Hovorí sa, že akonáhle auto vyjde z predajne, stratí 10 % z hodnoty. Pravda alebo nepravda? Ojazdené vozidlá strácajú na hodnote každým dňom, no niektoré si svoju cenu držia stále vysoko. Môže za to kvalita či predsudky?

Ak sa rozhodujete kúpiť relatívne nové vozidlo, určite vám prebehlo v hlave niekoľko schopných jazdeniek, ktoré by aj stáli za zníženú záruku. Ojazdené autá sú predsa lacnejšou alternatívou nového vozidla, ktoré si za tie roky čo-to prežili.

Človek by si bol myslel, že po niekoľkých rokoch používania sa ojazdené autá stanú cenovo dostupnejšími. Teraz sa bavím hlavne o značkách, ktoré za normálnych okolností majú troška prestrelenú cenu pre bežného smrteľníka s hypotékou. Na Slovensku stále panuje ošiaľ SUV, ktoré sa stali akousi univerzálnou verziou prepravného prostriedku.

 

ojazdené vozidlá

 

Čo sa týka trhovej ceny, najlepšie sa drží Dacia Duster, Škoda Yeti a Volkswagen Tiguan. Práve Škoda, Volkswagen a Toyota sú značky, ktoré po prvých piatich rokoch užívania najmenej strácajú na cene. Na opačnom konci tohto rebríčka sú modely značiek Citroën, Peugeot alebo Renault. Je to kvôli predsudkom, kvalite spracovania či funkčnosti motorov?

Neraz som si pozerala ponuky automobiliek na nové vozidlá. Konkrétne Peugeot ponúka model 308 v ako-takej výbave za približne 18 000 eur, no ak sa pozriete do hocakého bazáru, po dvoch rokoch je auto hodné svojej polovičnej ceny. A tomu celkom nerozumiem, pretože nové Peugeoty sa vyznačujú výbornou motorizáciou a dostupným portfóliom. Máme my Slováci stále predsudky?

Test Peugeot 508 SW Allure 1,5 BlueHDi EAT8 – pôvabne drzé kombi

V prípade ročných áut výrazne strácajú hodnotu „štýlovky“ typu Mini Cooper alebo Fiat 500. Vyplýva to z dát inovačného laboratória Aures Lab patriaceho do skupiny AURES Holdings, ktoré dlhodobo monitoruje vývoj cien automobilov na slovenskom trhu.

V kategórii malých vozidiel si najlepšie drží cenu Škoda Fabia, nasledovaná koncernovým súrodencom Volkswagenom Polo a Toyotou Yaris. U týchto modelov klesne hodnota po prvých piatich rokoch užívania najmenej. Konečnú predajnú cenu konkrétnej “jazdenky” samozrejme ovplyvňuje celý rad faktorov, pričom najväčší vplyv má celkový technický stav vozidla a jeho história.

ojazdené vozidlá

Malé a veľké SUV strácajú najviac

Naopak, najväčší percentuálny rozdiel medzi cenou nového a ojazdeného vozidla majú po piatich rokoch užívania Chevrolet Captiva, Mazda CX-7 a Jeep Compass, čo sú skôr unikáty na našich cestách. Kto uvažuje o nákupe modelov Nissan X-Trail, Ford Kuga alebo Mitsubishi ASX, tomu sa oplatí pozrieť po ročných autách. U týchto SUV-éčiek totiž klesá cena v prvom roku najrýchlejšie.

2020 Mitsubishi ASX 2.0 AWD - Startstop.sk - TEST

Kedysi bol pri vozidlách veľkosti Volkswagen Tiguan alebo Kia Sportage pohon všetkých kolies na trhu ojazdených áut vyžadovaný viac než pri nových vozidlách a autá 4×4 tak boli nedostatkovým tovarom. Dnes už dopyt na trhu ojazdených aut preberá zvyklosti z trhu nových vozidiel a na pohone všetkých kolies pri SUV trvá stále menej zákazníkov.

 

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokNemecká automobilka posiela hybridný model BMW i8 do dôchodku
Nasledujúci článokJedinečná expedícia Tatra Kolem Sveta 2, navštívi 70 krajín sveta