Sedadlá nepochybne predstavujú jednu z najdôležitejších súčastí každého automobilu. Ako však budú vyzerať v budúcnosti? Francúzky Peugeot má odpoveď.

Od počiatku automobilového priemyslu sa kládol veľký dôraz na využiteľnosť, praktickosť a komfort motorových vozidiel. Neoddeliteľnou súčasťou tohto celku je samozrejme aj cestovný komfort, ktorý sa odvíja od konštrukcie podvozku a interiéru. V roku 1955 sa na svet dostala vtedy prevratná technológia sklápania a výškového nastavovania sedadiel. Peugeot už vtedy vyčnieval z radu, o čom svedčí aj to, že ako prvý priniesol možnosť lôžkovej úpravu vozidiel. Časom automobilka implementovala zadné delené sedadlá v pomere 1:3 a 2:3 alebo tretí rad sklápacích sedadiel, ktorý poznáme z modelu 5008.

Medzi najnovšie inovácie značky Peugeot v tejto oblasti patrí aj takzvané krížové zosilnenie sedadiel. Tie boli ako súčasť konštrukčnej platformy EMP2 predstavené prvý raz v modeli Peugeot 308. Oproti klasickým sedadlám sú ľahšie, pevnejšie, komfortnejšie a dokonca aj menej nákladné na výrobu.

Iný kraj, iný mrav

Sedadlá v dnešnej dobe musia globálne disponovať tromi základnými vlastnosťami. V prvom rade ide o pevnosť či už šoférovho sedadla alebo zadnej lavice. Auto totiž v mnohých prípadoch využíva viacero ľudí, takže sedák musí byť dostatočne pevný aby ustál aj objemnejších pasažierov. Keďže sedadlá sa považujú za permanentnú súčasť auta, musia byť dostatočne odolné proti roztrhnutiu pri dlhoročnej prevádzke. V neposlednom rade musia byť odolné voči mrazivým zimným a extrémne horúcim letným teplotám.

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

Mimo celosvetových očakávaní určujú dizajn sedadiel aj lokálne preferencie zákazníkov. V našich končinách kladieme najväčší dôraz na komfort predných sedadiel, pod čím si zákazníci predstavujú hlavne pevné bočné vedenie a precízne držanie tela na dlhých cestách. Vo veci zadných sedadiel hrá hlavnú úlohu ich možnosť sklápania. V Číne sa Peugeot sústredí najmä na mäkké zadné sedadlá so slabším bočným vedením, pričom tie predné ostávajú podobne komfortné ako v Európe. Zákazníci na juhoamerickom trhu zase uprednostňujú pohodlne odladené pruženie, ktorému asistujú mäkké a pohodlné sedáky eliminujúce väčšinu vibrácií.

Čo príde?

Dizajn sedadiel budúcnosti sa teda bude z časti odvíjať od geografickej lokality trhu či preferencie zákazníkov. Okrem toho budú hrať dôležitú rolu módne trendy z oblasti nábytku a oblečenia. Dizajnéri v Peugeot-e navyše podporujú ďalší atribút – relax. Aj keď oddychové funkcie ako napríklad ambientné osvetlenie či masážne sedadlá môžeme nájsť aj dnes v prémiovej triede, Peugeot plánuje čoraz viac používať zapracovanie vzduchových vankúšov do penovej výplne či už spomínané vyhrievanie. Cieľom tohto kroku je doladiť ich portfólio vozidiel tak, aby ich pasažieri vystupovali z auta po dlhej ceste odpočinutí.

V štúdií Peugeot e-Legend dostali sedadlá novú definíciu. Keďže vozidlo nedisponuje volantom a je teda plne autonómne, v kabíne vytvára prostredie, ktorého hlavným cieľom je trávenie chvíľ so spolucestujúcimi. Predné sedadlá sa teda nemusia prispôsobovať palubnej doske a navyše sú vyrobené z tenkého no pevného kompozitu, čo vytvára viac miesta pre posádku. Aj takto môžu vyzerať sedadlá budúcnosti.

TEST Peugeot 208 GT Line – Slovák, ktorý ma (ne)sklamal

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Pridaj komentár