Domov News Muž žijúci v Alpách si kúpil elektromobil. Oľutoval to?

Muž žijúci v Alpách si kúpil elektromobil. Oľutoval to?

Matthias Speicher, 43-ročný Nemec žijúci vo švajčiarskych Alpách v meste Mels, si pred rokom kúpil elektromobil. Rozhodol sa, že sa so svojimi skúsenosťami za volantom Škody Enyaq iV podelí prostredníctvom vlogov na Youtube so všetkými divákmi, ktorých táto téma bude zaujímať. Čo hovorí na elektromobil po najazdení 27 tisíc kilometrov?

Matthiasov videokanál sa volá Speicher elektrisiert. Založil ho z dvoch dôvodov. V prvom rade sa nechal vyhecovať. Mnoho priateľov mu totiž tvrdilo, že na internete nemá šancu uspieť. „A po druhé – na to, aby som dostal možnosť dva týždne testovať Enyaq iV, musel som o svojej skúsenosti natočiť video. Takto sa zrodil tento kanál. Cestou k modelu Enyaq iV som otestoval niekoľko elektromobilov a natočil som o nich videá. Keď v decembri 2021 dorazil môj vlastný Enyaq iV, začal som natáčať len o ňom. Od toho okamihu sa už nevenujem žiadnemu inému autu,“ hovorí Speicher. V priebehu jedného roka sa jeho kanál stal jedným z najobľúbenejších kanálov o modeli Enyaq iV v Európe. Vďaka anglickým titulkám oslovuje aj fanúšikov v krajinách, kde sa nerozpráva po nemecky. Špecializáciou na jeden model si získal slušnú povesť a v komunite sa mu už hovorí pán Enyaq.
Rád idem do hĺbky a auto preto poznám ozaj detailne. Pri tomto elektrickom SUV sa zameriavam aj na technické témy a na to, ako veci fungujú. Okrem toho ešte natáčam videá o výletoch, diaľkových cestách a každodennom živote s automobilom,“ vysvetľuje Matthias.
Enyaq iV
Vyhral veľký vnútorný priestor
Už predtým jazdil s niekoľkými elektromobilmi vrátane Volkswagenu ID.4. Keď sa v roku 2021 rozhodoval, či prejsť na plne elektrický pohon, vyberal z ôsmich v tom čase dostupných áut. „Najdôležitejší bol pre mňa batožinový priestor, ktorý je v prípade Enyaqu naozaj veľký. Väčšina ostatných áut ho mala o nejakých 150 litrov menší. Interiér som si zamiloval, pretože sa v ňom cítim ako doma. Auto bolo navyše v tom čase pomerne rýchlo pripravené k dodaniu, čakalo sa na neho asi šesť mesiacov. Okrem toho sú tu niektoré zaujímavé vychytávky ako head-up displej. Celkovo môžem povedať, že existovalo množstvo dôvodov pre prechod k elektromobilite,“ spomína.
Enyaq iV
Každý deň s Enyaqom dochádza do práce, vybavuje veci alebo jazdí po Švajčiarsku na pešie túry a výlety do hôr. Vozidlo za prvý rok najazdilo približne 27 000 kilometrov. „Absolvoval som mnoho ciest, počas ktorých som v aute spal. Po sklopení zadných sedadiel je v ňom dosť miesta a stane sa z neho pohodlné lôžko. Chýba mi len kempingový režim, ktorý by auto udržiaval v chode (kúrenie, hudba, svetlá). Dnes sa auto vypína po 30 minútach,“ hovorí Matthias, ako by navrhoval vylepšiť Enyaq.
Enyaq iV
Na nízky dojazd v zime si zvykol 
Žije síce v byte, ale v garážach jeho obytného domu sú nainštalované wallboxy. Väčšinou tak využíva pomalé AC nabíjanie. Vzhľadom na to, že často jazdí po diaľniciach, nie je dojazd jeho vozidla taký vysoký, ako možno dosahujú ostatní. „V lete je to pri stopercentnom nabití zvyčajne 430 až 460 kilometrov. V drsných alpských zimách dojazd klesá na približne 320 kilometrov, a to napriek tomu, že auto má tepelné čerpadlo. Pri typickom nabití na 80 percent málokedy vidím na ukazovateľovi dojazdu ako prvú číslicu trojku,“ usmieva sa a dodáva, že na týždeň potrebuje zvyčajne dve „kompletné“ nabitia z 10 na 80 percent (nabíja okolo 100–120 kWh za týždeň).
Enyaq iV
Tieto kompletné nabitia rozdeľujem na menšie úseky – auto zapájam každý deň, pretože môžem nabíjať doma. Už mám zautomatizované, že ho zapojím hneď po zaparkovaní. Nabíjanie doma nič neprekoná. Vždy máte nabité auto a nemusíte dochádzať na benzínovú pumpu. To sa fakt hodí. Pri nabíjaní na cestách si Enyaq iV vedie dobre – ak teda viete, ako na to. K sieti ho musíte pripojiť s ozaj nízkym stavom batérie, najlepšie pod 10 %. Takto sa vám ho za krátku dobu podarí veľmi výrazne nabiť. Rovnako, ako pri všetkých elektromobiloch, by ste nemali nabíjať na viac ako 80 %, pretože tento posledný úsek z 80 na 100 trvá príliš dlho. Radšej pokračujte a spravte si ešte jednu zastávku na nabíjanie. Nakoniec to bude rýchlejšie. Môj Enyaq iV ešte nemá nový softvér, takže k dispozícii nemám Plug & Charge, čo by bol skvelý doplnok. Teším sa na aktualizáciu.
Enyaq iV
Kľúčové je mať možnosť nabíjať doma
Podľa Matthiasa je kľúčové nebáť sa, že v batérii ostáva málo energie. Vraj sa mu ešte nestalo, že by niekde uviazol s vybitou batériou. „Väčšina začiatočníkov sa bojí nízkej zostávajúcej kapacity batérie a nabíjačku vyhľadá príliš skoro. Ale keď si zvyknete ísť pod 10 %, už vás to nevydesí. Kľúčové je plánovanie trasy, aby ste vedeli, že dôjdete k nabíjačke. Keď sa blíži vybitie batérie, niekedy na diaľnici znížim rýchlosť, predĺžim tak dojazd a dorazím až domov, aby som auto nabil tam. Na dlhých cestách som však ešte nikdy nemal problém s prázdnou batériou alebo s tým, že by som nenašiel nabíjačku.“
Možnosť nabíjať doma alebo aspoň v práci je zásadným faktorom spokojného života s elektromobilom. „Nedokážem si predstaviť, že by som v každodennom živote jazdil auto nabíjať k rýchlonabíjačke. To by bol pre mňa ozajstný mínus,“ priznáva Matthias.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 3.5 / 5. Počet hodnotení 147

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

ZDROJŠkoda Storyboard
Predchádzajúci článokMansory sa pozrelo na zúbok najnovšiemu kabrioletu Mercedes-AMG SL63
Nasledujúci článokŠoférsky sen – jedna z najzábavnejších okresiek dostane úplne nový asfalt

5 COMMENTS

  1. Da sa to aj bez domaceho nabijania, len treba chodit nakupovat tam, kde je nabijacka aspon 50kWh..

  2. Som zvedavy co povie za 3-4 roky o zivotnosti baterky ked bude nabijat kazdych 100 km v zime ze ako je to super mat elektoauto

      • Po 20tich auto skor zhrdzavie ako by mal Matias stratit rec z vymeny baterky..ta este bude fungovat a skonci niekomu na stene ako baterka pre domacnost (alebo mne v traktore do vinohradu ak dozijem 🙂 )..kazdodenne dobitie 25-30kWh na AC nabijacke velkej baterke absolutne nic neurobi…pocet cyklov nabitia vo vztahu k degradacii tak velkej baterky sa rataju pre rychle DC nabitia a z 20-80%=tj 300-400km (zalezi na aute a soferovi). A teda 3 nabitia za mesiac pre typickeho zamestnaneho majitela elektr auta (5x do tyzdna do roboty a spat, cez vikend Avion)…za rok 40nabiti/cyklov, za 20 rokov 800nabiti/cyklov. Cim mensie mnozstvo energie dobije do 100%, tym sa pocet cyklov navysuje-exponencialne (staci hladat datasheet menej sofistikovanych bateriek k domacej FVE) 800cyklov je stale daleko od deklarovaneho limitu. Dokazom su chybajuce informacie o osobnych tragediach z dovodu beznej degradacie baterky v aute (technicke zlyhania su menej standardne ako systemove zlyhanie v Audi SQ7). Vynimkou je Nissan Leaf s nezvladnutou konstrukciou ev pohonu (chybajuci/slaby BMS).

    • Po 20tich auto skor zhrdzavie ako by mal Matias stratit rec z vymeny baterky..ta este bude fungovat a skonci niekomu na stene ako baterka pre domacnost (alebo mne v traktore do vinohradu ak dozijem 🙂 )..kazdodenne dobitie 25-30kWh na AC nabijacke velkej baterke absolutne nic neurobi…pocet cyklov nabitia vo vztahu k degradacii tak velkej baterky sa rataju pre rychle DC nabitia a z 20-80%=tj 300-400km (zalezi na aute a soferovi). A teda 3 nabitia za mesiac pre typickeho zamestnaneho majitela elektr auta (5x do tyzdna do roboty a spat, cez vikend Avion)…za rok 40nabiti/cyklov, za 20 rokov 800nabiti/cyklov. Cim mensie mnozstvo energie dobije do 100%, tym sa pocet cyklov navysuje-exponencialne (staci hladat datasheet menej sofistikovanych bateriek k domacej FVE) 800cyklov je stale daleko od deklarovaneho limitu. Dokazom su chybajuce informacie o osobnych tragediach z dovodu beznej degradacie baterky v aute (technicke zlyhania su menej standardne ako systemove zlyhanie v Audi SQ7). Vynimkou je Nissan Leaf s nezvladnutou konstrukciou ev pohonu (chybajuci/slaby BMS).

Comments are closed.