Domov Elektromobilita Prečo je dojazd elektromobilov v realite nižší než tvrdia automobilky?

Prečo je dojazd elektromobilov v realite nižší než tvrdia automobilky?

Dojazd elektromobilov. Večne diskutovaná téma. Prečo na papieri prejde toľko, ale v skutočnosti je to o toľko menej? A viete, ako sa v skutočnosti meria ich dojazd?

Množstvo debát o dojazde elektromobilov sa často zvrhne k tomu, aké „reálne“ sú hodnoty, ktoré automobilky pri svojich vozidlách udávajú. V praxi totiž vodiči zaznamenávajú od udávaných hodnôt odchýlky. Tie sú však spôsobené množstvom faktorov, ktoré vlastne automobilky nemôžu úplne predpokladať a predovšetkým ich nemôžu ovplyvniť. Udávajú jednoducho dojazd, rovnako ako pri vozidlách so spaľovacími motormi, na základe normovaného cyklu, ktorý je pre všetkých rovnaký.

Normovaný cyklus WLTP

V minulosti to bol cyklus NEDC, v súčasnosti sa používa testovací harmonogram WLTP, respektíve cyklus WLTC (súčasťou normy WLTP je okrem laboratórneho cyklu WLTC aj cyklus RDE v skutočnej premávke). Nový cyklus bol zavedený hlavne preto, aby udávané hodnoty dojazdu či spotreby lepšie zodpovedali realite, ktorú je šofér schopný dosiahnuť. WLTP tak využíva vyššie rýchlosti (až 135 km/h a vyššiu celkovú priemernú rýchlosť), je dynamickejší a okrem iného aj viac zohľadňuje reálnu hmotnosť auta.

WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedures) je súbor testovacích procedúr, ktoré sa využívajú na homologovanie vozidla. Skladá sa z laboratórneho cyklu WLTC (Worldwide harmonised Light-duty vehicle Test Cycles) a z praktickej jazdnej skúšky RDE. WLTC test trvá 30 minút, v ktorých priebehu auto na valcoch prejde celkovo 23 kilometrov, a to priemernou rýchlosťou 47 km/h. Cyklus má štyri fázy s intenzitou od najnižšej po najvyššiu. Auto pri ňom prekročí rýchlosť 130 km/h a všetko prebieha pri teplote 14 °C. Počíta sa aj spotreba stojaceho vozidla, pričom auto strávi v pokoji 13 % času testu, teda takmer 4 minúty. WLTP navyše počíta s dodatočnou výbavou auta, pre ktorú musí automobilka spotrebu a dojazd buď otestovať alebo kvalifikovane prepočítať. Test podľa metodiky WLTP prebieha s vypnutou klimatizáciou.

 

RDE

Pod skratkou RDE sa skrýva procedúra zvaná Real Driving Emission, ktorá zisťuje skutočné emisie auta v premávke. Pri meraní RDE teda vozidlo nie je testované v laboratóriu, ale jazdí sa s ním v skutočnej premávke. Vozidlo je vybavené špeciálnym zariadením pre meranie emisií a samotná jazda nemá na rozdiel od laboratórneho cyklu prísne dané pravidlá. Doba jazdy by mala byť 90 až 120 minút, trasa má byť rovnomerne rozdelená medzi rôzne typy komunikácií (mesto, mimo mesta, diaľnica), pričom rýchlosť na diaľnici nemá prekročiť 145 km/h. Pre teplotu vzduchu je povolené rozmedzie 0 – 30 °C, klimatizácia vozidla je pri teste zapnutá, maximálna nadmorská výška počas testu je 700 metrov a celkové prevýšenie na trase nesmie prekročiť 100 metrov. Platí pritom, že spotreba či sledované emisie pri týchto praktických testoch nesmú prekročiť 1,5-násobok hodnôt zistených v laboratóriu. Účelom RDE testov je však primárne zisťovať emisie škodlivín (oxidov dusíka, sadzí a podobne).

Testovací cyklus WLTC však naďalej zostáva laboratórnou záležitosťou. To práve preto, aby bola zaručená vzájomná porovnateľnosť udávaných hodnôt. Ide o to, aby si zákazníci mohli porovnať údaje o dojazde či spotrebe nielen naprieč modelmi jednej automobilky, ale aj medzi vozidlami rôznych značiek. Je vysoko pravdepodobné, že pri porovnaní dvoch modelov bude mať auto s udávaným vyšším dojazdom v cykle WLTP aj vyšší praktický dojazd.

Prostredie a jazdný štýl

Od automobilkami udávaných a v normovanom cykle zistených hodnôt spotreby a dojazdu sa však tie, ktoré sú dosahované v praxi, líšia. Príčin môže byť hneď niekoľko. V prvom rade to je prostredie, v ktorom sa automobil pohybuje, počasie a vonkajšia teplota. Ako bolo už napísané, teplota počas normovaného cyklu je 14 °C. To je pre elektromobil priam ideálna teplota. Ale taká teplota je u nás počas roka len zopár týždňov. Buď je teplejšie a k slovu sa často dostáva klimatizácia alebo otváranie okien (zhoršuje aerodynamiku) alebo chladnejšie. A to vieme, že chlad sa s batériami nekamaráti.

Dôležitý je aj jazdný štýl vodiča a profil trate, ktorý môže byť mnohokrát náročnejší ako testovací. Na trase Brno – Komárno dosiahnete určite lepšiu spotrebu ako napríklad na trase Bratislava – Ružomberok. Všeobecne možno napísať, že nižšiu spotrebu a vyšší dojazd zabezpečuje plynulá predvídavá jazda bez prudkých akcelerácií v teplom počasí, bezvetrí a na rovnej trati s nenaloženým autom. Ale v akých podmienkach najčastejšie používate auto vy? Ak vás zaujíma reálna spotreba automobilu, prečítajte si čo najviac testov a všímajte si nielen dosiahnuté spotreby, ale najmä obdobie, v ktorom bol test vykonaný, prípadne aj trasu, na ktorej bola spotreba odmeraná.

[youtube https://www.youtube.com/watch?v=DBDYD4UNSkQ]

Ako teplota ovplyvňuje dojazd?

Pri elektromobiloch ovplyvňuje teplota dojazd a spotrebu výraznejšie ako pri autách so spaľovacím motorom. Vonkajšia teplota totiž ovplyvňuje jednak samotnú efektivitu práce trakčnej batérie, ako aj potrebu vykurovania alebo chladenia interiéru. A s oným chladením či vykurovaním mimochodom testovací cyklus nepočíta. Ako teplota ovplyvňuje dojazd elektromobilu, vysvetľuje David Pekárek z oddelenia Vysokonapäťových energetických systémov ŠKODA AUTO: „Pre samotnú trakčnú batériu je ideálna pracovná teplota (vnútri batérie – moduly článkov) v rozmedzí zhruba 10 – 35 °C. Pri vyšších teplotách už bude aktivované chladenie batérie pomocou vysokonapäťového klímakompresoru, čo zvyšuje spotrebu elektrickej energie. Pri nižších teplotách v dôsledku povahy chemických procesov v li-iónových článkoch, ktoré prebiehajú pomalšie, sú nabíjací i vybíjací výkon batérie postupne obmedzované. Tým pádom napríklad klesá aj efektívnosť rekuperácie. Preto je pri teplotách pod nulou potrebné batériu aktívne vyhrievať (pomocou vysokonapäťového vodného kúrenia).

Pre elektromobil je ideálne slnečné jarné alebo jesenné počasie, keď má slnko práve toľko energie, aby interiér vyhrialo na príjemnú teplotu bez využitia kúrenia či klimatizácie. V takomto prípade nebude aktívne vyhrievanie alebo chladenie vyžadovať ani trakčná batéria. Batériu samozrejme ovplyvňuje aj spôsob jazdy. Jazda štýlom brzda/plyn dokáže akumulátor zahriať natoľko, že bude potrebné jeho chladenie aj za inak chladného počasia. Šofér môže spotrebu vlastnými vstupmi značne ovplyvniť: okrem intenzívneho zrýchľovania a spomaľovania má negatívny vplyv napríklad aj vysoká rýchlosť jazdy.“

Kalkulačka dojazdu

To, aký približný vplyv majú rôzne faktory na dojazd elektromobilu, konkrétne Škody ENYAQ, si môžete sami orientačne zistiť vďaka kalkulačke dojazdu. V nej si môžete zadať rôzne podmienky: ročné obdobie, prostredie, v ktorom sa auto prevažne pohybuje (mesto, mimo mesta, diaľnica), jazdný štýl (ekologický, normálny, športový) a obsadenosť auta. Zadať môžete dokonca aj požadovanú teplotu v kabíne auta.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 2

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

ZDROJskodaauto.cz
Predchádzajúci článokNio chce v Európe vybudovať stanice na výmenu batérii. Vyrábať sa budú v Maďarsku
Nasledujúci článokTak toto je už iná káva. Manhart prichádza s úpravou pre M3 Competition