Domov News Lancia Dedra HF Integrale: Zabudnutý taliansky supersedan

Lancia Dedra HF Integrale: Zabudnutý taliansky supersedan

Lancia Dedra HF Integrale

Jedným zo základných zákonov fyziky je, že pre každú akciu existuje rovnaká opačná reakcia. Pokiaľ ide o Lancie, platí pravidlo, že pre každý legendárny model existuje jeden históriou zabudnutý. Výnimkou nie je ani Dedra HF Integrale.

Nedávno sme sa dozvedeli radostnú správu: dnes už v podstate s výnimkou domáceho talianskeho trhu a jediného modelu mŕtva Lancia dostane druhú šancu na život. Pomôcť jej má koncern Stellantis, ktorý vznikol zlúčením koncernov Fiat-Chrysler a PSA Peugeot Citroen. Lancia je totiž značka s bohatou históriou v motoršporte, ktorá má na svedomí niekoľko legendárnych kúskov. Bez pochyby najznámejším je Delta HF Integrale. No vedeli ste, existovala aj Lancia Dedra HF Integrale?

Tie roky 90-te

Po svetovom úspechu Delty HF Integrale sa Lancia zúfalo snažila prísť s novým modelom, ktorý by nadviazal na jej posolstvo. Slávne meno HF Integrale nakoniec prischlo sedanu Dedra, ktorý ale bol pre taliansku automobilku obrovským sklamaním. A nielen pre ňu, ale aj pre potenciálnych záujemcov. Dedra HF Integrale bola totiž vo svojej dobe žalostne priemerným autom, ktoré strácalo na vtedajšiu konkurenciu takmer vo všetkých smeroch.  Dôvod bol jednoduchý: údajne prémiový podvozok Dedry bol v skutočnosti postavený na platforme Fiatu, ktorá bola predovšetkým navrhnutá s ohľadom na úsporu nákladov naprieč značkami. Neprinášala žiadnu pridanú hodnotu ani v komforte, ani v športovosti…

Písal sa rok 1991 a Lancia Dedra HF Integrale práve prišla na trh. V tej dobe bolo približne v polovici cyklu skvelé BMW radu 5 generácie E34, no Lancia sa pravdepodobne ani len neobťažovala priniesť auto, ktoré by mu bolo schopnou konkurenciou. Audi v tom čase ponúkalo spoľahlivú, no relatívne nudnú „stovku“ a Mercedes sa zapisoval do histórie nezničiteľnou triedou E generácie W124. Každý z menovaných modelov pritom predstavoval solídny základ na zástavbu veľkého a výkonného motora. A tak aj bolo: Mercedes prišiel s modelom 500E (neskôr E500), BMW ponúkalo dnes už legendárnu M5, respektíve pre náročnejších tu bola Alpina a Audi vo vrcholnej verzii modelu 100 ponúkalo 4,2-litrovú V8.

Fiat sa teda rozhodol staviť na podobný recept: hlavnou ideou bolo prepašovať do Dedry hnacie ústrojenstvo z Delty HF Integrale. Charizmatický motor však bol na tú dobu výrazne zastaralý: jeho história siahala až do roku 1966, kedy sa jeho prvotný derivát montoval do modelu 124 Sport Coupe. Boli to 90. roky; konkurencia bola v tom čase na míle vzdialená. Delta opustila Majstrovstvá sveta v rally v roku 1992 po mimoriadne úspešných sezónach, no Lancia nedokázala preniesť jej kúzlo na Dedru. Bol to jeden z najväčších prepadákov spoločnosti.

Úspech sa nedostavil

Vrcholová Dedra prvých modelových rokov sa predávala vo dvoch verziách: s pohonom všetkých kolies a 8V 2,0-litrovým turbomotorom s výkonom 132 kW (180 koní) a k dispozícii bol aj ľahší variant s výkonom 121 kW (165 koní) s pohonom predných kolies a údajne mierne nižším podvozkom. Maximálna rýchlosť štvorkolky dosiahla 230 kilometrov za hodinu a na stovku zrýchlila za 7 sekúnd. Na papieri slušné, no s ohľadom na dobu a konkurenciu Dedra HF nijak nevynikala.

Po facelifte, ktorý prišiel v roku 1994, Lancia stavila na novú 16-ventilovú hlavu. Prepracovaný twin-cam motor bol živší, no výkon klesol na 102 kW (139 koní), čím sa Dedra HF vzďaľovala cieľovej skupine modelu. V roku 1996 prišiel nový, 1,8-litrový štvorvalec a výkon poklesol ešte nižšie na 96 kW (131 koní). V tomto okamihu Lancia potichu odstránila všetky označenia HF Integrale z modelu…

 

Top Gear v minulosti nakrútil oslavné dielo, ktoré mapovalo úspechy Lancie zo 70. rokov a jej následný pád v 90. rokoch. Hoci znalci dávajú za vinu pád značky mainstreamovému modelu Beta, no je to práve Dedra HF Integrale, ktorá dokonalo symbolizuje, ako sa Lancia pod žalostným vedením v podstate vzdala svojho odkazu.

Akékoľvek správy o znovuzrodení legendárnej talianskej značky budia oprávnený rozruch. Predsa len, v súčasnosti sú autá vytvárané skôr účtovníkmi ako zapálenými inžiniermi. No pre istotu by sme radšej nemali mať vysoké očakávania…

Zdroj: carthrottle / startstop

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 2 / 5. Počet hodnotení 3

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokTEST Mercedes-Benz E 300 de 4Matic: je naozaj potrebný plug-in pri dieslovom motore?
Nasledujúci článokRadi si požičiavate auto? Od jari budete mať opäť širšie možnosti