Domov News 10 najkrajších konceptov spred desiatich rokov

10 najkrajších konceptov spred desiatich rokov

Peugeot Onyx

Športové štúdie značky Peugeot vyvolávali na autosalónoch vždy silné emócie a zaslúženú pozornosť laikov i odborníkov. Ďalší úchvatný stroj Francúzi ukázali v Ženeve v roku 2013. Superšportové kupé Peugeot Onyx s motorom pred zadnou nápravou zaujme predovšetkým dramatickým kontrastom medzi dvoma použitými materiálmi – medenými plechmi a uhlíkovým kompozitom. Netradičný medený plech konštruktéri použili na vytvarovanie blatníkov a na vonkajší plášť dverí. Plech je vyleštený a zámerne nie je nakonzervovaný žiadnou chemikáliou, takže postupom času by sa jeho vzhľad menil ako u zadymeného medeného kotlíka.

Krycie panely karosérie boli vyrobené z uhlíkových kompozitov pokrytých matným čiernym lakom. Vertikálne rozvrhnutá maska chladiča a štíhle, podlhovasté svetlomety z LED vytvárajú spolu rafinovaný aerodynamický celok. Zadné svetlá nesú tradičný svetelný podpis značky Peugeot, pozostávajúci z troch zakrivených pásikov LED. Sú na nich malé klapky, zabraňujúce víreniu vzduchu okolo zadnej časti vozidla. Dvojité zvlnenie strechy a hliníkové oblúky pripomínajú sériový model RCZ, sklá a strešný panel sú vyrobené z odolného polymetylmetakrylátu a umožňujú pohľad na vnútornú štruktúru vozidla, pozostávajúcu z uhlíkových profilov. Celá platforma, na ktorej je uchytený motor, karoséria i závesy kolies z dvoch trojuholníkových ramien, má len dvanásť dielcov a váži necelých sto kilogramov. Použitie priečnych výstuží dodalo vozidlu patričnú torznú tuhosť.

Koncept Onyx s pohonom zadných kolies váži iba 1100 kilogramov, je dlhé 4,65 m, široké 2,2 metra a vysoké iba 1,13 metra. Poháňa ho pred zadnou nápravou pozdĺžne uložený hybridný vidlicový osemvalec HDi so zdvihovým objemom 3,7 litra a filtrom pevných častíc. Tento agregát už prešiel náročnými skúškami v pretekárskom špeciáli 908. Chladiaci vzduch k motoru prúdi cez dva strešné nasávacie otvory NACA. Motor je spojený so sekvenčnou šesťstupňovou prevodovkou a dosahuje najvyšší výkon 600. svojich 600 koní výkonu prenáša na zadné kolesá. Firma Michelin vyvinula pre Peugeot Onyx špeciálne nízkoprofilové pneumatiky, do ktorých sú obuté 20-palcové zliatinové disky kolies. Pneumatiky majú rozmer 275/30 vpredu a 345/30 vzadu.

Hybridná technológia HYbrid-4 využíva rekuperáciu energie a poskytuje vozidlu dodatočný výkon 80 koní. S menej ako 2 kg hmotnosti na 1 k výkonu patrí ľahký Onyx k mimoriadne efektívnym automobilom. Aerodynamické prvky sú riešené ako presah základnej kompozitovej štruktúry, doplnkom je len vysúvateľné zadné krídlo. O bezpečné spomalenie vozidla sa starali brzdy s uhlíkovými kotúčmi s priemerom 380 mm vpredu a 355 mm vzadu.

Rovnako obdivuhodný ako exteriér je aj interiér Onyxu. Vstupuje sa doň cez dvere otvárané dvojitou kinematikou. Medené platne sa najskôr vysunú o pár centimetrov do strany, a potom otočia okolo predného závesu smerom nahor. Obklady a krycie panely sú vylisované z jedného kusu filcu, čo významne prispelo k nízkej hmotnosti vozidla, no pritom nič neubralo na komforte pre dvojčlennú posádku. V oblasti sedadiel je jednotný poťah podložený mäkkou polyuretánovou penou. Filc je materiál s dlhou tradíciou, pozostáva z vlny, je plne recyklovateľný, má výborné tepelnoizolačné vlastnosti a svojou schopnosťou absorbovať vlhkosť prispieva k vysokej kvalite vzduchu v kabíne, regulovaného dvojzónovu klimatizáciou.

Ďalšou špecialitou sú obkladové prvky z tzv. novinového dreva. Je to materiál s pevnosťou dreva, ktorý vznikol rozomletím a zlisovaním starých novín. Písmenká pritom vytvárajú zaujímavý dizajnový efekt na povrchu materiálu. Vo výške očí vodiča je umiestnený združený prístroj s premietaním hlavných údajov a kovovými ručičkami. Keďže Onyx má dve spätné kamery vo vonkajších zrkadlách a tretiu panoramatickú na zadnej časti, nepotrebuje vnútorné spätné zrkadlo a strop kabíny pokrýva konzola s viacerými hliníkovými páčkami ako v lietadle a tlačidlom štartéra. Ďalšia kamera s pohľadom dopredu sa nachádza medzi opierkami hlavy sedadiel a obraz z nej si spolujazdec môže premietať či zaznamenávať na iPad. Čerešničkou na torte je ručne fúkaný krištáľový valec s umelecky vygravírovaným ciachovaním na stredovej konzole, v ktorom hladina kvapaliny indikuje stav paliva v nádrži.

POKRAČOVANIE NA ĎALŠEJ STRANE

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 3.3 / 5. Počet hodnotení 9

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Predchádzajúci článokFormula 1 na Slovensku? Okruh mal byť v Piešťanoch
Nasledujúci článokTEST Mercedes-Benz A 180 – decentná evolúcia