Pilotný projekt značky SEAT, španielskeho ministerstva dopravy, magistrátu Barcelony a spoločnosti ETRA (Electronic Traffic) prepája vozidlá so semaformi prostredníctvom platformy DGT 3.0.

V súčasnosti sa, najmä s príchodom rýchlych mobilných dátových sietí štvrtej a predovšetkým piatej generácie, čoraz viac hovorí o možnosti prepojenia automobilu s inteligentnou infraštruktúrou. Potrebné technológie pomáha vyvíjať niekoľko automobilových značiek, patrí k nim aj SEAT.

Vďaka tomu by ste napríklad v prípade nehody na diaľnici, ktoré sa udiala vo vašom smere, dostali priamo do auta v reálnom čase akustické a aj vizuálne varovanie.  Mali by ste tak dostatok času prispôsobiť rýchlosť a aj pozornosť tak, aby ste problematickým miestom prešli bez rizika. Alebo by ste na základe dát z áut idúcich pred vami dostali varovanie, že sa blížite k úseku, na ktorom sa vyskytuje poľadovica, respektíve iné nebezpečenstvo.

Automatická komunikácia medzi autami a infraštruktúrou je testovaná v Barcelone na modeloch SEAT.

No prvou lastovičkou v oblasti komunikácie medzi autom a infraštruktúrou bude pravdepodobne možnosť získať dáta zo semaforov nachádzajúcich sa na vašej trase. Vďaka tomu bude možné prispôsobiť rýchlosť tak, aby ste prechádzali plynule na zelenú. To zefektívni dopravu, skráti čas jazdy a pomôže znížiť spotrebu a tým pádom aj množstvo vypúšťaných emisií.

Prvé takéto riešenia si už nachádzajú cestu do praxe. Navigácia Sygic prišla len pred pár týždňami – ako vôbec prvá na svete – s rozširujúcou funkciou, nazvanou Semafory. Tá zobrazí v reálnom čase, kedy na semafore, pred ktorým stojíte, naskočí zelená.

Čítajte viac: Viete čo znamenajú úrovne autonómnej jazdy a kam spadá vaše vozidlo?

Sygic túto aplikáciu vytvoril so spoločnosťou Traffic Technology Services (TTS) a do ostrej prevádzky bola nasadená zatiaľ len v USA.  Momentálne s ňou spolupracuje vyše 13-tisíc semaforov vo veľkých amerických mestách. Je to súčasť pripravovaného asistenčného systému novej generácie  Advanced Driver Assistance System (ADAS). Sygic by do neho v blízkej budúcnosti chcel implementovať aj varovanie pred blížiacim sa vlakom na priecestiach.

Iniciatíva SEAT-u
Schéma fungovania komunikácie medzi autom a infraštruktúrou.

V budovaní inteligentnej infraštruktúry však nezaostáva ani Európa. Pilotný projekt vedený značkou SEAT v spolupráci so  španielskym ministerstvom dopravy, magistrátom mesta Barcelona a spoločnosťou ETRA nielen prepája vozidlá so semaformi ale, tak ako sme spomenuli vyššie, umožňuje posielať informácie o nehodách na diaľniciach rovno do vozidiel.

Automobily a infraštruktúra sú navzájom prepojené pomocou cloudu mobilným dátovým pripojením s reakčnou dobou 300 milisekúnd. To značí, že informácie sa dostávajú do áut v podstate v reálnom čase.

SEAT
Vďaka novej technológii sa vám na displeji auta zobrazí informácia, akou rýchlosťou máte ísť, aby ste prešli najbližšou križovatkou na zelenú.

V praxi to funguje tak, že keď sa vozidlo približuje k semaforu, na displeji sa zobrazí upozornenie, či bude v čase príjazdu k semaforu na ňom svietiť červená, zelená alebo oranžová farba. Systém vykonáva kalkuláciu na základe vzdialenosti od semaforu a aktuálnej rýchlosti jazdy. Dôležitým prvkom pre bezpečnosť je, že funguje iba vtedy ak vozidlo neprekračuje na príslušnom úseku povolenú rýchlosť.

To však nie je všetko. SEAT týmto projektom urobil základný krok k digitálnemu prepojeniu automobilov s celkovou dopravnou infraštruktúrou. Posielanie informácií a varovaní je  prvým stupňom na ceste k inteligentnému riadeniu dopravy.  V rámci neho by malo byť možné pri autonómnych a čiastočne autonómnych vozidlách proaktívne ovplyvňovať ich jazdu tak, aby sa minimalizovala možnosť vzniku rizikových a kolíznych situácií a v prípade, ak im nie je možné zabrániť, aby sa minimalizovali ich následky.

Pridaj komentár