Taliansky predseda vlády Matteo Salvini je tejto možnosti otvorený, ale zároveň má obavy. Rím by možno potreboval získať podiel, ktorý by vyrovnal 15% podiel Renaultu vo Francúzsku. Bude s tým však FCA súhlasiť?

FCA má aktuálne najziskovejšie podniky v Severnej Amerike, kde predáva nákladné vozidlá RAM a automobily Jeep. Problémovejší je európsky trh, kde väčšina závodov beží pod 50 % kapacitou. A to všetko kvôli boju s novými emisiami. Čo sa týka elektromobility, Renault bol skôr hybnou silou a má relatívne efektívne technológie čo sa týka spaľovacích motorov.

Čo by to bolo ale za dohodu, keby nemala dopomôcť dobyť najväčší automobilový trh sveta – v Číne. Keby sa všetko podarilo tak, ako to plánuje FCA, znamenalo by to obrovskú výzvu na riadenie značiek ako je špičkové Maserati až po rozpočet Dacie.

Prečo sa ale spoločnosti začínajú spájať? Hlavným tŕňom v oku pre ostatné automobilky sú napríklad elektromobily Tesla alebo budúce autonómne vozidlá spoločnosti Uber a Google, ktoré si kradnú pozornosť zákazníkov na svoju stranu. To prinútilo spolupracovať napríklad Volkswagen s Fordom.

Francúzska vláda je viacej opatrná, pretože si chce chrániť stálu zamestnanosť a priemyselnú stopu, akú má doteraz. Zároveň sa bude musieť FCA vysporiadať s tým, že akákoľvek dohoda musí zároveň chrániť spojenectvo vzniknuté medzi Renaultom a Nissanom.

Aby boli splnené všetky podmienky oboch účastníkov, bude treba kvapku kreativity. Doposiaľ žiadna naozaj rovnocenná fúzia medzi automobilkami neexistuje. Ale čo nie je, môže rýchlo byť. Pokiaľ nebude chcieť byť FCA nadradeným partnerom, mohlo by sa jednať o vcelku zaujímavú spoluprácu.

Test Renault Megane GT-Line, chýba mu len jedno a to je samosvor!

Zdroj: reuters.com

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!