Domov News TEST Mercedes-Benz GLS 450d – húpanie je iba špička ľadovca

TEST Mercedes-Benz GLS 450d – húpanie je iba špička ľadovca

Najväčšie SUV zo Stuttgartu prešlo na jar 2023 faceliftom. V teste verzie GLS 450d 4MATIC sme zisťovali, čo všetko sa zmenilo.

Vizuálne nový Mercedes GLS od staršieho rozoznáte len s ťažkosťami. Upriamiť pohľad je potrebné je masku chladiča. Namiesto doterajších dvoch lamiel má nové GLS štyri strieborné lamely. Samotná plocha čelnej masky sa o niečo zväčšila. Grafika predných svetlometov zostala prakticky nezmenená, upravil sa však dizajn predného nárazníka s integrovanými mriežkami bočných otvorov na prívod vzduchu. Prepracovania sa však dočkali zadné svetlomety, ktoré teraz obsahujú tri horizontálne bloky.

Samozrejme, do ponuky pribudli nové dizajny diskov kolies, nové typy a farby materiálov, čiže tie klasické veci faceliftov tých modelov, s ktorými sú zákazníci spokojní a netreba ich príliš meniť. Interiér teraz môže viac pripomínať model Maybach, pretože si aj do štandardného GLS viete nakonfigurovať ozdobný prvok z lesklého čierneho klavírneho laku s prúdnicami alebo strieborné lamely ventilačných dýz, čo bolo predtým vyhradené iba záujemcom o Maybach.

Keď sa zíde z cesty

Podobne ako v prípade nedávno testovaného GLE, Mercedes zapracoval na zdokonalení off-roadovej výbavy a off-roadových schopností GLS. Vozidlo má preto prepracovaný obsah terénneho balíka s lepšou ochranou podvozka a svetlou výškou zväčšenou o 3 cm. Na centrálnej obrazovke systému MBUX má terénny režim samostatné miesto, ktoré vás môže sprevádzať rôznorodými druhmi terénu. Vodič tak môže sledovať mieru stúpania, klesania, bočného náklonu uhla natočenia kolies alebo využiť funkciu “transparentnej” kapoty, ktorá zobrazuje dianie pred prednými kolesami, kam vodič zo svojho miesta nemá ako vidieť.

Čo sa týka ťahania prívesov, tu sa GLS od GLE nijakým spôsobom nelíši. Obe vozidlá majú náhon na všetky štyri kolesá a prevodový pomer prispôsobený na ťahanie prívesov s hmotnosťou až do 3,5 tony. Spájacie zariadenie sa spod zadného nárazníka vysúva elektricky a na jeho hlavici sa nachádzajú aj dva dodatočné čapy pre bezpečné zaistenie nosiča bicyklov. Môžete sem naložiť nosič s nosnosťou do 100 kg, takže s GLS viete prepravovať napríklad aj elektrobicykle. Ďalšími užitočné prvky výbavy určené na prevádzku s prívesom sú asistent manévrovania s prívesom a plánovač trasy pre jazdné súpravy, pomocou ktorého sa zobrazujú trasy optimalizované na jazdu s daným prívesom.

Motory

Mimo výkonných verzií AMG sa Mercedes GLS predáva so štvoricou motorizácií.

Mercedes-Benz GLS jednotka GLS 450 4MATIC GLS 580 4MATIC GLS 350 d 4MATIC GLS 450 d 4MATIC
Zdvihový objem cm³ 2 999 3 982 2 989 2 989
Výkon kW/k 280/381 380/517 230/269 270/367
pri ot./min 5 800 – 6 100 5 500 3 600 – 4 800 4 000
Príd. výkon (zvýšenie výkonu) kW/k 15/20 16/22 15/20 15/20
Max. krútiaci moment Nm 500 730 650 750
pri ot./min 1 800 – 5 000 2 500 – 5 000 1 350 – 3 200 1 350 – 2 800
Príd. krútiaci moment (zvýšenie výkonu) Nm 200 250 200 200
Kombinovaná spotreba paliva podľa WLTP l/100 km 11,7 – 10,2 14,1 – 13,4 9,1 – 8,02 9,1 – 8,0
Kombinované emisie CO2 WLTP g/km 266 – 232 321 – 3053 240 – 210 240 – 210
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h s 6,1 4,9 6,7 6,1
Maximálna rýchlosť km/h 250 250 238 250

Ako je možné vidieť, Mercedes GLS sa neponúka v plug-in hybridnej verzii. Všetky spaľovacie jednotky sú doplnené len o 48 V mild-hybridný systém. Naše vozidlo bolo vybavené výkonnejším šesťvalcovým naftovým motorom 450 d. Ten veľkému a ťažkému vozidlu udeľuje pôsobivú dynamiku. Malý elektromotor pomáha rýchlejšej akcelerácii z najnižších otáčok. Spotreba sa nám v priebehu týždňa ustálila na hodnote 10,6 l/100 km.

E-Active Body Control

Najväčšou prednosťou automobilu je však jeho podvozok. Ten používa technológiu hydropneumatického pruženia E-Active Body Control, ktorú Mercedes zdokonaľuje už od roku 1999 a ide o skutočne pôsobivý a vyspelý kus inžinierskej techniky. Zjednodušene napísané, za volantom GLS absolútne nemáte pocit, že šoférujete vôbec to najväčšie SUV, aké si môžete na Slovensku oficiálne kúpiť. Na diaľnici, na poľnej ceste ani na zakrútenej okreske veľkosť a hmotnosť vozidla nie sú prekážkou dynamickej či pôžitkárskej jazdy. Trik tohto systému spočíva v tom, že systém dokáže automaticky (ale aj manuálne) ovládať výšku každého kolesa zvlášť. Za každých okolností systém udržiava svetlú výšku v konštantnej hladine, čo má absolútne zásadný vplyv na komfort jazdy. Nejaké nadskakovanie v sedadlách tak necítite nielen pri prejazdoch úsekov ciest s množstvom nerovností, ale niekoľkokrát sme pristihli spolujazdcov, že si nevšimli ani prejazd spomaľovacieho prahu.

Okrem absolútne dokonalého komfortu jazdy je vodič vďaka tomu istejší aj na zakrútenej ceste. Mercedes GLS tak dokáže prechádzať zákruty rýchlosťami, ktoré sa vzhľadom na hmotnosť auta zdajú až nepravdepodobné. Na umocnenie komfortu a dynamiky na zakrútených cestách tu je špeciálny režim zákruty, po aktivácii ktorého sa vonkajšia strana vozidla mierne pridvihne, čím pomáha vykrúžiť oblúk a kompenzuje inak typické nakláňanie karosérie.

Keďže Mercedes GLS je mimoriadne obľúbený na Blízkom východe i v USA, kde sa často dostane do náročných podmienok plných piesku, konštruktéri mysleli aj na to, aby hrozba zapadnutia v odľahlých kútoch krajiny bola čo najmenšia. Vodič tak môže aktivovať režim vyslobodzovania, ktorý sa miernym húpaním snaží pomôcť dostať sa vodičovi z riadnej kaše. Striedavo zvyšuje a znižuje tlak pneumatík na sypký podklad, čo zlepšuje trakciu, vďaka ktorej je možné dostať sa preč z hromady piesku. Pochopiteľne, ľudia tento systém radi zneužívajú na uliciach i križovatkách a pýtajú si pozornosť ostatných. Tento systém ale funguje iba do rýchlosti najviac 15 km/h.

https://www.instagram.com/reel/C0WXK9lNg8R/?utm_source=ig_web_copy_link&igshid=MjJkMmIyYzQxYw==

Trakcia za každých okolností

E-Active Body Control je systém odpruženia, ktorý dokáže individuálne ovládať pružinové aj tlmiace sily na každom kolese. K vysokej inteligencii systému prispieva aj skenovanie povrchu vozovky pred vozidlom a predčasná príprava pruženia na prichádzajúce nerovnosti. Karoséria si drží svoju stabilnú pozíciu nielen pri prechádzaní zákrutami, ale aj pri zrýchľovaní a brzdení. Vozidlá typu SUV alebo pick-upy mnohokrát zdvíhajú pri prudkom zrýchlení kapoty smerom hore a tlačia zadnú časť smerom k asfaltu. Takéto pohyby však nie sú súčasťou repertoáru GLS.

Manuálne nastavenie výšky jednotlivých kolies prostredníctvom obrazovky terénneho režimu v menu multimediálneho systému príde vhod v skutočne náročnom teréne. V prípade kríženia náprav je možné týmto spôsobom napríklad prizdvihnúť karosériu vozidla na tom kolese, ktoré je priam prilepené k povrchu a jeho pružina je úplne stlačená. Naopak, koleso, ktoré by sa za normálnych okolnosti dostalo do vzduchu a úplne by stratilo priľnavosť, je možné znížiť smerom k zemi. Obe tieto skutočnosti majú zásadný vplyv na priľnavosť kolies, trakciu a v konečnom dôsledku rozhodujú o tom, či vozidlo danou prekážkou prejde alebo nie.

Manuálne zníženie karosérie je praktické napríklad aj pri nakladaní ťažkého nákladu do batožinového priestoru. Každý, kto niekedy prenášal ťažké predmety ocení každý ušetrený centimeter výšky, do ktorej musí predmet zodvihnúť.

Ak by sme chceli zájsť do úplných podrobností fungovania systému E-Active Body Control, tak musíme spomenúť, že každý tlmič obsahuje dve komory s hydraulickým tlakovým zásobníkom a nastaviteľným tlmiacim ventilom. Inteligentné čerpadlo je zapojené v 48V sieti hydraulickým vedením. Aktivácia čerpadla vytlačí hydraulickú kvapalinu, čím sa vytvorí rozdiel v tlaku v tlmiči. Tak vytvára aktívnu silu v tlmiči. Centrálna riadiaca jednotka karosérie koordinuje ventily a kompresor vzduchových pružín.

Záver

Mercedes-Benz GLS 450d 4MATIC je skutočne pôsobivým zjavom na cestách. Miera technickej dokonalosti a využiteľných schopností vrátane luxusu na palube, ktorý snáď ani netreba bližšie popisovať (stačí sa pozrieť na fotografie) právom stavia toto vozidlo na vrchol modelového portfólia značky Mercedes. Úroveň dynamických schopností je možné ešte znásobiť siahnutím po výkonnejších benzínových verziách vrátane variantu AMG.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 4.5 / 5. Počet hodnotení 45

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokLaurin & Klement ako záruka toho najlepšieho od Škody
Nasledujúci článokTEST Dongfeng U-Tour – relax ako vo wellness