Vytrvalostné preteky sú azda tým najnáročnejším motoršportom. Po 65 rokoch od posledného víťazstva opäť uvidíme Aston Martin v Le Mans so svojim pretekárskym prototypom Valkyrie.
24h preteky v Le Mans sú považované za jedny z najprestížnejších a zároveň najnáročnejších. Preto je pre automobilky, ale aj jazdcov, veľmi dôležité uspieť v týchto pretekoch. Spopularizovaniu medzi širšou verejnosťou sa pričinil dobre známy film odzrkadľujúci súboj Ford vs. Ferrari. V týchto pretekoch však zažil veľké úspechy aj britský tradičný výrobca. Aston Martin v Le Mans opäť uvidíme už 65 rokov od posledného triumfu automobilky v týchto prestížnych pretekoch.
Aston Martin Valkyrie
Prednedávnom automobilka vyzvala všetkých majiteľov, aby svoje exempláre modelu Valkyrie používali a nemali ich len na okrasu. Samotná automobilka v tomto ide výborným príkladom, nakoľko oznámila, že sa zúčastní na majstrovstvách sveta vo vytrvalostných pretekoch minimálne na jednom takomto prototype. Pretekársky špeciál Aston Martin Valkyrie tak s určitosťou bude bojovať o víťazstvo v Le Mans, Daytone a Sebringu v rámci šampionátov WEC a IMSA. Táto britská automobilka bude súperiť v kategórii hypercar po štyroch rokoch a postaví sa prototypom od Ferrari, Toyoty, Porsche, Peugeotu, ale mnoho ďalších. Vytrvalostné preteky v Le Mans tak s určitosťou už nebudú pretekmi jednej značky, ktorá dominovala.
Čerpajú z F1
Výkonný riaditeľ značky, Lawrence Stroll, sa nechal počuť, že vďaka tímu F1 majú k dispozícií komplexnú vedomostnú základňu a získané cenné dáta môže Aston Martin Performance Technologies využiť v ďalšom vývoji pretekárskeho špeciálu Valkyrie pri pôsobení automobilky v Le Mans, WEC ale aj IMSA. Poznatky ďalej získané v týchto pretekárskych sériách poslúžia pri inováciách bežných, cestných automobilov.
Pohľad do minulosti
Samozrejme, toto nie je prvý pokus značky o triumf na týchto prestížnych pretekoch. Za posledné storočie majú na konte 19 víťazstiev v triede, pričom v roku 1959 so špeciálom DBR1 dosiahli na najvyššiu priečku celkovo. Vtedy sa o to postaral Roy Salvadori a akýsi Carroll Shellby. V roku 2025, kedy sa automobilka v Le Mans opäť ukáže, bude mať poriadne silnú konkurenciu. Preto aj špeciál Valkyrie AMR Pro dosahuje výkon 1001 koní. O túto dávku výkonu sa stará V12-ka s objemom 6,5 litra, o ktorú sa postarala spoločnosť Cosworth. Tento motor dokáže točiť až 11.000 ot./min. Avšak kategória Pro má v pravidlách uvedený maximálny výkon len 670 koní, takže prototyp čaká poriadna dávka obmedzenia.