Domov SPRÁVY News STK od júla po novom: Zmena zákona prináša nové lehoty kontrol s...

STK od júla po novom: Zmena zákona prináša nové lehoty kontrol s malým háčikom

Motocykel na technickej kontrole na STK (reprofoto TESTEK, a.s.)
Motocykel na technickej kontrole na STK (reprofoto TESTEK, a.s.)

Lehoty technických kontrol na STK pre motorky sa budú od júla meniť. Táto zmena prinesie zjednotenie lehôt a pre majiteľov motocyklov prinesie pozitívne zmeny. Nepriaznivou stránkou novely zákona je riziko, že po našich cestách budú jazdiť motocykle s horšou technickou kondíciou.

Má sa za to, že používanie motocyklov zažíva na Slovensku oživenie. Počty registrácií kategórií L na Slovensku boli v roku 2023 opäť rekordné. V kategóriách L1e a L3e predaje vyrástli o 568 kusov na celkových 7 930, teda ide o medziročný rast 7,7 percenta.

Zaujímavosťou je, že až 34 percent predaja jednostopových vozidiel na Slovensku predstavuje kategória A2.

Lídrom trhu s motocyklami za rok 2023 je naďalej značka Honda a zdá sa, že ani prílev exotických čínskych značiek nezmenil tradičné zostavenie najpredávanejších značiek.

Ľudia začali mať v obľube jednu stopu

Za nárast záujmu o iné dopravné prostriedky ako automobily môže v prvom rade zmena správania zákazníkov-motoristov. Tí majú záujem popri automobile vlastniť aj alternatívny dopravný prostriedok. Ďalšou skupinou ľudí, ktorí začínajú používať motocykle, sú cestujúci vo verejnej doprave, ktorá je podstatne lacnejšia ako prevádzka vlastného automobilu.

Prevádzka motocykla alebo akéhokoľvek motorizovaného dopravného prostriedku, ako elektrickej kolobežky alebo elektrického bicykla, môže z určitého hľadiska vychádzať finančne ešte výhodnejšie ako aktívne využívanie verejnej dopravy.

Na druhej strane sme svedkami oživenia ponuky jednostopových vozidiel, od kolobežiek po silné motocykle, no najmä tých menej výkonných skútrov. Benzínové motocykle s objemom motora do 125 cm^3 a elektrické skútre sú praktické, jednoduché na údržbu a nevyžadujú od motoristu návštevy servisov. Ich vlastníctvo však obnáša aj určité povinnosti, obyčajne povinnosť absolvovať pravidelné technické a emisné prehliadky.

Zadný brzdový kotúč na motocykli
Ilustračná fotografia (Foto: startstop.sk, Matej Jankovič)
Zmena v technických kontrolách motocyklov

Ukazuje sa, že motocykle podliehajú zhoršeniu technického stavu v nižšej miere, ako automobily. Je na to hneď niekoľko dôvodov, počnúc konštrukčnou jednoduchosťou, nižšími kilometrovými nájazdmi a zvyčajne sezónnou prevádzkou.

A napriek tomu, že sa sezóna pre používanie motocykla každým rokom predlžuje, práve v júli tohto roka nadobudne platnosť vyhláška Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovujú podrobnosti v oblasti technickej kontroly. Vyhláška má priamy vplyv na Zákon o prevádzke vozidiel v cestnej premávke č. 106/2018.

Od 1. júla 2024 vrátane zahŕňa § 47 daného zákona predpis, že „technickej kontrole pravidelnej v lehote do štyroch rokov po jeho prvom prihlásení do evidencie a potom periodicky v štvorročných lehotách podlieha vozidlo kategórie L3e, L4e, L5e, L6e, L7e, O2, Ta, R2, R3a, R4a.”

Ako informovala spoločnosť TESTEK, a.s., ktorá zabezpečuje vykonávanie činností technickej služby technickej kontroly na Slovensku, povinné lehoty absolvovania technických prehliadok motocyklov sa zjednocujú, a teda predlžujú.

„Vozidlá kategórií L3e až L7e tak budú podliehať technickým kontrolám v lehote do štyroch rokov po prvom prihlásení do evidencie a potom periodicky v štvorročných lehotách,“ sumarizuje TESTEK.

Pripomeňme, že dvojročné intervaly technických kontrol platia pre vozidlá kategórií M1, N1, Tb, R3b a R4b. Pre ostatné vozidlá ďalších kategórií platia podľa § 47 ods. 1 písm. c) ročné invervaly.

Čím neskôr, tým lepšie

V čase, keď vieme o skorom nadobudnutí účinnosti novej vyhlášky, dochádza ku kurióznemu javu. Pre motoristov bude výhodnejšie s absolvovaním povinnej technickej kontroly počkať, pretože jej zvládnutie po 30. júni sa im oplatí viac.

Dôvod je ten, že technické kontroly vykonané do 30. júna 2024 zostávajú v platnosti do uplynutia lehoty pri nich určenej podľa doterajšieho znenia vyhlášky. To znamená, že lehota ich platnosti sa automaticky nepredlžuje. To znamená, že ak dnes platí pre daný motocykel povinnosť absolvovať kontrolu na STK raz za dva roky a najbližšiu kontrolu vykoná pred júlom, aj tú nasledujúcu bude musieť vykonať za dva roky.

Dodajme, že premeškanie zákonom stanovenej lehoty absolvovania emisnej a/alebo technickej kontroly je porušením povinnosti s následnou pokutou.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 3.3 / 5. Počet hodnotení 6

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokBMW odhalilo svoj nový Art Car. Čo poviete na pomaľované BMW M Hybrid V8 od Julie Mehretu?
Nasledujúci článokTunel Karpaty: Budeme za 12 km diaľníc pod zemou platiť za každý prejazd?