Domov News 10 najkrajších konceptov spred desiatich rokov

10 najkrajších konceptov spred desiatich rokov

Kia Provo

Kia v roku 2013 predviedla v Ženeve zaujímavý koncept malého športového kupé, ktorým plánovala oživiť segment B o netradičné, atraktívne vozidlo s cieľom poskytnúť čistú radosť z jazdy širšiemu okruhu motoristov.

Štúdia sa kompletne zrodila v európskom dizajnovom centre vo Frankfurte, ale pritom využívala všetky najnovšie technické vymoženosti globálneho vývoja značky. Elegantný, nízky, no zároveň robustný hatchback v štýle kupé ponúka vďaka kombinácii preplňovaného zážihového motora a dômyselného rekuperačného elektromotora inteligentné hybridné riešenie zamerané na zábavu.

Tento koncept bol predzvesťou plánov automobilky na budúce rozšírenie triedy B. S dĺžkou 3,88 metra, šírkou 1,77 metra, výškou iba 1,35 metra a rázvorom 2,53 metra chcela ponúknuť maximum zábavy na minimálnom priestore. Koncept Provo nanovo interpretoval základné stavebné prvky športových kupé z minulosti a pridal k nim všetky výhody najmodernejších technológií a materiálov. Spája čistý, jednoduchý a zároveň robustný exteriér s netradičným interiérom, ktorý sa pýši špičkovým technickým vybavením a luxusnými materiálmi. Celkovými líniami možno trochu pripomína sesterský Hyundai Veloster, ale výrazové prostriedky sú svojské a výrazne individuálne – od strmej prednej línie s aerodynamickým spojlerom, panelov z uhlíkových vláken a malých predných LED svetlometov, cez dlhú kapotu, netradične tvarované boky až po prudko zrezanú zadnú časť’ s aerodynamickým spojlerom a nastaviteľným systémom regulácie prúdenia vzduchu.

V čelnej časti zaujala kombinácia skla a LED diód. Za jediným kusom skla sa skrývalo najnovšie spracovanie typickej mriežky chladiča v tvare tigrieho nosa, priamo prepojenej s kombinovanými prednými svetlometmi. Ich dizajn je inšpirovaný Petrom Schreyerom a tvorí ich vyše 850 drobných LED svetiel. Tieto svetlá sa dajú naprogramovať tak, aby poskytovali denné svietenie, nočné svietenie, alebo dokonca aj rôzne pretekárske konfigurácie – rovnako ako aj vtipné a ozdobné motívy osvetlenia. Tento motív, opakujúci sa aj na zadnej časti konceptu, oddeľuje spodný spojler s aerodynamickými lištami od dlhého, plochého panelu kapoty s dvoma záhybmi, odkazujúcimi na klasické americké športové autá. Široké čelné sklo, tiahnuce sa až po okraje automobilu, ukrýva predné stĺpiky a dvere bez rámu. Výsledkom je okno kabíny, pripomínajúce rozhľadňu, nad ktorým akoby sa vznášala strecha v tvare lastúry. Tú zasa v zadnej časti rozdeľujú panely odlišnej farby vychádzajúce zo zadných stĺpikov, ktoré pôsobia ako ochranný oblúk proti prevráteniu.

Výrazné farby majú podčiarkovať technické riešenia a zároveň pripútať pozornosť. Sýta farba červeného pomaranča kontrastuje so sivo-zeleným lakom karosérie, zatiaľ čo priznané dielce z uhlíkových vlákien sú zasa v harmonickom súlade s vysokolesklým povrchom alebo s eloxovanou hliníkovou vrstvou tradičných materiálov. Vďaka špeciálnym 19-palcovým diskom 225/40 z frézovanej zliatiny s tradičným ,,kovovým” vzhľadom, ktoré sú upevnené jedinou stredovou maticou, vozidlo “sedí” nízko nad cestou a vyvoláva pocit vysokej dynamiky aj keď práve nejazdí.

Kia Provo však nebola iba dizajnérskou hračkou. Spájala 1,6-litrový motor Turbo GDi poskytujúci výkon 204 koní s inteligentnou hybridnou technológiou štvorkolesového pohonu. Systém Smart 4WD Hybrid pozostával zo štvorvalcového preplňovaného zážihovového motora s priamym vstrekovaním (GDI) a elektromotora, ktorý v prípade potreby pridával 45 koní výkonu na zadné kolesá a tiež umožňoval jazdu v čisto elektrickom režime. Sadu technických vymožeností dopĺňala sedemstupňová prevodovka DCT, v tom čase išlo o prvú takúto prevodovku od spoločnosti Kia Motors.

Rovnako príťažlivý a zaujímavý ako exteriér je aj interiér konceptu. Bočné dvere sa otvárajú pomocou zdvíhacích elektronických kľučiek, ktoré s nimi vytvárajú jednu rovinu. Vnútorné kľučky dverí sú z príjemne pôsobiaceho lakovaného hliníka. Palubná doska konceptu kopíruje tvarované bočné časti. Disponuje profesionálne pôsobiacim združeným prístrojom s veľkými analógovými ukazovateľmi na digitálnom displeji a menším stredovým displejom s ostatnými vedľajšími meračmi. Tento digitálny displej sa dá naprogramovať tak, aby poskytoval na výber viacero funkcií. Na stredovom tuneli sa nachádzajú dva ovládače – tlačidlo spúšťania a vypínania motora a volič sedemstupňovej prevodovky DCT, rovnako ako aj ovládač multimediálneho rozhrania.

Tento ovládač umožňoval vodičovi vyberať si medzi rôznymi zobrazeniami a zároveň ovládať funkcie informačno-zábavného systému. V bežnom režime „normal” vodič vidí tachometer, otáčkomer a inštrukcie satelitnej navigácie. V režime “cruise” sa zobrazí mapa s veľkou mierkou, navigačné pokyny a tachometer a v režime “track” sa na displeji nachádza iba veľký otáčkomer, mapa trate a časovač okruhu. Okrem toho je v ponuke aj zábavný režim “entertainment”.

Napokon sa žiadny takýto typ auta v sériových plánoch automobilky Kia neobjavil. Cenovo dostupný hybridný kompakt s výkonom okolo 200 koní a pohonom všetkých kolies, by si určite svoje miesto na trhu našiel.

POKRAČOVANIE NA ĎALŠEJ STRANE

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 3.3 / 5. Počet hodnotení 9

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Predchádzajúci článokFormula 1 na Slovensku? Okruh mal byť v Piešťanoch
Nasledujúci článokTEST Mercedes-Benz A 180 – decentná evolúcia