Nie, nejde o clickbait alebo nejakú neoverenú informáciu od nespoľahlivého zdroju. Švédko-čínska automobilka reálne ponúka upravenú verziu svojej vlajkovej ľode XC90 za 420 000 libier (približne 500 000€). Ak si však myslíte, že také vozidlo nemá cieľovú skupinu, hlboko sa mýlite.

Zákazníci siahajú po veľkých SUV akými sú napríklad BMW X5, Mercedes Benz triedy G či Volvo XC90 okrem ich praktickosti a jazdných vlastností aj pre vnútorný priestor. Vyšši posed a silné agregáty dávajú vodičovi ale aj posádke pocit, že sú v bezpečí a majú dianie okolo seba pod kontrolou. Nájdu sa však aj takí, ktorím sú bežné bezpečnostné prvky ponúkané v tuctových verziách týchto áut jednoducho nedostatočné.

Keď padne reč na opancierované vozidlá, určite sa vám v mysli vynoria bratislavské “G63-ky” či iné mafiánske vozidlá. Musím uznať že ani v tom najšialenejšom sne sa mi nikdy nesnívalo o opancierovanom Volve XC90. Na moje počudovanie však Volvo pred pár dňami oficiálne oznámilo, že ich zákazníci môžu požiadať o upravenú verziu s názvom “Armoured”.

Test BMW X5 30d: Skutočné SUV bez kompromisov!

Počas dvojročného vývoju pancierovej XC90-ky Volvu asistovala nemecká bezpečnostná firma Trasco. Výsledkom tejto dlhej spolupráce, ktorá bola založená výhradne na jednom jedinom modeli je splnenie prísnej bezpečnostnej normy VR8. Splnenie tejto normy nie je vôbec jednoduché, nakoľko auto musí mať 10 milimetrové opancierovanie, ktoré samo o sebe pridáva na váhe 1400 kilogramov. Výsledná hmotnosť vozidla je teda približne 4,5 tony. Aby sme si mohli lepšie predstaviť túto extra dávku hmotnosti, Opel Crossland ktorý sme nedávno testovali váži niečo pod 1,4 tony.

Pod kapotou má dvojliter

Bezpečnostné prvky, ktoré dostanete navyše za tento ohromný balík peňazí zahŕňajú okrem iného aj protipožiarny systém motora, núdzový východ a 360 stupňovú balistickú ochranu. Keď je už reč o motore, nečakajte žiadne ručne skladané dvakrát preplňované osemvalce. Pod kapotou tohto “tanku” pracuje úplne sériový štvorvalec s výkonom 228 kW (306 konských síl) z verzie T6 AWD. S narastajúcou hmotnosťou museli prejsť úpravami aj brzdy a podvozok.

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

Automobilka sľubuje, že vďaka týmto úpravám sa bude obrnená XC90-ka správať na ceste ako bežná, neopancierovaná, verzia. O schopnostiach upravených bŕzd a podvozku vôbec nepochybujem. Pri váhe 4,5 tony mi však veľmi nevonia dvojlitrový motor. Je síce preplňovaný kompresorom a turbodúchadlom, no pochybujem, že v reálnej premávke bude schopný bezproblémovo poháňať tento kolos.

Prvé kúsky uvidia svojich zákazníkov už koncom roku 2019. Aj napriek ich vysokej cene sú tieto vozidlá často vyhľadávaným produktom bezpečnostných agentúr či osôb, ktoré majú veľké obavy o svoj život.

Zdroje: Volvo / startstop.sk