Domov News 3 najlepšie autá roka 2023 + 1 najväčšie sklamanie

3 najlepšie autá roka 2023 + 1 najväčšie sklamanie

Spaľováky, mild-hybridy, plug-in hybridy, elektromobily, hatchbacky, limuzíny, SUV, dodávky, trojvalce, šesťvalce, osemvalce, biele, čierne, žlté, oranžové… Jednoducho áut v našej redakcii sa počas roka 2023 vystriedalo neúrekom, presne 146. A tieto boli podľa našich redaktorov tie NAJ.

Michal Lukačovič

3. Hyundai IONIQ 6

Na treťom mieste je možno prekvapujúca voľba, ale Hyundai IONIQ 6 mi urobil nesmiernu radosť. Dizajnovo je síce divoký a zďaleka sa nepodaril tak, ako IONIQ 5. Ale vďaka výbornej aerodynamike sa doslova prerezáva vzduchom ako nôž maslom a na jedno nabitie som s ním prešiel skvelých 420 kilometrov. Nebola to žiadna jazda bez klimatizácie a v 90-tke za kamiónom. Plnohodnotný výlet prevažne po diaľniciach a výpočet dojazdu bol tak presný, že k nabíjačke som prišiel s presne dvoma zostávajúcimi kilometrami. Zapotil som sa? No, ak by nebolo voľné miesto, tak hej.

2. BMW M2

Top dvojka bola u mňa jasná, ale v akom poradí ich zoradiť, to bol oriešok. Obe sú modré, športovo ladené, ale prejavom svojich schopností by nemohli byť odlišnejšie. Nová M2 budila veľké vášne pre svoj dizajn, ktorý je nakoniec v realite super. Ani vyššia váha jej neubrala na agilite, práve naopak, vyladenie podvozka jej pomohlo k ešte vyššej presnosti. Je nádherné čitateľná a ten pocit, keď som ju po prvýkrát naplno pochopil a pustil ju do veľkého šmyku, to bolo niečo nádherné. Utvrdila ma v názore, že zábavu pri autách nerobia veľké čísla v techničáku, ale ich naladenie a obratnosť.

1. Honda Civic Type R

A prečo je potom moje auto roka predokolka? Odjakživa som preferoval čistú stopu a lepšie auto než Type R som tento rok nejazdil. Emócie, ktoré vo mne vyvolával, sa iba ťažko opisujú. Niekoľkokrát som nemo obdivoval každý detail, záhyb, krídelko, ktoré tu nie sú kvôli Instagramu, ale pre rýchlosť. A za volantom to bolo všetko cítiť. To ako toto auto jednoducho funguje v zákrutách, mi mozog nepoberal. A doteraz si pozerám jeden interný klip, ktorý dokonale vystihuje pocit z jazdy v Type R, len žiaľ, je v ňom príliš veľa škaredých slovíčok, aby sa dostal von.

Test Honda Civic Type R - Najlepšie auto, aké som šoféroval

Najväčšie sklamanie – Mitsubishi ASX

Renault Captur patrí k najlepším mestským crossoverom a to isté platí aj o Mitsubishi ASX. Bodaj by nie, keď ide o to isté auto. Iba vymeniť logá mi pripadá trochu smutné. Rozumiem, je to riešenie v hodine dvanástej, musia šetriť, atď., ale pre značku, ktorá dve dekády dozadu bola stále symbolom inovácií a robila autá, o ktorých sa hovorí dodnes, je to v súčasnosti tragický stav. Tak verme tomu, že sa tri diamanty dokážu spamätať a prinesú nám autá, na ktoré budeme spomínať len v pozitívnom slova zmysle.

Toto je nové Mitsubishi ASX? - TEST

Peter Kríž

3. Cupra Born/Renault Austral

Keďže som sa nevedel rozhodnúť medzi dvoma kandidátmi, tak spomeniem oboch. Cupra Born je každopádne veľmi originálne auto, aj keď sa objavilo na trhu skôr ako v roku 2023. Či už sa pozriete na výstredný a dynamický dizajn, kvalitne spracovaný interiér s mnohými originálnymi ovládacími prvkami alebo samotné jazdné vlastnosti. Born rozvíril nudné vody nielen elektromobilov, ale aj áut všeobecne. A nemenej dôležitá vlastnosť, so Seatom nemá takmer nič spoločné a má väčšinu vlastných ovládačov i materiálov.

Renault potreboval kandidáta segmentu C-SUV ako soľ. Po nie príliš vydarenom predchodcovi s označením Kadjar prišlo SUV Austral, ktoré dobre vyzerá, má vkusný a kvalitný interiér a vo full-hybridnej verzii vie po meste jazdiť za 5 litrov. Pre mňa jedno z najlepších SUV svojej triedy. Renault však v tomto roku prišiel s modelovou ofenzívou, ktorú potrebuje, nový Espace alebo Scénic sú toho dôkazom. Škoda však, že tieto modely sa na seba podobajú viac ako je potrebné, originálne prvky zmizli a nahradila ich uniformita. Aj keď ďalší nový model, Rafale, by mohol vybočiť z radu.

2. Dongfeng U-Tour

V roku 2023 sa v našej redakcii objavilo pomerne veľké množstvo čínskych automobilov. Počet nielen modelov, ale aj samotných automobiliek v Európe narastá, a tak sa aj v roku 2024 môžeme tešiť na desiatky noviniek. Mňa však spomedzi všetkých zaujal najviac Dongfeng U-Tour. Veľký obdiv má hlavne odvážny krok, prísť do konzervatívnej Európy s prémiovým MPV. Tento pre nás umierajúci segment (ak už nie je úplne mŕtvy) tak prijal vo svojich radoch dizajnovo mimoriadne výrazné vozidlo. Dlho sme nezažili na cestách takú pozornosť a za autom sa otáčal skutočne každý. Medzi najlepšie autá v roku 2023 však nepatrí kvôli vzhľadu. Ide o originálne spracovaný interiér, veľkorysý vnútorný priestor, plnohodnotné tri rady sedadiel a dve luxusné kreslá v druhom rade. A nedá sa nespomenúť mimoriadne priaznivá cena 32 990 eur za v podstate plne vybavené vozidlo.

1. Kia EV9

Kia EV9, vlajková loď kórejskej automobilky v podobe elektrického SUV, je presne to, čo zamieša karty na trhu elektromobilov. Ostré hranaté tvary, dĺžka cez 5 metrov a vnútorný priestor na úrovni mikrobusu. Tretí rad sedadiel nie je iba pre deti, tu si naozaj sadnete, aj keď ste dospelý. Veľká kapacita batérie zaručí dojazd, ktorý vás prenesie reálne stovky kilometrov. A keď už budete musieť nabíjať, vysoký nabíjací výkon zabezpečí, že to bude trvať naozaj len zopár minút. Môžete si sami zapnúť predhrievanie batérie, čo proces nabíjania ešte zrýchli. Interiér jemne koketujúci s prémiou len potvrdzuje možnosť mať v druhom rade dvojicu samostatných sedadiel.

Najväčšie sklamanie – Opel Corsa

Ani nedávny facelift nepomohol tomuto modelu prísť s niečím, keď už nie prevratným, tak aspoň evolučným. Corsa je model, ktorý sa po minulé generácie snažil cieliť na mladých vodičov. Tí však teraz nemajú dôvod siahnuť práve po Corse, pretože lepšie modely sú nielen v materskom koncerne Stellantis (208, C3), ale aj mimo neho. Corse nepomohol ani nový dizajn prednej masky Vizor, určite mu nepomôže ani priemerne a nevýrazne spracovaný interiér. Z veselého malého auta sa stalo po vstupe Oplu do koncernu len jedno z mnohých. Práve segment B je o tom, že jednotliví konkurenti musia niečím zákazníka osloviť (nielen nízkou cenou) a to nie je prípad modelu Corsa. Tomuto vozidlu chýba niečo, čo by presvedčilo či už dôchodcu alebo majiteľa prvého auta na dôvod pre kúpu.

Tomáš Bíly

3. Hyundai IONIQ 5

Rok 2023 ponúkol Slovákom širokú škálu “dospelých” elektromobilov, s ktorými už netreba robiť žiadne kompromisy. Najvýraznejšiu stopu vo mne zanechal Hyundai IONIQ 5, ktorý bol u nás v redakcii na dlhodobý test. Vyzerá ako auto prichádzajúce z budúcnosti, karoséria prerasteného hatchbacku s vyššou svetlou výškou je mimoriadne praktická aj priestranná a za slušné peniaze ponúka množstvo komfortných a technologických prvkov výbavy. Navyše má famóznu aerodynamiku, pretože tak ticho pri 160 km/h v žiadnom kórejskom aute ešte nikdy nebolo. Vo verzii s dvoma elektromotormi a špičkovými pneumatikami dokáže na okreske ponaháňať hothatche i športové kupé, aj keď oveľa racionálnejšou voľbou je variant s jedným elektromotorom, pretože nami testovaný kúsok si v priemere vypýtal výrazne viac ako 25 kWh/100 km.

2. Mercedes-Benz GLE 350de

Na rovinu musím napísať, že nemám príliš v láske plug-in hybridy. Nedávajú mi príliš zmysel a tento rok ich mojimi rukami prešlo naozaj dosť. Malá batéria, pomalé nabíjanie, malá nádrž, vysoká spotreba po vybití batérie – jednoducho celé zle. Jedinou svetlou výnimkou bol v tomto roku Mercedes-Benz GLE v plug-in hybridnej verzii 350de. Ono totiž ponúka vyše 30-kilowatthodinovú batériu, ktorú viete nabiť výkonom do 50 kW, takže za 30 minút, čo ste niekde na obede alebo v obchode, nabijete batériu na reálny dojazd 80 až 100 km. Naftový štvorvalec je relatívne úsporný aj keď musí hýbať autom po vybití batérie a v objeme nádrže sa taktiež nerobili žiadne kompromisy. Už aj iné značky pochopili, že rýchle DC nabíjanie pre plug-in hybridy má zmysel, napríklad budúci rok sa môžete tešiť na takéto verzie Superbu alebo Passatu a snáď to konečne pochopia aj v BMW.

1. BMW 420d Gran Coupé

V roku 2023 som šoféroval niekoľko ultra luxusných áut, ako napríklad BMW i7 M70, Mercedes EQS SUV alebo Mercedes GLS, ale aj keď ide o vyslovene pôžitkárske autá, mám zásadný problém s ich hmotnosťou. Takisto som tento rok neriadil Subaru Outback, ktoré považujem za jedno z najlepších a najuniverzálnejších vôbec, pokiaľ ročne nenajazdíte príliš veľa kilometrov, ale v tomto roku musím na piedestál postaviť iné auto.

Nie je to novinka roka 2023, ale je to auto, v ktorom som v tomto roku najazdil najviac kilometrov. Naftové štvordverové kupé v krásnej konfigurácii, ktoré mi robilo spoločnosť na zahraničnej ceste do Mníchova a Sokolova, kde som ako jediný motoristický novinár zo Slovenska mal možnosť vidieť a na vlastnej koži vyskúšať najnovšie technologické novinky z dielne BMW či v niekoľko mesačnom predstihu spoznať novú generáciu Mini Cooper a Countryman. Navyše, následná recenzia na BMW 420d Gran Coupé sa stala vôbec najčítanejším článkom v histórii nášho webu. Je to elegantné, reprezentatívne, pohodlné, úsporné a nie príliš snobské auto na prekonávanie dlhých diaľničných kilometrov, v ktorom môžete mať motor podľa vašich preferencií.

Najväčšie sklamanie – Mercedes-Benz GLA 250e

Spolupráca benzínového štvorvalca s elektromotorom v prípade tohto Mercedesu bola veľkým sklamaním. V hybridnom režime, najmä pri potrebe prudšieho rozjazdu jednotlivé komponenty pohonu vôbec nespolupracovali, akcelerácia bola trhaná, čo si vyžadovalo prepnutie do športového režimu. To však nebudete robiť pred každým zamýšľaným dynamickým manévrom, však? GLA je skvelé malé SUV-čko, no plug-in hybridný pohon je to najhoršie, čo si v jeho prípade môžete vybrať.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 3.9 / 5. Počet hodnotení 82

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokRolls-Royce Spectre – najdokonalejšie auto planéty
Nasledujúci článokVláda ide riešiť pre motoristov životne dôležitú vec