Domov News Rok 2022: Ford skončil v strate 2 miliardy. Nevadí, škrtne pracovné miesta...

Rok 2022: Ford skončil v strate 2 miliardy. Nevadí, škrtne pracovné miesta a vstúpi do F1

Okolo americkej automobilky je v poslednom čase rušno. V pláne má predstavenie nových modelov, transformáciu výroby aj vstup do F1.

Európa je z hľadiska tržieb pre Ford druhým najväčším trhom. Kým v Severnej Amerike zaznamenala spoločnosť v roku 2022 tržby vo výške 109 miliárd dolárov, v Európe to bolo 25,6 miliárd. Z účtovného hľadiska skončil Ford za rok 2022 v strate vo výške 2 miliardy dolárov. Mohol za to fakt, že kvôli nedostatkom komponentov nemohol vyrábať vozidlá v dostatočnom množstve.

Čo sa týka Európy, Ford naďalej prehodnocuje portfólio modelov, ktoré tu bude predávať. Už dlhšie je známe, že výroba a predaj Fiesty sa zastavia tento rok a Focus bude na trhu iba do roku 2025. Mondeo sa už nepredáva a nové generácie nie sú v pláne ani pre S-MAX či Galaxy. Cieľom Fordu je do roku 2030 predávať v Európe výhradne elektromobily.

Ford

Cenovo najdostupnejším modelom sa po vyradení Fiesty z ponuky stane mestský crossover Puma. Tá sa v súčasnosti na slovenskom trhu predáva od 22.590 eur, keďže Ford na ňu ponúka bonus až 5.700 eur. V lete tohto roka by mala byť predstavená čisto elektrická Puma, ktorá sa do predaja dostane začiatkom roka 2024. Ešte pred tým, na jar, sa očakáva odhalenie ďalšieho elektrického crossoveru, ktorý bude postavený na podvozkovej platforme Volkswagenu.

Návrat do F1

Ford

V piatok Ford oznámil, že od roku 2026 sa po boku Red Bullu opäť stane súčasťou kolotoča F1. Jedným z kľúčových aspektov motivácie Fordu vrátiť sa do F1, je nabrať množstvo cenných dát a skúseností pri vývoji aerodynamiky, kontroly stability, kontroly trakcie, dynamických režimov a správy batérie, ktoré by zužitkoval pri vývoji produkčných automobilov. Ford má s Red Bullom pracovný vzťah už desaťročia, pretože to bol práve Ford, ktorý predal svoj tím Jaguar F1 do rúk Red Bull Racing v roku 2004. Tieto dve spoločnosti sa odvtedy stali partnermi pre rallycrossové preteky, WRC a iné motoristické športy. Ľudia z Red Bullu dokonca pracujú aj na vývoji aerodynamiky nového, kľúčového (avšak zatiaľ bližšie nešpecifikovaného) globálneho elektrického vozidla značky Ford.

Red Bull Ford Powertrains bude v rokoch 2026 až 2030 poskytovať pohonné jednotky pre tímy Oracle Red Bull Racing a Scuderia AlphaTauri. Od tohto roka budú Ford a Red Bull Powertrains pracovať na vývoji pohonnej jednotky, ktorá bude súčasťou nových technických predpisov, vrátane elektromotora s výkonom 350 kW a nového spaľovacieho motora na sezónu 2026. V roku 2026 bude Ford zrejme jediným výrobcom, ktorý bude súťažiť v F1, 24-hodinových pretekoch Le Mans (Mustangom GT3), WRC (M-Sport Ford Puma Hybrid Rally1), Baja 1000 (Ranger Raptor a Bronco) a v NASCAR (Mustang).

Hrozí prepúšťanie

Ford má aktuálne na stole aj optimalizáciu nákladov v Európe. Nemecký odborový zväz IG Metall informoval, že Ford plánuje zrušiť v Európe 3 200 pracovných miest a presunúť časť vývoja produktov do USA. Po roku 2025 sa závod v Saarlouis, v ktorom sa vyrába európsky Focus, stane pre Ford nadbytočným. Podľa zákulisných informácií rokuje Ford o predaji tohto závodu s čínskou značkou BYD, ktorá v ňom chce vyrábať elektromobily určené pre európsky trh. Naopak, investície vo výške 2 miliárd dolárov sa dočká závod v Kolíne nad Rýnom, kde bude Ford po ukončení výroby Fiesty produkovať elektromobil. Celkovo plánuje Ford vyrábať v Európe 7 elektromobilov, no keďže ich výroba si vyžaduje menej pracovných hodín, redukcia pracovných miest sa zdá ako nezvratná.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 4.6 / 5. Počet hodnotení 5

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokŠkoda na Slovensku zostáva lídrom v predaji nových áut
Nasledujúci článokBugatti Chiron Profilee má najvyššiu cenovku na svete