V 90. rokoch chcel Volkswagen urobiť zo SEAT-u športovú značku. Koncept malého roadstera Formula zapadol do tejto témy perfektne, o to viac, že pod nezvyčajnými líniami sa ukrývala technológia závodného sveta.

Pripomína Vám táto Formula od španielov Lotus Elise? Nie je to náhoda! Aby sa zabezpečil hladký priebeh počas vývoja projektu, skupina VW vyzvala Juliana Thomsona, ktorý na tomto malom závodníkovi pracoval. SEAT Formula bolo dvojdverové kupé s motorom uprostred, ktorý prenášal výkon na zadné kolesá.

Zabrzdené koncepty: SEAT FormulaIde o jeden z najpozoruhodnejších prototypov SEAT-u v celej jeho histórii. Predstavili ho na ženevskom autosalóne ešte v roku 1999. Bolo to práve v čase, keď španielska značka hľadala pre svoje nové vozidlá iný dizajnový jazyk. Bohužiaľ to bola zároveň aj derniéra vozidla.

Formula bola ukážkou toho, že aj SEAT dokáže vyrobiť lákavé auto na víkendy. Bol to roadster malých rozmerov, mal 3,94 metra na dĺžku, 1,75 metra na šírku a 1,15 metra na výšku. Aby ste si vytvorili predstavu, tak bol o niečo kratší ako súčasná Ibiza. Keď si prečítate tabuľky z jeho technickými vlastnosťami, okamžite zistíte, že auto naozaj chcelo preraziť do sveta závodov. Počnúc podvozkom stojí Formula na hliníkovej konštrukcii s kompozitnými prvkami karosérie. Auto vážilo menej ako 900 kilogramov, takže mohlo byť veľmi obratné.

Motor nezaostáva

Agregát umiestnený uprostred vozidla za bodykitom nezaostáva – pochádza totiž priamo z WRC. Jedná sa o dvojlitrový štvorvalec s turbom, s nie menej ako 20 ventilmi (5 na 1 valec) a výkonom 240 konských síl. Je spriahnutý so sekvenčnou šesťstupňovou prevodovkou, ktorá tiež pochádza z pretekárskeho automobilu Cordoba.

S menej ako 900 kilami na váhe a motorom s vysokým krútiacim momentom (295 Nm medzi 2100 až 4800 ot./min.) dosiahla Formula maximálnu rýchlosť 235 km/hod. Podľa SEAT-u by sa z 0 na 100 km/hod dostala behom 4,7 sekundy. To bol skvelý podklad pre automobilku, ktorá chcela vyrobiť športový roadster.

Po estetickej stránke mala Formula veľmi originálne okrúhle svetlomety a malú mriežku chladiča. Na bokoch vynikajú dvere s nožnicovým otváraním, líniou vysokého pásu, zliatinové disky a objemné podbehy. Zadnú časť konceptu dopĺňa vyvýšený dvojitý výfuk v tvare lichobežníka.

Interiér bol na svoje roky veľmi minimalistický. Mal tlačidlový štartér, trojramenný volant a prístrojové vybavenie ukotvené k panelu riadenia. Na ňom bol zobrazený analógový tachometer a digitálny rýchlomer, ale aj ukazovateľ teploty chladiacej kvapaliny, oleja aj hladiny paliva.

S takýmto zaujímavým konceptom musel SEAT rozhodne premýšľať o sériovej výrobe. Dizajnérske centrum ale nikdy nedostalo súhlas vedúcej skupiny koncernu (VW) a tak bol projekt začiatkom roka 2000 zrušený. Je to škoda, pretože sa to javilo ako skvelá príležitosť na oživenie imidžu značky. Na druhej strane, dnes môžeme vidieť vynikať CUPRU, ktorá má už niečo do seba.

TEST Citroen C5 AirCross – Jazdí ako lietajúci koberec

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokĎalší elektromobil od Hondy spoznáme už koncom mesiaca
Nasledujúci článokOplatí sa opraviť vytopené auto? Spýtali sme sa tých najpovolanejších