Domov Elektromobilita Elektrická beštia Zeekr 001 FR: čínska odpoveď na Teslu Model S Plaid

Elektrická beštia Zeekr 001 FR: čínska odpoveď na Teslu Model S Plaid

Zeekr 001 FR

Športový, agresívny a vraj pekelne rýchly. To je elektromobil Zeekr 001 FR, ktorý by mal zatopiť aj Tesle Model S Plaid.

Zdá sa, že časy, kedy Tesla Model S Plaid v podstate poľahky kraľovala svetu nadupaných elektromobilov, sú dávno preč. Jej rekord na Nürburgringu pred pár dňami doslova rozdrvil Rimac Nevera a stal sa najrýchlejším elektromobilom histórie na „Zelenom pekle“. Rimac však nie je jediným vyzývateľom Tesly. Na vrcholný model značky Elona Muska si totiž brúsi zuby aj Lucid Air Sapphire a po novom aj Zeekr 001 FR.

Stojí za ním čínsky koncern Geely a ich športová novinka je postavená na základoch štandardného modelu menom 001, ktorý nedávno debutoval aj na európskom trhu. Prívlastok FR však z neho robí úplne inú beštiu. Už základný model disponuje veľmi zaujímavými parametrami. Dvojica elektromotorov ponúka v najvýkonnejšej konfigurácii výkon 400 kW (544 k) a 700 Nm krútiaceho momentu. Vďaka pohonu všetkých kolies akceleruje z 0-100 km/h len za 3,8 sekundy s maximálkou 200 km/h.

Rýchlejší než Tesla? Ťažko povedať

Ostrá verzia 001 FR však disponuje až štvoricou elektromotorov. Systémový výkon tak dosahuje až 931 kW (1 265 k), čo z neho robí najvýkonnejšie auto koncernu Geely. Hodnotu krútiaceho momentu výrobca nateraz neuvádza. S čím sa však Zeekr pochválil, je zrýchlenie na stovku. To by mal ich elektrický liftback zvládať len za 2,07 sekundy, avšak s takzvaným rolloutom. Detaily však nevieme. Tesla Model S Plaid zrýchli z 0 na 97 km/h (60 mph) za 1,99 sekundy s rolloutom jednej stopy, pričom Lucid Air Sapphire by mal toto zrýchlenie zvládnuť len za 1,89 s.

Podobné pokusy ukázať sa v „lepšom svetle“ ako konkurencia však už začínajú byť poriadne otravné. Automobilky uvádzajú len hodnoty zrýchlenia, ktoré im vyhovujú a poriadne tým zavádzajú. Ak by všetky značky uvádzali hodnotu zrýchlenia z 0 na 100 km/h a bez hocijakého rolloutu, bolo by to oveľa relevantnejšie. Späť však k Zeekr 001 FR.

Maximálna rýchlosť dosahuje 280 km/h. Novinka by však nemala byť rýchla len v priamke, ale aj v zákrutách, a to hlavne vďaka vektorovaniu krútiaceho momentu. Výrobca pritom tvrdí, že systém dokáže poslať maximálny výkon na každé koleso a v priebehu milisekúnd ho upraviť pre čo najlepšiu výkonnosť na trati.

Zeekr 001 FR je rýchly aj pri nabíjaní. Vozidlo je vybavené 100 kWh batériou CATL Qilin, ktorá podporuje rýchle nabíjanie vďaka vylepšenému 800-voltovému elektrickému systému. Pri dostatočnom nabíjacom výkone sa tak batéria dokáže nabiť z 10 na 80 percent len za 15 minút.

Agresívny dizajn

Verzia FR sa prezentuje veľmi športovým až agresívnym dizajnom. Nechýbajú tak veľké otvory na prívod vzduchu, ostrý predný splitter či zadný spojler, krídlo a difúzor. Pri návrhu sa inžinieri sústredili aj na redukciu hmotnosti, optimalizáciu aerodynamiky a zvýšenie prítlaku. To vysvetľuje aj spomínané zadné krídlo či viacero komponentov vyrobených z uhlíkových vlákien. Celkovú hmotnosť však zatiaľ nepoznáme.

Prvé dodávky vozidiel 001 FR začnú už v októbri 2023, avšak nateraz len v domácej Číne. Či sa ostrý liftback dostane aj do Európy, je zatiaľ otázne. Na domácom trhu však bude stáť viac než 1 milión yuanov, teda vyše 127-tisíc eur.

Zeekr 001 FR Reveal

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 4

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

ZDROJZeekr
Predchádzajúci článokDlhodobý test IONIQ 5 – Ako funguje karta Charge myHyundai?
Nasledujúci článokCupra DarkRebel je provokatívny koncept, ktorý navrhol aj brankár FC Barcelona