Domov News Jabĺčko zhnilo. Radikálna zmena projektu Apple iCar po 10 rokoch

Jabĺčko zhnilo. Radikálna zmena projektu Apple iCar po 10 rokoch

Foto: Vanarama

Už od roku 2014 pracuje spoločnosť Apple na projekte autonómneho vozidla s interným označením Titan. V posledných mesiacoch sa projekt nachádzal v záverečnej fáze testovania, keď už prebiehali skúšky intenzívnejšie než kedykoľvek predtým. Proejktu však podľa správy agentúry Bloomberg definitívne odzvonilo. 

Podľa Bloombergu Apple definitívne zrušil svoje plány na vývoj a výrobu elektromobilov. Miesto toho sa podľa správy zameria na generatívnu umelú inteligenciu. Viac ako 2000 zamestnancom bolo oznámené, že projekt bude ukončený. Väčšina z týchto zamestnancov budú presunutí do tímu AI spoločnosti Apple, iní však budú čeliť prepúšťaniu.

Apple začal na projekte Titan pracovať v roku 2014. Pôvodný návrh hovoril o plne autonómnom vozidle, ktorý by na svoju prevádzku nepotreboval vodiča. Neskôr predstavitelia spoločnosti Apple svoje vyhlásenia korigovali a mali sa pokúsiť vyvinúť elektromobil konkurujúci značke Tesla, ktorý by síce stále ponúkal rozšírené funkcie autonómnej jazdy, ale stále by počítal s prítomnosťou vodiča za volantom. V minulosti sa dokonca objavili aj správy, že na projekte mali participovať automobilky ako Hyundai alebo Toyota. Koncom roka 2023 boli zintenzívnené cestné testy, napriek tomu, že vozidlo malo byť do predaja uvedené až v roku 2028. Pôvodný plán hovoril o dátume uvedenia na trh v roku 2026 a cene zhruba 100.000 eur.

Apple iCar
Foto: Vanarama
Možná výroba neďaleko SR

Spoločnosť Apple kvôli projektu Titan najala viac ako 1 000 automobilových expertov a inžinierov, niektorých dokonca bývalých zamestnancov Tesly. Apple začalo automobil vyvíjať na tajnom mieste neďaleko sídla spoločnosti v Cupertine. Ich pôvodným plánom bolo vyvinúť plne autonómne vozidlo bez volantu a pedálov a s prednými sedadlami otočenými dovnútra vozidla. Ukázalo sa však, že tieto myšlienky boli príliš ambiciózne a dizajn vozidla sa zmenil na tradičný. Vodič by v meste ovládal vozidlo manuálne a na diaľniciach vďaka senzorom LiDAR, kamerám a radarovým senzorom by auto dokázalo jazdiť samé. Vozidlo podľa špekulácií malo obsahovať aj prvky virtuálnej reality. V roku 2017 bol projektu v Kalifornii udelené povolenie na testovanie zariadení v premávke. Dialo sa tak v kabáte 62 vozidiel typu Lexus RX 450h, ktoré boli videné v uliciach San Francisca. Väčšina testov však prebiehala na bývalom okruhu spoločnosti Chrysler, ktorý Apple kúpil za 125 miliónov dolárov.

Dôvod zrušenia projektu zatiaľ nepoznáme. Ako najpravdepodobnejší sa môže zdať stagnácia záujmu o elektromobily v kombinácii s neúspešnými rokovaniami spoločnosti Apple s tradičnými automobilovými značkami o spolupráci na poskytnutí podvozkovej platformy, na ktorej by sa Apple iCar mohol vyrábať. Jednou z možností bolo, že auto bude vznikať v susednom Rakúsku u spoločnosti Magna Steyr. Nie celkom jasná bola aj spolupráca Apple s výrobcami batérií. V Apple tak síce možno vyvinuli zaujímavý softvér, ktorý však nevedeli aplikovať do sériovej produkcie, pretože im chýbali základné komponenty.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 3.5 / 5. Počet hodnotení 2

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

ZDROJBloomberg
Predchádzajúci článokVeľké zmeny v dopravných predpisoch sa posúvajú o päť rokov
Nasledujúci článokFaceliftovaná Octavia v základe, vidíte ten rozdiel?