Domov News Kedysi sa Superb predával s osemvalcom, teraz bude mať bližšie k elektrike

Kedysi sa Superb predával s osemvalcom, teraz bude mať bližšie k elektrike

Nová Škoda Superb štvrtej generácie sa predstaví na jeseň, 90 rokov po uvedení historicky prvého modelu z rodiny Superb vyrábaného v rokoch 1934 až 1949.

O vyše 50 rokov neskôr sa na trhu objavila prvá generácia novodobého modelu Škoda Superb, ktorá znamenala návrat značky Škoda do segmentu vyššej strednej triedy. Ďalšia kapitola úspešného príbehu sa začala písať v roku 2008 predstavením druhej generácie. Vtedy bol tento modelový rad prvýkrát dostupný vo dvoch karosárskych verziách. Tretia generácia, ktorá je na trhu od roku 2015, je prvým Superbom postaveným na modulárnej koncernovej platforme MQB. V roku 2019 bola ponuka rozšírená o plug-in hybridnú verziu iV.

Historická Škoda Superb (1934-1949)

Keď sa v roku 1934 začal vyrábať Superb, mala Škoda za sebou už niekoľko modelov z najvyšších segmentov. Superb bol však v mnohých ohľadoch inovatívny. Palubná elektroinštalácia pracovala v tom čase s novým 12V systémom, ktorý sa v automobiloch používa do dnešných dní. Tradičný rebrinový rám bol nahradený pokrokovým chrbticovým rámom so stredovou rúrou, ktorá sa vpredu delila na dva nosníky. Táto konštrukcia umožnila nielen umiestnenie hnacieho hriadeľa do nosnej rúry rámu, ale súčasne vytvorila väčší priestor pre nezávislé zavesenie kolies, ktoré zabezpečovalo nadpriemerný jazdný komfort. Superb bol takisto prvým modelom značky, ktorý bol vybavený jednookruhovými hydraulickými brzdami s rovnakým účinkom na všetky štyri kolesá.

V roku 1938 sa začali do vozidiel Superb montovať motory s vtedy čerstvo vyvinutým ventilovým rozvodom OHV. Superb sa dodával s motormi SV alebo OHV s výkonmi od 40,5 do 70,7 kW a zdvihovými objemami od 2 492 do 3 991 cm3. Väčšina motorov bola šesťvalcová, výnimkou bol Superb 4000, ktorý mal pod kapotou vidlicový osemvalcový motor. Vďaka nemu mal Superb 4000 z celého radu najväčší výkon a najväčší zdvihový objem. Jeden z mála zachovaných kusov v súčasnosti patrí k najcennejším exponátom Škoda Múzea v Mladej Boleslavi. V rokoch 1934 až 1949 bolo vyrobených približne 900 civilných a 1 600 vojenských vozidiel všetkých variantov modelu Superb.

Návrat vlajkovej lode (2001-2008)

Rok 2001 bol pre značku Škoda rokom významných udalostí, vrátane desiateho výročia jej vstupu pod krídla koncernu Volkswagen. Hlavnou udalosťou roka však bolo predstavenie liftbacku Superb po päťdesiatročnej odmlke. Značka Škoda sa tak výrazne zviditeľnila a zaradila sa medzi výrobcov vozidiel vyššej strednej triedy. Prvá generácia predstavená na ženevskom autosalóne v septembri 2001, bola postavená na podvozkovej platforme PL 45. Tá bola pre nový model rozšírená o 100 mm, čo zaručovalo mimoriadne priestranný interiér. Modelový rad sa pýšil aj rozsiahlou ponukou motorov.

Prvá novodobá generácia ponúkala tak benzínové, ako aj naftové pohonné jednotky, od štvorvalca s turbodúchadlom so zdvihovým objemom 1,8 litra a výkonom 110 kW (150 k) až po šesťvalec so zdvihovým objemom 2,8 litra a výkonom 142 kW (193 k). Superb priniesol značke Škoda niekoľko premiér, vrátane bi-xenonových svetlometov, automatickej prevodovky Tiptronic, systému osvetlenia Coming Home a elektronicky riadeného brzdového asistenta. Medzi vozidlami Škoda bolo unikátne aj viacprvkové zavesenie predných kolies a pozdĺžne uložené motory. V roku 2006 prešla prvá generácia faceliftom, do ktorého bola integrovaná charakteristická podoba zadných svetiel v tvare písmena C.

Dokument: Kam sa posunula Škoda za 30 rokov?

Od roku 2001 až do dnešných dní Škoda Auto vyrobila viac ako 1 550 000 vozidiel Superb všetkých typov a generácií, z toho viac ako 780 000 kusov tretej generácie.

Superb štvrtej generácie dorazí opäť ako liftback a kombi. Okrem iného dostane nový dizajn a prepracovaný interiér so špičkovými technológiami. Auto bude opäť lákať na veľkorysú ponuku vnútorného priestoru v kombinácii s komfortnými prvkami výbavy. Pod kapotou by sme mali nájsť benzínové aj vznetové motory, plug-in hybridné aj mild-hybridné pohonné ústrojenstvá. Vyrábať sa bude v Bratislave.

Superb

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 4.1 / 5. Počet hodnotení 7

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokElektromobilom naprieč Amerikou. Test ukázal výrazné slabiny infraštruktúry
Nasledujúci článokNový Ford Explorer ako EV súrodenec VW ID.4