Domov News Okrúhly volant to má nahnuté. Mercedes a Peugeot koketujú s “obdĺžnikmi”

Okrúhly volant to má nahnuté. Mercedes a Peugeot koketujú s “obdĺžnikmi”

V zákulisí automobilového priemyslu aktuálne prebieha boj o to, ktorý dodávateľ najrýchlejšie vyvinie spoľahlivé riadenie typu steer-by-wire. To by znamenalo elimináciu stĺpiku riadenia z konštrukcie automobilu, nové možnosti pre interiérový dizajn a tým pádom aj nový typ volantu. Nedávne koncepty zvučných značiek naznačujú, že týchto technológií by sme sa vo vozidlách mohli dočkať už o niekoľko rokov. 

Nová generácia Mercedesu-Benz triedy S, ktorá by mohla byť predstavené niekedy v priebehu roka 2027, údajne vynechá volant s kapacitnými dotykovými tlačidlami. Spoločnosť sa plánuje vrátiť k tradičným fyzickým prepínačom. Tie však nebudú umiestnené na tradičnom okrúhlom volante. Zdroje blízke automobilke uvádzajú, že klasický okrúhly volant bude nahradený pravouhlým. Handelsblatt uvádza, že v Mercedese budú hľadať inšpiráciu vo volante, ktorý bol iba nedávno predstavený na koncepte Vision One-Eleven. Nové riešenie má priniesť hneď niekoľko výhod. Predpokladá sa, že nový Mercedes triedy S, resp. EQS, ponúknu v druhej polovici tohto desaťročia natoľko vyspelé funkcie autonómneho riadenia, že za určitých okolností bude možné volant sklopiť do palubnej dosky. No aj v takomto vysunutom stave sploštený tvar volantu umožní ničím nerušený výhľad na cestu a na displej prístrojového panelu. V Mercedese sa teda budú snažiť vylepšiť koncepciu, ktorú už v Peugeote používajú dlhé roky (i-Cockpit).

volant

Peugeot i-Cockpit

Po cestách jazdí už vyše 9 miliónov Peugeotov s tzv. i-Cockpitom. Teda riešením zmenšeného volantu, cez vrch ktorého sa vodič pozerá na prístrojový panel. Túto novú architektúru kokpitu odhalil Peugeot 208 prvej generácie už pred desiatimi rokmi. Koncept Peugeot Inception predstavený na začiatku tohto roka, ju ďalej vylepšuje niekoľkými futuristických technológiami. Riadiaci systém dostal pomenovanie Hypersquare a pozostáva z obrazovky s kruhovými bunkami v každom zo štyroch rohov, ktoré majú niekoľko funkcií. Prirodzené a univerzálne uchopenie riadenia, pohodlie pri ovládaní prstami a aktivácie ovládacích prvkov vozidla stlačením palca. Pôjde teda o podobné pohyby, aké používame pri ovládaní našich smartfónov.

volant

Steer-by-wire

Mercedes však urobí viac ako len vymení volant. Očakáva sa, že predstaví aj steer-by-wire, čím nahradí tradičný mechanický systém riadenia elektronickým. Jednoducho povedané, volant by už nebol spojený s prednými kolesami prostredníctvom stĺpiku riadenia. Konštruktérom to umožní variabilne prispôsobovať odozvu riadenia aktuálnym jazdným podmienkam. Ani pri prudkých manévroch, ako je napríklad otáčanie alebo vlásenky, nebude potrebné prekladať ruku cez ruku, pretože v nízkych rýchlostiach bude uhol otáčania kolies veľký aj pri malom pohybe volantom. Naopak, vo vysokých rýchlostiach sa odozva riadenia zníži, aby sa zlepšila stabilita automobilu.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 1

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokSébastien Loeb chce vyhrať Dakar. S Daciou
Nasledujúci článokPRVÉ DOJMY: KIA Picanto – ideálne prvé auto?