Domov SPRÁVY News Vyskúšali sme SUV s najnovším mild-hybridným trojvalcom, v meste jazdí za… to...

Vyskúšali sme SUV s najnovším mild-hybridným trojvalcom, v meste jazdí za… to VÁŽNE?

Foto: Marek Gorozdos

Rodinné SUV bolo od svojho uvedenia na trh uznávané ako najpohodlnejšie a najflexibilnejšie vo svojej kategórii, prešlo v roku 2022 modernizáciou. S viac ako 260 000 predanými vozidlami od uvedenia na trh v roku 2018 sa Citroen C5 Aircross presadil vo vysoko konkurenčnom segmente kompaktných SUV svojím vnútorným priestorom, modularitou a predovšetkým komfortom, ktorý je v tomto segmente bezkonkurenčný.

Dizajn modernizovaného Citroenu C5 Aircross sme si už v minulosti prebrali a v tomto teste sa preto sústredíme najmä na novú pohonnú jednotku. Ale pre zopakovanie predsa. Charakteristické pre novú identitu značky Citroën, denné svetlá LED v tvare písmena V, sú vyrobené v dizajne klavírnych klávesov, ktorý dodáva predným svetlám hi-tech a hlbšie vyzerajúci 3D efekt. Okrem toho sú projektory LED Vision diskrétnejšie a tmavšie, vizuálne predlžujú čiernu mriežku chladiča a ešte viac zvýrazňujú robustnosť vozidla. Logo a svetelný podpis v tvare písmena V sú v spodnej časti mriežky chladiča podčiarknuté vysokokvalitným čiernym lakovaným pásikom.

Vnútorný priestor nie je bez chýb

Aj keď v druhom rade sú tri samostatné sedadlá, to stredné je bez ISOFIX. Čo nie je až taký problém, podstatnejším nedostatkom je skôr priestor pre nohy pasažierov. Ten je jeden z najmenších v segmente C-SUV a napríklad Karoq je na tom určite lepšie. Áno, zadné sedadlá sú posuvné, ale stále hovoríme o polohe celkom vpredu. Jednoducho, tu nie je oveľa viac priestoru ako napríklad v modeli C3/C3 Aircross. Aj dvere batožinového priestoru by sa mohli otvárať do väčšej výšky. Ak máte viac než 180 centimetrov, tak sa pod ne nepostavíte.

Šikovný mild-hybrid

Na základe kompaktnej a ľahkej hybridnej 48V technológie sa pohonné ústrojenstvo skladá zo 48V batérie, ktorá sa nabíja počas niektorých fáz jazdy, a benzínového motora PureTech s výkonom 136 koní, ktorý bol navrhnutý špeciálne na prispôsobenie sa tomuto novému hybridnému systému. Navyše je spojený s novou automatickou 6-stupňovou prevodovkou ë-DCS6 s integrovaným elektromotorom s výkonom 21 kW. Slabinou by mohlo byť využitie práve trojvalca, ktorý potrebuje viac otáčok a výkonu na plynulú prevádzku. A práve to môže byť dôvodom mestskej spotreby 8-9 litrov, ktorá je ďaleko vyššia ako dosahujú konkurenčné mild-hybridné pohony. Vysokú spotrebu sme zaznamenali aj napriek tomu, že elektrický pohon zasahoval pomerne výrazne a častokrát asistoval.

Citroën C5 Aircross
Foto: Marek Gorozdos
Technické zmeny

Benzínový motor 1.2 PureTech novej generácie, špeciálne vyvinutý pre hybridizáciu (40 % dielov je nových) s 3 valcami a objemom 1199 cm3, poskytuje výkon 136 k (100 kW) pri 5500 ot./min. a krútiaci moment 230 Nm pri 1750 ot./min. Výber turbodúchadla s variabilnou geometriou a rozvodovej reťaze (namiesto remeňa) prispieva k jeho výkonu a robustnosti. Vďaka norme Euro 6.4 a prevádzke v súlade s Millerovým cyklom má motor zlepšenú tepelnú účinnosť. Synchrónny elektromotor s permanentným magnetom, schopný vyvinúť výkon 21 kW (28 k) a krútiaci moment 55 Nm umožňuje 100 % elektrický pohon modelu C5 Aircross pri nízkych požiadavkách na krútiaci moment, pri nízkych otáčkach, pri manévrovaní alebo spomaľovaní a pomáha benzínovému motoru pri štartovaní.

Citroën C5 Aircross
Foto: Marek Gorozdos

Počas spomaľovania funguje ako generátor na dobíjanie batérie, čo súčasne znižuje opotrebovanie bŕzd. Remeňový štartér, poháňaný 48V umožňuje rýchle a pohotové naštartovanie benzínového motora. Použitá je nová elektrifikovaná dvojspojková prevodovka ë-DCS6, 6-stupňový dvojspojkový systém bez prerušenia krútiaceho momentu, tiež špeciálne navrhnutý pre hybridné systémy. Radenie prevodových stupňov je kratšie a jazda je pohodlnejšia. Elektromotor, menič a ECU sú integrované, čo optimalizuje priestor pod kapotou motora. 48V lítium-iónová batéria s dostupnou kapacitou 432 Wh je inštalovaná pod ľavým predným sedadlom, takže nemá žiadny vplyv na batožinový priestor alebo vnútorný priestor. Okrem toho sa vďaka meniču napätia časť elektriny vyrobenej 48V elektromotorom transformuje na 12V, aby mohla zásobovať vybavenie vozidla. Týmto spôsobom môžu vedľa seba existovať dve samostatné elektrické siete.

Citroën C5 Aircross
Foto: Marek Gorozdos
Rozporuplné dojmy

Páči sa nám, že najmenšia možná forma elektrifikácie dokáže tak výrazne využívať elektrický pohon, ktorý sme doteraz dokázali v praxi využiť len pri klasickom hybride, prípadne plug-in hybride. Na druhej strane je jeho výpomoc zanedbateľná, keďže spotreba v meste, kam sa tento typ pohonu primárne hodí je spotreba naozaj dosť vysoká.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor R3
Zdvihový objem 1199 cm3 + elektromotor
Max. výkon 100 kW / 136 k
Max. krútiaci moment 230 Nm
Palivo Benzín
Pohon FWD
Prevodovka 6-stupňový automat
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka 4 500 mm
Šírka (bez spätných zrkadiel) 2 099 mm
Výška 1 689 mm
Rázvor náprav 2 864 mm
Pohotovostná hmotnosť 1 606 kg
Objem batožinového priestoru 580 l
Zrýchlenie 0-100 km/h 10,9 s
Rozmer pneumatík 225/55 R18
SPOTREBA (počas testu)
Mesto 8,4 l/100 km
Diaľnica 6,8 l/100 km
Okresky 6,1 l/100 km
CENA
Základná cena modelu 24 990 eur
Základná cena testovanej verzie od 32 490 eur

 

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 3 / 5. Počet hodnotení 27

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokSenna na Senne alebo ako si McLaren uctil svoju jazdeckú legendu
Nasledujúci článokFord privezie do Európy šialenosť, vychýrené superšporty sa musia triasť

2 COMMENTS

  1. čo ma na tomto aute malo zaujat? Spotreba katastrofa, vizual hnus a este k tomu francuzka chuj*vina..

  2. Ford Kuga hybrid (2,5l motor, 190k) v meste bežne za 3-4litre, podobne na okreskách… Minule cesta Čertovica – Žilina Hliny za 4,2 l s diaľničnými rýchlosťami 130km/h, zvyšné úseky podľa premávky…

Comments are closed.